ارتباط با ما در

لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت شیطنت است

دبیر انجمن برنج کشور با بیان اینکه چرا باید در سال ٩٨ برنج تولیدی سال ٩٧ گران شود؟، گفت: مطلقا کسری برنج نداریم و نیازی به واردات در سال ٩٨ نیست.

منتشر شده

به دلیل افزایش قیمت برنج در بازار طی روزهای اخیر، با هدف تنظیم بازار داخلی ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت شالیزارها لغو شد.

حسین ابراهیمی، عضو ستاد تنظیم بازار و رئیس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این زمینه گفته است: سال‌های گذشته در فصل برداشت برنج از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور حمایت از تولید و تولیدکنندگان داخلی به مدت دو تا سه ماه واردات برنج ممنوع می‌شد. امسال این شرایط به نفع مصرف کنندگان حذف شد ضمن اینکه به تولیدکنندگان هم ضربه‌ای وارد نخواهد کرد.

به گفته او، هم اکنون به اندازه کافی برنج در کشور وجود دارد و مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود.

لغو ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت در حالی اتفاق می‌افتد که برخی کارشناسان و مسئولان معتقدند باتوجه به میزان وارداتی که در دو سال گذشته انجام گرفته همچنین با توجه به اینکه امسال نیز تاکنون حدود ۲۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شده است، نیازی به واردات این کالا در ادامه سالجاری نیست و گرانی برنج در بازار ربطی به کمبود این کالا ندارد.

مهم نیست واردات چه زمانی انجام شود، مهم میزان آن است

در همین زمینه، جمیل علیزاده شایق دبیر انجمن برنج کشور در گفتگو با خبرنگار مهر در واکنش به لغو ممنوعیت واردات در فصل برداشت، اظهارداشت: این اقدام بی‌معنی ترین کاری بود که انجام شد.

وی تصریح کرد: اصلاً مهم نیست برنج چه زمانی وارد کشور می‌شود مهم میزان واردات آن است. تمام تمرکز ما باید روی این مساله باشد که برنج اضافه وارد کشور نشود.

شایق اضافه کرد: در سال ٩۶؛ ١.٢ میلیون تن برنج، در سال ٩٧ نیز ١.۶ میلیون تن و در دو ماهه ابتدایی سال ٩٨ نیز حدود ٢٠٠ هزارتن برنج وارد کشور شده است و معنایش آن است که ظرفیت مان پر شده است.

وی تاکید کرد: در سال ٩٨ هیچ نیازی به واردات برنج نبود چرا که مطلقاً کسری در این زمینه نداشتیم.

شایق افزود: ما عمداً مسائل اصلی را فراموش و خودمان را با مسائل حاشیه‌ای سرگرم می‌کنیم، اینکه چه زمانی وارد کنیم چه زمانی نکنیم، مهم نیست.

شیطنت می‌کنند که کشاورز را دلسرد کنند

بنده بارها اعلام کرده‌ام اصلاً مهم نیست که واردات در چه فصلی یا ماهی صورت بگیرد مهم این است که اولاً زیاد وارد نشود دوماً برای اینکه کشاورز دلشکسته و بی میل نشود زمانی که او در حال برداشت محصول خود است، بحث واردات را رسانه‌ای نکنید.

دبیر انجمن برنج کشور تاکید کرد: یعنی به اندازه نیاز برنج بیاورید اما این مساله را رسانه‌ای نکنید و هر زمان که احساس کردید بازار احتیاج به برنج دارد محصول را به بازار تزریق کنید.

شایق افزود: اقدامی که صورت گرفته یا شیطنت بوده که بنده آن را به احتمال خیلی زیاد شیطنت می دانم که وقتی کشاورز در زمین و مشغول کار است ناگهان اعلام شود واردات در فصل برداشت آزاد است و هیچ اشکالی هم ندارد. این کار باعث دلسردی کشاورز می‌شود.

وی افزود: اگر هم شیطنتی در کار نبوده همانطور که اشاره کردم یک اقدام بی معنی بوده است. که البته بعید می دانم بدون شیطنت این کار انجام شده باشد.

یک میلیون تن برنج اضافه وارد شد

این فعال بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه در سال ٩٨ نیازی به واردات برنج نیست، گفت: در سال ٩۶؛ ١.٢ میلیون تن برنج وارد شد که ٢٠٠ هزارتن آن اضافه بود، سال ٩٧، ١.۶ میلیون تن واردات انجام شد که ۶٠٠ هزارتن آن اضافی بود.

شایق با بیان اینکه طی حدود ٢ تا ٣ سال اخیر وزارت جهادکشاورزی میزان تولید را بین ٢.٢ میلیون تن تا ٢ میلیون و ٢۵٠ هزارتن اعلام می‌کند، افزود: نیاز کشور نیز سه میلیون تن و کسری ما ٧۵٠ تا ٨٠٠ هزارتن است.

وی افزود: وزارت جهاد می‌گوید ٢٠٠ تا ٢۵٠ هزارتن اضافه وارد شود تا از نظر ضریب اطمینان نگران نباشیم بنابراین وقتی ما یک میلیون تن برنج وارد می‌کنیم در واقع حدود ٢٠٠ هزارتن آن اضافه و برای ذخایر استراتژیک است.

واردکنندگان نیت خیر ندارند

وی با اشاره به افزایش قیمت برنج ایرانی گفت: این مساله هیچ دلیل علمی، فنی و منطقی ندارد.

شایق با بیان اینکه برنج محصولی است که در یک فصل محدود تولید می‌شود، افزود: این محصول از اواخر مرداد تا اواسط مهرماه تولید و وارد بازار می‌شود بنابراین الان هیچ برنجی که مربوط به برداشت امسال باشد، به بازار نیامده است.

وی ادامه داد: برنجی که الان در بازار است مربوط به سال ٩٧ است. با این حساب چرا باید در سال ٩٨ برنج تولید شده در سال ٩٧ گران شود!؟ بنابراین بازی‌هایی در پشت ماجرا است؛ کسانی دوست دارند برنج وارد شود و دستشان پر باشد. آنهایی که قصد واردات دارند نیت خیر ندارند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.