ارتباط با ما در

محمد قلی یوسفی اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

حرکت اقتصاد به سمت ونزوئلایی شدن است/ ارزش پول ملی باز هم کاهش پیدا می‌کند/ سیاست‌های اقتصادی دولت به بن بست خورده است

یوسفی تاکید کرد:دولت و شرکت های دولتی بدهی زیادی به سیستم بانکی دارند .در مطالعات ۴ سال اخیر بین سال های ۹۳ تا ۹۶ انجام شد بدهی دولت و شرکت های دولتی به سیستم بانکی ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– محمد قلی یوسفی، اقتصاددان گفت: متاسفانه سیاست‌های دولت آمریکا اثر گذاری به مراتب بیشتری در وضعیت اقتصادی امروز دارد و عملا وعده‌های دولتمردان ایران را زیر سوال برده است.

شواهد و قراین نشان می‌دهد بیش از آنکه دولت نگران بالا رفتن نرخ ارز باشد بیشتر از افزایش قیمت دلار ارز خشنود است چرا که افزایش قیمت دلار درآمدهای ریالی دولت را افزایش داده است؛ درآمدهایی که می‌تواند منجر به پرداخت بدهی‌های کلان دولت به ویژه به سیستم بانکی کشور شود.

براین اساس اگر دولت چنین بازی را شروع کرده باشد عملا بازنده اول آخر آن خودش خواهد بود چرا که تورم بوجود آمده از این افزایش قیمت دلار به این آسانی فروکش نخواهد کرد و این حالت منجر به اعتراضات مردمی خواهد شد و عملا کشور را با چالش‌های جدی روبرو کند.

محمدقلی یوسفی، استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از عدم مدیریت برای رشد قیمت دلار گفت: اگر خوشبینانه به قضایا نگاه کنیم دولت و حاکمیت احتیاط کرده و ارز را نگهداری می‌کنند برای اینکه ببینند در آبان ماه چه تصمیمی گرفته می‌شود که برای آینده این ثروت ملی را ذخیره کنند؛ البته این امر خیلی خوشبینانه است.

یوسفی افزود: حال اگر واقعا چنین باشد این سوال مطرح می‌شود چرا در گذشته چنین تمهیداتی اتخاذ نمی‌کردیم که نیاز به مصرف ارز کم شود یعنی کاری نکردیم که اقتصاد کشور از ثبات لازم برخوردار شود و تولیدات داخلی رونق پیدا کند و نیازی به واردات نباشد آن اندازه که امروز شاهد آن هستیم.

این اقتصاددان مطرح کرد: بنابراین این یک روی قضیه است و دوم اینکه دولت کاری نمی‌تواند انجام دهد یعنی از توان و عهده دولت خارج است و متاسفانه سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد دولت باعث شد عملا اهرم‌های تصمیم‌گیری از دستش خارج شود. امروز سیستم اقتصادی ساختار و قالبی پیدا کرده که دولت هیچ کاری نمی‌تواند انجام دهد به عبارت دیگر سیاست‌های دولت به بن بست رسیده است و همه آزمون و خطاها و تمهیدات لازم را که در توان بوده انجام داده و موفق نشده است.

در شرایط فعلی دیگر کاری از دست دولت بر نمی‌آید

این عضو هیئت علمی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی گفت: نکته بسیار مهم اینکه باید بدانیم دولت در این زمینه متاسفانه آن سیاست‌هایی که بایستی قبلا اتخاذ می‌کرد انجام نداده و در شرایط فعلی دیگر کاری از دستش بر نمی‌آید مخصوصا اینکه در یک وضعیتی که به سر می‌بریم چه در داخل و چه در سطح بین المللی بحران پیدا کردیم که همین مساله انتظارات افزایش قیمت ارز را بوجود آورد.

یوسفی افزود: متاسفانه سیاست‌های دولت آمریکا اثر گذاری به مراتب بیشتری در وضعیت اقتصادی امروز دارد و عملا وعده‌های دولتمردان ایران را زیر سوال برده است.

آگاهی کامل مردم نسبت به اثرگذاری تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشور

وی از آگاهی کامل مردم نسبت به اثرگذاری تحریم های آمریکا بر اقتصاد کشور سخن به میان آورد و گفت: مردم آگاه هستند و بنابراین همه به فکر این هستند که اجازه ندهند دارایی‌هایشان از بین برود و سعی می‌کنند تا آنجا که امکان دارد از تبعات ناشی از افزایش تحریم‌ها که هم باعث افزایش نرخ ارز شد و هم تورم لجام گسیخته؛ آسیب کمتری ببینند بنابراین مردم هجوم می‌آورند به خریدن ارز و سکه، نتیجتا این‌ هجوم منجر به افزایش قیمت ارز می‌شود.

این اقتصاددان ضمن انتقاد از سیاست‌های ارزی دولت گفت: دولت و شرکت‌های دولتی بدهی زیادی به سیستم بانکی دارند. در مطالعات ۴ سال اخیر بین سال‌های ۹۳ تا ۹۶ انجام شد بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به سیستم بانکی ۷۶ درصد افزایش پیدا کرده است. به علاوه خیلی از نهادهای پولی کشور ورشکسته هستند و حتی سیستم بانکی کشور با مشکلات بسیار زیادی مواجه است.

معمولا همه بانک‌ها دستشان درجیب یکدیگر است

یوسفی اضافه کرد: معمولا همه بانک‌ها دستشان درجیب یکدیگر است و در عین حال هر کدام صراف‌های خاص خود را دارند در نتیجه این باعث می‌شود تا حدودی دولت کسری‌های خود را جبران کند و بدهی‌های خود را پرداخت کند اما مطلب اساسی اینکه دولت از یک طرف می‌تواند خود باعث افزایش قیمت دلار و ارز شود اما در جای دیگر نقدینگی را خالی می‌کند یعنی مساله اساسی اینجاست. دولت با این کار تورم وحشتناکی را به اقتصاد تحمیل می‌کند و نارضایتی عمومی ایجاد می‌شود.

این عضو هیئت علمی، دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در ادامه گفت: مخصوصا این نکته را باید توجه کرد امروز هر یک نفر شاغل باید خرج ۴ نفر را تامین کند باتوجه به اینکه ۸۰ درصد شاغلین ما هم زیر خط فقر هستند عملا این تورم باعث می‌شود بخش وسیعی از مردم به معترضین بپیوندند و از داخل این بحران اقتصادی تبدیل شود به بحران اجتماعی و سیاسی.

ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد

وی در ادامه با تاکید بر اینکه دولت بازنده قطعی افزایش قیمت دلار خواهد بود گفت: چراکه این باعث می‌شود دولت پول بیشتری چاپ کند. وقتی که دلار گران شود قبلا بابت هر یک دلاری که معامله می‌شد ما نیاز به ۳۵۰۰ تومان پول داشتیم اما الان هر یک دلاری که معامله شود نزدیک به ۱۵۰۰۰ تومان پول نیاز داریم. بنابراین حتی وقتی دولت بخواهد نفعی از این قضیه ببرد راهی غیر از این ندارد که پول چاپ کند و از طرف دیگر وقتی این پول چاپ شود تبدیل به نقدینگی خواهد شد که این منجر به تورم می‌شود.

یوسفی در پایان گفت: همین الان بحث این است که چون دلار گران شده خیلی از کالاها به خارج قاچاق می‌شوند بنزین یا گازوئیل و یا مشتقات نفتی و میوه جات و بقیه کالاها.تمامی این موارد پیامی به مردم می‌دهند که خیلی زود قیمت این کالاها هم افزایش پیدا خواهد کرد. متاسفانه با توجه به رویه ای که درپیش گرفته شده حرکت به سمت ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران است یعنی باز هم ارزش پول ملی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.