ارتباط با ما در

نجفی توانا در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

پرونده محمد علی نجفی و ابهاماتی که پایان ندارد/ پرونده بار دیگر به دادسرا برمی‌گردد؟

نجفی توانا وکیل با سابقه کشورمان می‌گوید با توجه به اینکه چند گلوله شلیک شده و گلوله به صورت مستقیم به میترا استاد شلیک نشده است، به نظر می‌رسد محمد علی نجفی قصد کشتن نداشته است.

منتشر شده

محمد علی نجفی

به گزارش جامعه ایرانی، روز گذشته جلسه سوم و پایانی رسیدگی به پرونده محمد علی نجفی برای قتل میترا استاد همسر دوم خود، توسط قاضی کشکولی برگزار شد. در این جلسه نجفی همانند جلسه گذشته بر عمدی نبودن این قتل تاکید کرد و وکیل او آقای گودرزی نیز با اشاره به اینکه گلوله‌ای که به سینه مقتوله اصابت کرده مچاله شده است، نشان می‌دهد که تیر در اثر برخورد با دیوار یا سقف به سینه مقتول کمانه کرده است و همین مسئله می‌تواند غیرعمدی بودن قتل را نشان دهد و سایه قصاص را  از سر محمد علی نجفی سیاستمدار با سابقه کشورمان بردارد.

پرونده قتل میترا استاد از همان ابتدا با زوایای پیدا و پنهان بی شماری مواجه بود. از اعلام مهدور الدم بودن تا مطرح شدن وجود یک اسلحه دیگر در صحنه جرم! همه و همه مسائلی هستند که اظهار نظرها و حدس و گمان هادرباره این پرونده را بیش از پیش می‌کند. نجفی توانا یکی از وکلای باسابقه کشورمان در گفت و گویی که با جامعه ایرانی انجام داد، معتقد است که این پرونده هنوز ابهامات بسیاری دارد و باید بار دیگر برای تکمیل اطلاعات به دادسرا برگردد.

علی نجفی توانا می‌گوید: ابتدا باید بگویم قتل عمد قتلی است که فرد با انگیزه قبلی اقدام کشنده ای را انجام می‌دهد و خود  او هم می‌داند که اقدامش فرد مقابل را خواهد کشت. پس قتل عمد با توجه به شرایط طرف یا آلت قتاله می‌تواند مشخص شود. قتل در کشور ما به سه حالت عمد، شبه عمد و خطای محض تقسیم بندی می‌شود که شبه عمد و خطای محض را می‌توان در گروه قتل‌های غیرعمدی قرار داد. بنابراین اگر کسی قصد کشتن دیگری را داشت و یا اقدامش کشنده بود، قتل عمد محسوب می‌شود. در حادثه مربوط به خانم میترا استاد، به عنوان یک حقوقدان و وکیل از آنجایی که اطلاعاتمان در این پرونده کامل نیست نمی‌توانیم قضاوت درستی داشته باشیم.

نجفی توانا ادامه داد: مهدور الدم بودن، کمانه کردن تیر، قتل شبه عمد، قتل غیرعمد، اختلافات خانوادگی و … مباحثی هستند که در این پرونده مطرح شده است و از آنجایی که ما اطلاع درستی نداریم صلاح نیست که قضاوتی داشته باشیم. روز گذشته وکیل ایشان به مچاله شدن تیر اشاره کردن و گفتند این مسئله می‌تواند نشان دهنده قتل غیر عمد باشد زیرا تیر کمانه کرده و بعد به مقتوله اصابت کرده است. باید بگویم وکیل آقای محمد علی نجفی از آنجایی که به اطلاعات کافی دسترسی دارند، بهتر از هر کس دیگری می‌توانند اظهار نظر داشته باشند. گذشته از آن، یک وکیل برای دفاع از موکل خود به دنبال مفرهای قانونی می‌گردد که از این حیث کار بسیار خوبی را هم انجام می‌دهد، اما با توجه به اینکه ۵ گلوله شلیک شده است نشان می‌دهد که اگر آقای نجفی قصد کشتن را داشت با توجه به فاصله کمی که از مقتول داشت می‌توانست تیرها را به صورت مستقیم به او شلیک کند، یا اینکه ممکن است به دلیل درگیری که در آن حین رخ داده است این گلوله ها شلیک شده است، ممکن است گلوله کمانه کرده باشد و … حدس و گمان در این پرونده بسیار زیاد است و واقعیت این است انسانی که قصد قتل دارد اسلحه را روبه روی فرد مورد نظر می‌گیرد و چند گلوله شلیک می‌کند.

این حقوقدان ادامه داد: مشخص نیست که موضوع اصلی چه بوده است اما ظاهرا هنوز اطلاعات دقیقی از خود پرونده نداریم. فراموش نکنیم محمدعلی نجفی فردی با سال‌ها سابقه مسئولیت و نخبه است و آنچه که مسلم است این است که میترا استاد کشته شده است اما سوال‌های متعددی هم مطرح است. اینکه آقای نجفی قصد کشتن را داشته است؟ ایا اسلحه دیگری هم در صحنه بوده؟ آیا افراد دیگری در منزل حضور داشته اند یا خیر، مسائلی هستند که ابهامات پرونده را بیشتر می‌کند.

نجفی توانا با تاکید بر اینکه اظهارنظر من بر اساس حدس و گمان است، گفت: ممکن است در درگیری که رخ داده این تیرها به در و دیوار خورده باشد و یا ممکن است برای ترساندن طرف مقابل به در و دیوار شلیک کرده باشد. اما بازهم می‌گویم اگر قصد قتل داشت مستقیما به طرف شخص مورد نظر شلیک می‌کرد. اما یک نکته دیگری هم وجود دارد که ممکن است در این مواقع رخ دهد و آن هم زمانی است که قصد تیراندازی وجود دارد و طرف مقابل با حمله به او نمی‌گذارد تیراندازی به صورت دقیق انجام شود. فرضیه های مختلفی در این پرونده وجود دارد.

نجفی توانا با بیان اینکه به نظرم پرونده تکمیل نیست و باید بار دیگر به دادسرا برگردد، تصریح کرد: همین که ابهام و سوالات بسیار زیادی کماکان وجود دارد نشان می‌دهد که پرونده تکمیل نیست و دادگاه باید پرونده را به دادسرا برگرداند تا اطلاعات و تحقیقات تکمیل شود و بار دیگر به دادگاه برگردد. اکنون اعلام کرده اند جلسات رسیدگی تمام شده و در مهلت مقرر حکم را می‌دهند که ممکن است حکم را تا زمان بررسی دقیقتر صادر نکنند.

محمد علی نجفی شهردار پیشین تهران در تاریخ هفتم خرداد ماه امسال میترا استاد همسر دوم خود را به ضرب دو گلوله در منزل خود واقع در منطقه سعادت آباد تهران به قتل رساند و عصر آن روز با حضور در پلیس آگاهی تهران به قتل اعتراف و دلیل آن را اختلافات خانوادگی عنوان کرد.

وی در دومین جلسه دادگاه رسیدگی کننده به پرونده قتل میترا استاد همسر دوم خود گفت: شلیک پنج گلوله از فاصله یک متری که چهار شلیک آن به سقف و دیوار خورده، نشان می دهد که به هیچ وجه قصد قبلی برای قتل نداشتم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.