ارتباط با ما در

در نشست مشترک با رئیس مجلس سنای افغانستان؛

لاریجانی: تحرکات برای ایجاد صلح با محوریت دولت افغانستان سامان یابد/ حرف و عمل آمریکایی‌ها تناقض دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان گفت: هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان است، باید با محوریت دولت افغانستان، سامان یابد.

منتشر شده

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری مشترک با فضل هادی مسلم یار رئیس مجلس سنای افغانستان اظهارداشت: تلاش ایران همواره این بوده که یکپارچگی، استقلال و امنیت افغانستان حفظ شود.

وی ادامه داد: امروز هم این سیاست راهبردی جمهوری اسلامی ایران است که هرگونه تحرکی در زمینه ایجاد صلح در افغانستان است، باید با محوریت دولت افغانستان، سامان پیدا کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بنده مذاکرات بسیار خوبی با رئیس مجلس سنای افغانستان داشتم، تصریح کرد: هم در زمینه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور و گسترش این همکاری‌ها که از گذشته وجود داشته و امروز هم ادامه دارد، بحث و تبادل نظر صورت گرفت. از سوی دیگر، بر ضرورت ترتیبات جدیدی در این روابط تأکید شد تا نیازهای مردم افغانستان به نحو درستی تأمین شود و تجار دو کشور بتوانند راحت‌تر و ساده‌تر با هم کار کنند.

لاریجانی بیان کرد: همچنین همکاری‌های دو کشور که در زمینه کمیته‌های پنج‌گانه بین دو کشور وجود دارد، باید مسیر سریعتر خود را طی کند که در این کمیته‌ها در زمینه‌های امنیتی، تجارت و هم مسئله آب که از موضوعات بین دو کشور است، بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه از سوی دیگر رایزنی‌های سیاسی همواره بین ایران و افغانستان وجود داشته است، گفت: امروز هم که بحث صلح پایدار در افغانستان مطرح است، ما در کنار مردم افغانستان هستیم و از اینکه دولت افغانستان یک کمیته و شورایی را برای ایجاد صلح در نظر گرفته است، ما این مسئله را درست می‌دانیم و از آن حمایت می‌کنیم اما از اقداماتی که برخی از کشورها چون آمریکا انجام می‌دهند و دنبال آن هستند که بدون حضور دولت افغانستان، مسیری را با برخی از گروه‌ها راه بیندازند، ما این را درست و واقعی نمی‌دانیم و معتقدیم که نوعی تحقیر در این مسئله نهفته است و باید هرگونه مذاکره صلح با حضور دولت افغانستان باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: البته آمریکایی‌ها از این ترفندهای مختلف استفاده می‌کنند به گونه‌ای که گاهی شعار «مذاکره» و گاهی شعار «صلح» می‌دهند اما در عمل پایدار نیستند و در پشت صحنه، کارهای دیگری را انجام می‌دهند از جمله اینکه مذاکراتی در زمینه هسته‌ای با ایران انجام شد اما پس از سال‌ها مذاکره، آن را به هم زدند و بعد با صدای بلند، از مذاکره مجدد صحبت می‌کنند اما همین چند روز اخیر مسئول اصلی دیپلماسی کشورمان که فرماندهی کار را بر عهده دارد یعنی آقای ظریف را تحریم کردند که این رفتار آنان نشان‌دهنده تناقض‌شان است و نشان می‌دهد که خلاف و دروغ می‌گویند.

لاریجانی ادامه داد: کسی که دنبال حل مسائل است، نمی‌آید مسئول اصلی مذاکرات و دیپلماسی کشورمان را تحریم کند بنابراین از این دغلکاری‌ها در کار آمریکایی‌ها وجود دارد.

وی تصریح کرد: از آنجایی که ایران و افغانستان دو کشور مسلمان هستند، قطعاً رایزنی‌های سیاسی برای اعتلای افغانستان و توسعه این کشور انجام خواهیم داد و از اینکه انتخابات مجلس افغانستان به خوبی انجام شد و هیئت رئیسه آن انتخاب شدند، به عزیزان افغانستانی تبریک می‌گوییم و امیدواریم که انتخابات ریاست جمهوری هم در افغانستان با ترتیبات مد نظرشان انجام شود. همچنین استقرار از نظر سیاسی و امنیتی در افغانستان ایجاد شود.

در ادامه این نشست خبری رئیس مجلس سنای افغانستان اظهار داشت: جا دارد بنده از رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران تشکر کنم که ما را دعوت کردند و امروز در تهران، مذاکراتی بین ما انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این جلسه بحث‌های بسیار خوبی مطرح شد، گفت: ما در زمینه وضعیت منطقه و وضعیت افغانستان، مباحثی را مطرح کردیم که دو کشور با یکدیگر هم نظر هستند، افغانستان دچار یکسری مشکلات شده و متأسفانه این بدبختی‌ها وجود دارد. همچنین کمک‌هایی که جمهوری اسلامی ایران به کشور ما کرده است، باعث شده تا حدودی این مشکلات را پشت سر بگذاریم که از این جهت از ایران سپاسگزاریم.

رئیس مجلس سنای افغانستان با بیان اینکه ما از رهبر معظم انقلاب اسلامی تشکر می‌کنیم، افزود: امروز بحث افغانستان، بحث صلح است، ما صلح را می‌خواهیم و صلح ضرورت ملت ماست؛ از جمهوری اسلامی ایران تشکر می‌کنیم که از ما حمایت می‌کند و تأکیدشان بر صلح، با محوریت دولت افغانستان است.

وی خاطرنشان کرد: حکومت جمهوری اسلامی ایران چندی پیش از طریق سفارت کابل، اعلامیه‌ای در جهت حمایت از ملت افغانستان ارائه کرد که این اعلامیه به خوبی اخلاص است و برادری جمهوری اسلامی ایران را ثابت کرده است. همچنین مطمئن هستیم که روابط بین دو کشور همچنان ادامه خواهد داشت.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.