ارتباط با ما در

در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی شد؛

چرا بانک‌ها به تعهدات خود در قبال تامین مالی طرح‌ها عمل نمی‌کنند؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: پس از گذشت شش ماه از سال ۹۸ به‌نظر می‌رسد بانک‌ها توان تامین مالی طرح‌های بزرگ را ندارند. از طرفی، برخی صاحبان صنعت و افرادی که دارای طرح‌هایی هستند معتقدند نه‌تن‌ها بانک‌ها کمک نمی‌کنند که حتی در ارائه تسهیلات ارزا‌ن‌قیمت، کارشکنی هم می‌کنند.

در حالی شاهد این خبر‌ها و اظهارنظر‌ها هستیم که در یکی از سخت‌ترین دوران اقتصادی ۴۰ سال اخیر قرار گرفته‌ایم و اگر بنا باشد تحریم‌ها را دور بزنیم و در بسیاری از محصولات به خودکفایی برسیم نیاز به همکاری و تعامل بیشتر بانک‌ها است، در غیراینصورت سال ۹۸ هم تمام خواهد و شعار «رونق تولید» در حد حرف باقی خواهد ماند.

محمد فیضی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به جامعه ایرانی گفت: متاسفانه بانک‌ها در این شش ماه سال ۹۸ همکاری لازم را با تولیدکنندگان و شرکت‌های دارای طرح‌های اقتصادی نداشتند. از طرفی، نیمی از سال ۹۸ سپری شده و حتی تبصره ۱۸ که مربوط به ارائه تسهیلات و اشتغال‌زایی می‌شود هم به‌درستی اجرا نشده است.

وی افزود: جای تعجب دارد که با کلی صرف وقت و برنامه‌ریزی، بودجه سال ۹۸ نوشته شده و به‌طور شفاف موضوع رونق تولید و اشتغال‌زایی و بودجه‌هایی که باید به آن تخصیص داده شود، ذکر شده، اما بانک‌های عامل خود را متعهد به اجرای آن نمی‌دانند و جلوی پروسه کاری را گرفته‌اند.

نماینده اردبیل تصریح کرد: حال در شرایط قرار گرفته‌ایم که انتظار می‌رود بانک‌ها همکاری بیشتری را برای تامین مالی طرح‌ها به خرج دهند تا تحول مثبتی در فضای کسب و کار و در نهایت اقتصاد کشور رخ دهد. امروز ایده‌های جدیدی برای کسب و کار‌های نو و ایجاد اشتغال‌زایی ارائه می‌شود که حتی مشابه این فعالیت‌ها تاکنون در داخل و خارج از کشور هم دیده نشده که امیدوارم با توجه بیشتر دولتمردان و نظارت آن‌ها، بانک‌ها خود را موظف به ارائه تسهیلات به این افراد کنند.

فیضی اظهار داشت: بانک‌ها امسال همکاری خوبی را در ارائه تسهیلات و کمک به اشتغال‌زایی از خود نشان ندادند و به نسبت سال‌های گذشته تاکنون کارنامه به‌مراتب ضعیف‌تری را از خود به‌جای گذاشتند. من معتقدم اگر قرار باشد این مشکل حل شود حتماً دولتمردان و خود شخص آقای رییس‌جمهور باید به موضوع ورود پیدا کنند و با برگزاری جلسات مشترک با روسای سازمان برنامه و بودجه، صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل، این پیچیدگی‌های موجود در کار را به حداقل برسانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند چرا بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت کارشکنی می‌کنند در حالی که من می‌گویم تسهیلات ارزان‌قیمت پیشکش، آن‌ها حتی تسهیلات غیرارزان‌قیمت را هم به افراد محق ارائه نمی‌دهند و خود را موظف به عملیاتی کردن تبصره ۱۸ نمی‌دانند که حقیقتاً این موضوع، جای نگرانی دارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.