ارتباط با ما در

مُهر رد شورای نگهبان بر «اصول‌گرایان تابلو»

عضو حقوقدان شورای نگهبان با بیان اینکه شورای نگهبان در احراز یا رد صلاحیت‌ها به جناح افراد توجه نمی‌کند، گفت: در دور پیش اصولگرایانی که تابلو این جریان بودند، رد شده‌اند.

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ سیامک ره‌پیک در پاسخ به این سوال که تنها ایراد به شورای نگهبان که از سمت اصولگرایان مطرح می‌شود و آقای باهنر هم اخیرا به آن اشاره کردند این است که شورای نگهبان چگونه ظرف ۱۵۰۰۰ نفر کاندیدای احتمالی مجلس را احراز صلاحیت می‌کند ، با بیان اینکه آن کسانی که به شورای نگهبان ایراد می‌گیرند که ممکن است بعضی‌هایشان هم سابقه تقنینی داشته باشند، باید توجه کنند که قانون انتخابات را اصلاح کنند ، گفت: در قانون انتخابات فعلی برای ثبت‌نام حداقل مدارک ممکن گرفته می‌شود که در هیچ کجای دنیا اینگونه نیست.

وی ادامه داد: در دوره گذشته مجلس، شورای نگهبان صلاحیت ۱۲ هزار نفر بررسی کرد که ۴-۵ هزار نفر از آنها رد صلاحیت شدند؛ بیش از ۱۰۰۰ نفر از این افراد مشکلات جزایی و کیفری داشتند اما آمدند ثبت نام کردند و بعد از تشکیل پرونده، شورای نگهبان آنها را بررسی کرده است در حالی که نباید اینگونه باشد.

رئیس پژوهشکده شورای نگهبان با بیان اینکه در اصلاحیه جدید قانون انتخابات بعضی از این موارد پیش‌بینی شده است که البته در سیاست‌های کلی انتخابات رهبری هم آمده است، گفت: یعنی یکی از موضوعاتی که مقام‌معظم رهبری توجه کردند این بود که گفتند قبل از ثبت نام سازوکاری باشد که صلاحیت‌های اولیه بررسی شود.

وی اظهارکرد: طبق قانون ثبت‌نام کسانی که سابقه کیفری موثر دارند ممنوع است، اما برای ثبت‌نام عدم سوء‌پیشینه خواسته نمی‌شود که در اصلاح جدید بنا شده است که افراد موظف به ارائه آن باشند، کسی که می‌خواهد بعدا رد شوند چرا ما او را رد کنیم، او اصلا صلاحیت ثبت‌نام ندارد

ره پیک یادآور شد: در دروه گذشته نزدیک به ۹۰۰ نفر دارای سابقه کیفری ثبت‌نام کردند، افرادی بودند که از یک تا ۱۵ مورد جرم و سابقه انجام داده بودند اما ثبت‌نام کرده بودند که نباید ثبت‌نام می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: قانون باید اصلاح و کسانی که در مظان صلاحیت هستند وارد بشوند که البته طبیعی است که یک سری از صلاحیت‌ها نیز باید بررسی شود.

عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفت: افرادی که می‌خواهند ثبت‌نام کنند حداقل باید مدارک اولیه آن نظیر مدرک تحصیلی معتبر، عدم سوء پیشینه گواهی و عدم اعتیاد را داشته باشند، نمی‌شود کسی ثبت‌نام کند و بعد در بررسی‌ها متوجه اعتیاد آن شویم.

وی با بیان اینکه اگر این قانونی که در حال حاضر اصلاح شده است تصویب و به مرحله اجرا برسد آنجا پیش‌بینی شده و همین سیاست را تبدیل به قانون کرده‌اند که قبل از ثبت‌نام آنها یک سری مدارک بدهند، گفت: اگر مدارک ارائه شده در بررسی‌ها مشکلی نداشت، اجازه ثبت نام داده می‌شود که همین عامل کنترل‌کننده است و اینگونه نیست که با یک کارت ملی ثبت نام کنند.

وی یادآور شد: در دروه گذشته مراجع چهارگانه نوشتند که ۴۰۰ نفر از کسانی را که ثبت نام کردند مشکل امنیتی دارند و حق نمایندگی ندارند، ۹۰۰ نفر هم موارد قضایی داشتند.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: اگر قانون اصلاح به انتخابات نرسید باید تدبیری کرد؛ ممکن است یک بندی را ببرند و راجع به پیش از ثبت‌نام تصویب کنند و اگر نشد باید کار دیگری کرد.

وی درباره اینکه که شورای نگهبان به صورت جریانی و جناحی با‌ احراز صلاحیت‌ها برخورد نمی‌کند، گفت: شما اگر به انتخابات‌های ریاست جمهوری و مجالس گذشته برگردید می‌ببینید شورای نگهبان به معنای این چیزی که می‌گویند جناحی و جریانی عمل نکرده است؟!

این حقوقدان گفت: از ابتدای انقلاب تا بحال در منتخب‌های ریاست جمهوری از چند طیف رئیس‌جمهور داشته‌ایم‌؟ مهمترین انتخابات‌ها ریاست‌جمهوری است، ما رئیس‌جمهور اصلاحات اصلی، کسی که خودش مبدع و تئوری پرداز اصلاحت بوده داشتیه‌ایم، کارگزاران، چپ یا راست هم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در مورد مجلس هم همین حالا بروید آمار بگیرد، گفت: شورای نگهبان اصلا نگاه نمی‌کند ببیند چه کسی اصلاح‌طلب یا اصواگرا است و ما در فرم‌ها و بررسی‌هایمان هیچ جایی ننوشته که اصلاح‌طلب یا اصولگرا است، نگاه کنید ببینید نمایندگان این دوره مجلس بیشتر از کدام جناح هستند.

ره‌پیک اضافه کرد: شورای نگهبان اصولگرایان مطرحی را رد کرده است که با تابلوی اصول‌گرایی بوده‌اند به خاطر اینکه جرم انجام داده و فساد داشته‌اند رد شده‌اند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در پایان گفت: منتها ممکن است در یک طیفی بعضی از موضوعات بیشتر بوده است و مثلا در یک مقطعی اقداماتی انجام داده‌اند که مغایر قانون بوده است اما معیار شورای نگهبان اینگونه نیست.

وی ادامه داد: همین الان در مجلس ببینید که کارگزار و اصلاح‌طلب هست و حتی در هیات رئیسه کسی که اصلاح‌طلب است انتخاب می‌شود، حتما اصلاح‌طلبان در مجلس بوده‌اند که به او رای داده‌اند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.