ارتباط با ما در

ایوانکا دختر ترامپ یا دیپلمات بابا؟

دونالد ترامپ برای اولین بار و در مراسمی تاریخی پا به کره شمالی گذاشت. این رویداد تاریخی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شد که همتای “کره جنوبی” ترامپ در “کاخ آبی”، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا و گروهی دیگر از مقامات دو کشور او را مشایعت کنند.

منتشر شده

ترامپ و رئیس جمهور “مون- جای این”، در این دیدار تاریخی جایگاه خود را در مرکز دوربین‌ها حفظ کرده و به دنبال آنها “کیم سونگ جونگ” همسر رئیس جمهور کره جنوبی حرکت می‌کند. نفر بعدی در صف مقامات آمریکایی، نه از اعضای کابینه ترامپ است و نه از اعضای تیم امنیتی او. ایوانکا به عنوان مشاور ارشد ترامپ در این جایگاه قرار گرفته است.

در زیر فلش دوربین‌ها، پمپئو بی‌هدف در اطراف می‌پلکد. در این شرایط دختر اول رئیس‌جمهور، در حال نزدیک شدن به  همسر رئیس جمهور کره جنوبی دیده می‌شود.

پایی فراتر از گلیم/ ایوانکا ترامپ فارست گامپ بعدی آمریکا

این لحظه کوتاه  نشانگر نقش برجسته ایوانکا در طول سفرهای آسیایی ترامپ است. فرزندی که از وظایف خود به عنوان مشاور ارشد فراتر رفته و در تلاشی توقف‌ناپذیر چهره‌ای مانند یک دیپلمات از خود ارائه می‌دهد و خود را در جایگاهی برابر با یک بانوی اول قرار می‌دهد.

بیایید به واشنگتن برگردیم. حرکت ایوانکا باعث بهت و خشم بسیاری از مقامات امنیتی و کارمندان وزات خارجه آمریکا شد. با این وجود افراد نزدیک به رئیس جمهور آن را مرسوم و بخشی از کسب و کار مشاور رئیس جمهور اعلام کردند.

دولت آمریکا به ویژه در بال شرقی‌اش، به وضوح مشخص کرده که ایوانکا ترامپ بانوی اول کاخ سفید نیست. اما ملانیا ترامپ پس از سفرهای اخیرش به ژاپن و اروپا، از حضور در اجلاس سران گروه ۲۰ اوزاکا و دنباله سفر ترامپ به سئول سر باز زده است.

مدیر روابط عمومی ملانیا و همچنین “استفان گریشام” مدیر ارتباطات و معاون رسانه‌ای کاخ سفید، تا کنون از اعلام دلایل غیبت همسر ترامپ در این سفر طفره رفته‌اند‌  در مقابل فرزند اول ترامپ،  به شکلی بی‌سابقه خود را در فهرست برنامه خارجی تیم دولت قرار داد و نه تنها به عنوان یک نماینده سیاسی، بلکه به عنوان یکی از اعضای خانواده، وی را همراهی کرد.

“کودک رئیس جمهور”، پیش از این هرگز نفوذ، حوزه قدرت و تاثیرگذاری خود را تا این حد به نمایش درنیاورده بود. اما اینک وی با خلق فضا بین افراد دولت، هم سطحی خود با اعضای کابینه را نشان می‌دهد. یکی از این نشانه‌ها، تلاش این دختر برای ارتباط با سران و مقامات دیگر کشورها در دورهمی‌‌هایی مانند “اجلاس سران گروه ۲۰” است.

پایی فراتر از گلیم/ ایوانکا ترامپ فارست گامپ بعدی آمریکا

ایوانکا ترامپ در جریان این  سفر چهار روزه، در نشست‌های دوجانبه “سران گروه ۲۰” در اوزاکای ژاپن شرکت کرد. او قصد دارد با همراهی همسر “شینزو آبه” و ملکه “ماکسیما”ی کشور هلند  “همایش قدرتمندسازی اقتصاد زنان” را توسعه دهد. هدف این همایش خلاقیت، توانمندی و توسعه اقتصاد زنانه در سطح جهانی عنوان شده است.

سی‌ان‌ان نوشت: دولت فرانسه نیز در ویدئویی از تلاش دختر ارشد ترامپ برای مذاکره با “جاستین ترودو” نخست‌وزیر کانادا، “امانوئل مکرون” رئیس‌جمهور فرانسه،  “کریستین لاگارد ” رئیس صندوق بین‌المللی پول و “ترزا می” نخست‌وزیر بریتانیا خبر داد. (مقوله‌ای که از نگاه تشریفات بین‌الملل چندان رضایت بخش به نظر نمیرسد)

ایوانکا خود را وارد بحث امانوئل مکرون کریستین لاگارد ترزا می می‌کند

پایی فراتر از گلیم/ ایوانکا ترامپ فارست گامپ بعدی آمریکا

در یکی از تصاویر منتشر شده کاخ سفید که به نشست سه جانبه رئیس جمهور (آمریکا)، نخست‌وزیر هند “نارندرا مودی” و” شینزو آبه” نخست‌وزیر ژاپن اشاره دارد، ایوانکا به بازخوانی جزئیات می‌پردازد. وظیفه‌ای که به شکل سنتی توسط کارمند وزارت خارجه این کشور اجرائی می‌شود.

ایوانکا  همچنین در ضیافت شام “کاخ آبی” با “کانگ کیانگ وا” وزیر امور خارجه کره جنوبی در خصوص اقتصاد جهانی سطح زنان سخن گفت. در حالیکه پدرش تلاش می‌کرد به عنوان اولین رئیس‌جمهور آمریکا در نقطه صفر مرزی وارد شود، ایوانکا فرصت را برای اجرای پروژه “توانمندسازی اقتصاد زنان” در سطح جهانی مغتنم شمرد.

این درست زمانی است که مشاور امنیت ملی ترامپ برای یک دیدار برنامه‌ریزی شده در خصوص ” مباحث منطقه‌ای، زیرساخت‌ها و مسائل اقتصادی” خاک کره شمالی را به مقصد “مغولستان” ترک کرد. پمپئو نیز در حد گسترده‌ای در پشت پرده و دوربین‌ها باقی ماند.

ایوانکا پس از شرکت در اجلاس سران گروه ۲۰ در سال ۲۰۱۷، بیشتر درگیر گسترش توانمندسازی اقتصاد زنان در سطح جهانی شده و وقت بیشتری را برای این موضوع صرف می‌کند. با این حال یکی از مورد اعتمادترین مشاوران ترامپ است و بیشتر از دیگران وقتش را با رئیس‌جمهور می‌گذراند و به وی مشاوره می‌دهد.

جان کربای سخنگوی پیشین پنتاگون در دوره اوباما و تحلیلگر سی‌ان‌ان در این باره گفت: “نگرانی‌های معقول” در خصوص مسئولیت ترامپ‌ها در بدنه کاخ سفید وجود دارد و ما با فقدان “مکانسیم پاسخ‌گویی” برای انتخاب کارمندان روبه‌رو هستیم.

کربای افزود: سوالات زیادی در خصوص نحوه رفتار ایوانکا وجود دارد. او در بسیاری از نشست‌ها شرکت کرده و در بحث‌های دو جانبه شرکت می‌کند. این موضوع به آمریکا به عنوان دولت دموکراتیک کمک نمی‌کند، زیرا ایوانکا از طرف هیچ نهاد خاصی انتخاب نشده و هیچ جایگاه معینی ندارد.

جسیکا دیتو مدیر ارتباطات کاخ سفید گفت: حمله مخالفان به ایوانکا ناراحت کننده است. یک مشاور رئیس جمهور تلاش دارد با کمک رهبران جهان به توانمندی اقتصاد زنان کمک کند. اما وی به سوالات مرتبط با نقش ایوانکا در حوزه سیاست خارجی پاسخ نداد.

پایی فراتر از گلیم/ ایوانکا ترامپ فارست گامپ بعدی آمریکا

ایوانکا و همسرش جرد کوشنر پس از تعویض “رئیس کارکنان کاخ سفید”  حضور و اختیارات بیشتری در این فضا دارند. بسیاری از مقامات  بر این باورند که  رئیس کارکنان کاخ سفید “مولوانی”، تلاش دارد تا از طریق این دو مشاور ارشد رئیس‌جمهور قدرت بیشتری در حوزه خود بگیرد.

در این شرایط ایوانکای مشاور بیشتر از قبل در معرض دید قرار می‌گیرد. هر چند در شرایط فعلی ایوانکا و رفتارهایش باعث حیرت مقامات آمریکا و بر هم خوردن نظم  تشریفات آمریکایی‌هایی‌ها شده، اما  ترامپ بارها اعلام کرده در اتخاذ تصمیماتش تاثیری از فرزندش نمی‌پذیرد.

ترامپ در اوایل سال جاری در مصاحبه با “آتلانتیک” گفت: ایوانکا علاقه‌ای به کنترل او ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.