ارتباط با ما در

ساعی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

چرا تاسیس وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهمیت دارد؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: از سال‌ها قبل، بحث بر سر اینکه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه تبدیل شود، مطرح بود و در این بین، اکثر نمایندگان مجلس دهم تلاش کردند تا در دوره مسئولیت خود بتوانند این موضوع را عملیاتی و اجرایی کنند.

بالاخره پس از بحث و بررسی‌های مختلف، مجلس طرح تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را تصویب و شورای نگهبان هم آن را تایید کرد و ۲۶ مردادماه رئیس مجلس در نامه‌ای به رییس‌جمهور تشکیل این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

زهرا ساعی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس به جامعه ایرانی می‌گوید: من از امضاکننده‌های این طرح بودم و در جلسات کمیته مشترک، نماینده کمیسیون اجتماعی بودم. در شرایط فعلی کشور، صنعت توریسم برای ما ارزآور است، زیرا ایران یک کشور مناسب برای جذب توریسم در بخش‌های تاریخی، مذهبی، درمانی و… است. حال که در شرایط تحریم بسر می‌بریم این دغدغه را باید جدی‌تر از همیشه دنبال کنیم چراکه باید منابع کشور را هم تامین کنیم.

نماینده تبریز تصریح کرد: حدود ۶۰ کشور در جهان به‌عنوان کشورهای اسلامی شناخته می‌شوند و این امکان وجود دارد که در قالب توریسم حلال، افراد زیادی از این کشورها را برای سفر به ایران متقاعد کرد. بسیاری از مردم کشورهای اسلامی مثل کشور خودمان علاقه‌مند هستند در سفر جهت تهیه خوراک، نوشیدنی، تهیه پوشاک و… با مشکلات شرعی مواجه نشوند و فضای امن و اخلاقی مناسبی برای خانواده‌های آن‌ها مهیا باشد که این موضوع در ایران برای توریست‌های کشورهای اسلامی محقق شده است.

ساعی اظهار داشت: راه‌اندازی صنعت توریسم حلال موضوعی است که بسیاری از کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای منطقه، پیرامون آن فعالیت‌های شایانی داشتند و برخی کشورهای همسایه در ایجاد تفریح‌گاه مناسب برای کودکان، نوجوانان و بانوان از ما پیشی گرفتند. از این‌رو برخی افراد فعال در بخش خصوصی جهت سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها در استان‌های مختلف کشور اعلام آمادگی کردند که امید است با حمایت مدیران ارشد این سازمان که به‌زودی به وزارتخانه تبدیل خواهد شد به مرحله اجرا درآید.

ساعی افزود: در حوزه صنایع‌دستی علیرغم تلاش‌های خوبی که صورت گرفته هنوز جای کار بسیاری وجود دارد. من معتقدم سرمایه‌گذاری در صنایع‌دستی در جهت صادرات، یکی از کارهای مهمی است که خصوصاً در دوران تحریم باید به آن بهاد داد. در حوزه میراث فرهنگی هم باید به توسعه میراث ملموس و ناملموس کشور پرداخت و این کارها زمانی نظم و نسق بیشتری خواهد گرفت که این سازمان به وزارتخانه تبدیل شود.

وی پیرامون ضرورت تشکیل وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: در قالب وزارتخانه، امور به نحو منسجم‌تری پیش می‌رود و بودجه مشخصی را می‌توان به آن اختصاص داد. از سوی دیگر، مجلس می‌تواند به مانند سایر وزارتخانه‌ها بر آن نظارت کند و پاسخگویی بیشتری را از مدیران آن انتظار داشت.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: در بسیاری از کشورها و حتی کشورهای منطقه نیز وزارت گردشگری تشکیل شده و بخش مهمی از درآمد آن‌ها به صنعت توریسم بازمی‌گردد. با تشکیل این وزارتخانه، وزیر موظف است برنامه‌ای به مجلس ارائه کند و نمایندگان می‌توانند بر اجرای برنامه و هزینه بودجه آن، نظارت داشته باشند.

ساعی در پایان خاطرنشان کرد: چون در حال حاضر این سازمان در استان‌ها اداره کل دارد، بار مالی چندانی متوجه تاسیس این وزارتخانه نخواهد شد و احتمالاً هزینه‌های جزئی در حد تهیه تابلو، سربرگ، مهر و… به‌بار بیاید که خیلی مهم و قابل توجه نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.