ارتباط با ما در

دیپلماسی کواکبیان در ترکیه

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه ما به دنبال استفاده از تجربیات ترکیه در زمینه نظام انتخابات حزبی هستیم، گفت: تقویت روابط احزاب دو کشور می‌تواند به تقویت روابط ایران و ترکیه منجر شود.

منتشر شده

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم‌سالاری در دیدار با «جودت ییلماز» معاون بین‌الملل دبیرکل حزب عدالت و توسعه ترکیه (رجب ‌طیب اردوغان) بر ضرورت تبادل تجربیات حزبی دو کشور همسایه ایران و ترکیه تاکید کرد.

در این دیدار که در دفتر مرکزی حزب عدالت و توسعه در آنکارا و با حضور نماینده شهر مرزی وان و آقای فیض‌اللهی معاون سیاسی سفارت ایران در ترکیه انجام شد، دبیرکل حزب مردم‌سالاری با ابراز خرسندی از این دیدار اظهار داشت: مردم ایران از زمانی که مرحوم نجم‌الدین اربکان و حزب رفاه و پس از آن حزب عدالت و توسعه، زمام امور را در ترکیه به دست گرفتند، شاهد توسعه روابط ایران و ترکیه بودند. لذا در اولین سفر حزبی ما به دنبال تقویت هرچه بیشتر روابط به ویژه استفاده از تجربیات ترکیه در زمینه نظام انتخابات حزبی هستیم.

وی با اشاره به حمایت ایران از اردوغان در جریان کودتا در ترکیه، از مواضع بین‌المللی و منطقه‌ای حزب توسعه و عدالت و دولت آنکارا علیه تحریم‌های یک‌جانبه و ظالمانه ترامپ تشکر کرد و گفت: مذاکرات آستانه و روابط خوب ایران و ترکیه و روسیه در کمک به سوریه می‌تواند الگوی مناسبی برای روابط منطقه‌ای باشد.

دبیرکل حزب مردم سالاری افزود: همه احزاب ایران در بحث سیاست خارجی علیرغم تفاوت دیدگاه‌های خویش، همراه دولت بوده و در مقابل فشار حداکثری آمریکا مدافع منافع ملی کشور هستند.

کواکبیان در ادامه به چهار نوع انتخابات در ایران و نحوه حضور احزاب اشاره کرد و گفت: البته در پارلمان ایران مدت‌هاست که به دنبال تغییر نظام انتخاباتی و تقویت ساختار حزبی هستیم.

گفتنی است، جودت ییلماز در این دیدار به تفصیل در مورد نحوه عضوگیری و چگونگی آموزش تعداد ۱۰ میلیون عضو حزب عدالت و توسعه، چگونگی تامین مالی احزاب به میزان درصد سهم آنان در پیروزی پارلمانی و شهرداری‌ها و نقش جوانان و زنان و چگونگی ائتلاف با سایر احزاب سخن گفت و افزود: ما از شکست اخیر در شهرداری‌های استانبول و آنکارا عبرت گرفتیم و به خودانتقادی روی آوردیم.

معاون بین‌الملل اردوغان در حزب عدالت و توسعه در مورد همکاری‌های دوجانبه ایران و ترکیه و ضرورت افزایش مبادلات تجاری سخن گفت و اظهار داشت: امیدوارم در سفر به تهران بتوانیم از تجربیات انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران به عنوان مهم‌ترین کشور منطقه استفاده کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.