ارتباط با ما در

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

خطای پزشکی تمامی ندارد/ شکایات بیماران از پزشکان به جد پیگیری می‌شود؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ جوان ۲۵ ساله‌ای که زمان جراحی دیسک کمر در اتاق عمل بیمارستان شهید مدنی کرج به خون نیاز پیدا کرد با تزریق خون اشتباه، بدن وی واکنش نشان داد و تزریق خون قطع و بیمار پس از اتمام جراحی به بخش مراقبت‌های ویژه منتقل شد. از طرفی چندی پیش، انگشت نوزاد تازه متولد شده در بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار توسط پرستار با قیچی سهواً بریده شد. حال با این اخباری که این روزها دست به دست می‌شود این سوال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که چرا در کشوری که از لحاظ پزشکی در سطح خوبی قرار دارد همچنان شاهد این اتفاقات و موارد مشابه آن هستیم؟ چرا باید همچنان استرس اشتباهات پزشکی در دل بیمار و خانواده وجود داشته باشد؟ و چه مرجعی به‌طور مشخص به خطاهای پزشکی رسیدگی می‌کند؟

محمدحسین قربانی، نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این خصوص به جامعه ایرانی گفت: در دنیا و تمام کشورهای توسعه‌یافته برگشت و خطای پزشکی امر طبیعی است. در بهترین کشورهای دنیا نیز شاهد پنج درصد خطای پزشکی هستیم و نمی‌توان گفت که این خطاهای پزشکی تعمدی است.

وی با بیان اینکه اشتباه در حین کار اجتناب‌ناپذیر است افزود: پایان دادن به اشتباهات پزشکی مستلزم دقت در حین کار و رعایت قوانین و وظایفی است که برای کادر و جامعه پزشکی تعریف شده است.

نایب رییس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چنانچه قصوری در کار پزشکی رخ دهد که یقیناً عمدی نبوده برای آن نیز راه کار وجود دارد. از یک سو قانون به‌صورت جامع، کامل و شفاف وجود دارد و از سوی دیگر سازمان غیردولتی به اسم سازمان نظام پزشکی درچارچوب قانون وظیفه نظارت بر کادر جامعه پزشکی را دارد. وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی سراسر کشور و دستگاه‌های قضایی نیز از سوی دیگر فضا را فراهم کرده‌اند که اشتباهی در کار پزشکی صورت نگیرد ولی اگر تخلفی صورت گرفت به‌صورت قاطع برخورد شود.

قربانی عنوان کرد: بزرگ‌نمایی در خصوص اشتباه پزشکی نتیجه‌بخش نبوده، زیرا در هیچ جای دنیا اشتباه پزشکی تمامی ندارد ولی باید نهایت تلاش‌مان را بکنیم تا این اشتباهات به حداقل برسد.

نماینده آستانه اشرفیه تصریح کرد: بالا بردن سطح علمی جامعه پزشکی، تعهد، سوگند و وجدان‌کاری در امر پزشکی که همه پزشکان موظف به در نظر گرفتن سلامت جامعه هستند و مباحث نظارتی که به‌صورت شفاف در قانون آمده است و در نهایت مجازات‌هایی مثل منع طبابت و بسته شدن مطب و محرومیت از کار پزشکی که در نظر گرفته شده می‌تواند در به حداقل رسیدن این خطاها موثر واقع شود.

وی افزود: متاسفانه مردم و افکار عمومی حق و حقوق خود را نمی‌دانند که چنانچه حقی از بیماری ضایع شد چگونه باید پیگیری کنند. تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و سازمان نظام پزشکی که خود دادستان و مراتب نظارتی و قضایی دارد از مراکزی است که مردم می‌توانند در صورت مشاهده تخلف به آن‌جا مراجعه کنند.

قربانی گفت: چنانچه پزشک و کادر پزشکی خطایی انجام دهند و نتوانند غیرعمدی بودن آن را اثبات کنند، جرم تلقی می‌شود. هر پزشکی خطایی انجام دهد و پشت ماده و تبصره‌هایی که این اشتباه را سهواً اعلام کند پنهان شود از سوی دستگاه‌های نظارتی باید پیگیری شود، زیرا پزشک باید حرمت و سلامت بیماران را محترم بداند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.