ارتباط با ما در

جامعه ایرانی بررسی کرد؛

مردم و قدرت فضای مجازی/ واکنش توییتری مردم به عقد دختربچه ۱۰ ساله چه بود؟

منتشر شده

عقد دختربچه

به گزارش جامعه ایرانی؛ «با اجازه پدر و مادرم و بزرگترا بله» این جمله ای بود که دختر بچه ۱۰ ساله هنگام جاری شدن خطبه عقدش با پسر ۲۲ ساله بود.

در روزهای گذشته فیلمی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، در فیلم که گفته می‌شود در شهر لیکک مرکز شهرستان بهمئی در استان کهگیلویه و بویراحمد است دختر بچه حدود ۱۰ سال به عقد موقت پسر ۲۲ ساله در آمده است. این فیلم به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و واکنش های تند و شدید مسئولان و مردم را به همراه داشت.

در این فیلم که جمعیت زیادی از خانواده ها نیز در آن حضور دارند، عاقد دختر را با مهریه بیش از ۳۰۰ سکه به عقد موقت پسر ۲۲ ساله در می آورد و دختربچه که هنوز از نظر سنی و حتی جسمی کاملا کودک محسوب می‌شود، با همراهی زنان مجلس برای سومین بار اجازه پیدا می‌کند که بله را بگوید . خنده های  کودکانه دختر در طی جاری شدن خطبه عقد، خود گواه عدم بلوغ و تشخیص است.

در نهایت با پیگیری مسئولان مربوطه از جمله معصومه ابتکار و واکنش صریح مردم و با هماهنگی حسن نگین تاجی رئیس دادگستری استان و در حالی که خانواده ها ادعا می‌کردند این صیغه محرمیت برای آشنایی زوجین تا رسیدن به سن قانونی دختر است، این عقد در حضور رئیس دادگستری باطل می‌شود.

فیلم جنجالی عقد دختربچه ۹ ساله!

قانون ایران سن ۱۳ سال را به عنوان سن قانونی ازدواج دختران قرار داده است. ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی، عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی را مشروط به اذن ولی زوجین می‌داند. هرچند که مجلس تلاش کرد تا سن ازدواج کودکان را افزایش دهد اما این پرونده به جایی نرسید و کماکان روی میز نمایندگان ملت است.

در این بین اما مردم در فضای مجازی نسبت به این مسئله واکنش های بسیاری را نشان دادند و از پیش آمدن چنین اتفاقی اظهار تاسف و نگرانی کردند که در ادامه بخشی از این واکنش ها که در توییتر منتشر شده است را می‌خوانید:

*****

**امیدوارم این کلیپ عقد دختر ۹ ساله با این مرد شوخی باشه!! اون بچه با این موضوع کاملا به شکل یک بازی برخورد میکنه و لبخند میزنه! الهی بمیرم!! اصلا هیچ تفکری در این باره نداره.

‏**عقد دختر بچه ⁧#کهکیلویه⁩ ای باطل شد
‏در نبود نهادها و NGO های حامی حقوق کودکان و زنان این وظیفه برعهده فضای مجازیست و این قدرت فضای مجازی را نمایان می نماید. دست کم نگیریم این قدرت را با دعواهای حیدری، نعمتی آن را آلوده نکنیم.

‏**هر کس امروز دستی بلند کرد چه در اینستا،چه در تلگرام چه در توییتر ، و باعث ابطال این عقد نا مبارک شد. در نیک بختی این دختر بچه و شاید هزاران دختر بچه دیگه سهم داره ، این اتحاد رو نگه داریم و اعتراض رو وظیفه‌ای واجب بدونیم.

‏**از اولشم معلوم بود؛ دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد عقد این دختر بچه رو باطل میکنه که کرد . ولی نکته قابل تامل و البته تاسف این موضوع این است که برخی از  برادران و خواهران مذهبی تمام قد ازاین ازدواج حمایت کردند و به داماد تبریک میگفتند.

**عقد موقت دختر ۱۰ ساله کهگیلویه و بویراحمدی باطل شد. اگر مردم صداشون‌ در نمی آمد این دختر بی گناه زندگیش نجات پیدا نمیکرد. در سال بیشتر از ۴۲۰۰۰ دختر بچه در ایران ازدواج میکنن. این قانون غیر انسانی باید از بین بره.

**‏اتحاد مردم‌ به قدری موثره که میتونه هر عقد نا مشروعی رو باطل کنه.

‏**حالا که عقد موقت این دختر بچه باطل شده چی می‌شه؟ پدر مادر بچه جریمه شدن؟ پدوفیل جریمه شد؟ نهادی هست مرتب نظارت کنه مخفیانه صیغه محرمیت نخونن؟ حتی تو اون منطقه به نظر نمیاد این داستان چیز آبروبری باشه که دلمون خوش باشه.

‏**عقد اون دختر بچه باطل شد ولی آیا این قضیه تموم شد؟ یا نه گفتن بیاید اسم پسر روی دختر بمونه تا ۱۳ سالگی عقدش کنیم؟به اون دختر چی گفتند؟ گفتند مردم نجاتت دادند یا نه گفتند ببین چقدر مردم فضولن نمیزارن تو لباس عروس بپوشی،آرایش کنی،خوشگل بشی؟

‏**من از اون قانون و طرز فکری که به یه پسر جوون اجازه می ده یه کودک رو به همسری بگیره،به پدر و مادری اجازه می ده که کودکشون رو سر سفره عقد بنشونه و از اون تربیتی که به یه دختر بچه معصوم یاد می ده مثل یه نوعروس ژست بگیره حالم به هم می خوره و سردرد می گیرم.
‏⁧#نه_به_کودک_همسری⁩

**ولی منم پارسال راجب دختر ۱۳ ساله دوستم که نامزد کرد توییت کردم، اونم با ی پسر ۲۷ ساله عقد کرد، چون کسی فیلم نگرفت اون بچه با سرنوشتش تنها موند. تا قانون اصلاح نشه و شدید برخورد نشه کلی از این بچه ها این اتفاق براشون میفته و کسی خبردار نمیشه
‏⁧#کودک‌همسری⁩

**‏یه جوری از فیلم عقد اون دختر بچه تعجب کردین که انگار یادتون رفته داریم تو ایران زندگی می‌کنیم.

**‏از وقتی خبر عقد این دختر بچه رو شنیدم، عکسشو که میبینم انگار دنیا داره روسرم خراب میشه، دیگه به این نتیجه رسیدم ما درست بشو نیستیم، ما هیچی نیستیم هیچی.

**دختر ۱۳ ساله با یه بچه طلاق گرفته…
‏دختر ۱۴ ساله یه سال بعد طلاق گرفته…
‏دختر ۱۳ ساله بعد از عقد افسردگی گرفته و طلاق گرفته…
‏دختر ۱۵ ساله بعد از ازدواج افسرده شده…
‏اینا موردایی بودن که فقط توی ۸ ماه از نزدیک دیدم…

**این فیلم و عکسایی که از عقد این دختربچه پخش شده فقط یه مورد از هزااااران ازدواج بچه های زیر سن قانونیه.  به نظرم انقدر تعجب نداره. یه سر به روستاهای اطراف شهرتون بزنین متوجه میشین چی میگم. تا وقتی که طرز فکر خونواده هاشون عوض نشده وضع همینه و کاریش نمیشه کرد.

 

** چطوریه که تا قبل از ۱۸ سالگی نه میشه گواهینامه گرفت و نه حساب بانکی باز کرد، ولی می‌شه ازدواج کرد و رابطه جنسی برقرار کرد؟ مسئولیت زندگی و ازدواج کردن همینقدر راحت و بچه بازیه؟

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.