ارتباط با ما در

غلامرضا ظریفیان در گفت و گو با جامعه ایرانی:

پخش آهنگ ساسی مانکن در مدارس اقدامی جزئی است/ گزارش‌ها به مراجع تقلید گزینشی منتقل می‌شود/ سخنان وزیر صرفا برای رفع تکلیف بود

ظریفیان معتقد است در بسیاری از مواقع کانال‌های غیررسمی فرهنگی، بهتر و تاثیرگذاری بیشتری را دارند و تا زمانی که به شادی و حس دیده شدن در جوانان توجه‌ای نداشته باشیم، شرایط به همین صورت خواهد بود.

منتشر شده

« اینکه سرودی سخیف و رکیک در مدارس توسط بچه‌ها و نونهالان خوانده شود و آهنگی پخش و همه با هم برقصند مشخص می‌شود خطر تا کجا نفوذ کرده است.» این بخشی از واکنش آیت الله مکارم شیرازی نسبت به خواندن شعر ساسی مانکن خواننده جوان ایرانی ساکن آمریکا  در مدارس است، واکنشی که بیش از پیش باعث شد تا خانواده‌ها و دانش آموزان نسبت به آن اعتراض داشته باشند و بگویند این اتفاقی همیشگی است و هیچ گونه مغایرتی با اخلاق و دین و دشمن ندارد. پیش از این هم وزیر آموزش و پرورش محمد بطحایی اعلام کرده بود باید از «جامعه» دفاع کنم و از همین رو سه کارشناس را مامور کرد تا با افرادی که اقدام به فیلم گرفتن و پخش آن کرده‌اند برخورد شود، البته آقای وزیر تاکنون اعلام نکرده است در دفاع از کدام «جامعه» دست به چنین اقدامی زده است! مگر آن دانش آموزان هم بخشی از این جامعه نیستند؟

غلامرضا ظریفیان معاون اسبق وزیر علوم در گفت وگو با جامعه ایرانى در رابطه با سیاسى و امنیتی کردن مسئله پخش آهنگ در مدارس گفت: جامعه جوان که بخش عظیمى از آن را نوجوانان، کودکان و جوانان به خود اختصاص می‌دهند، در واقع دو ویژگى اساسی را نیاز دارند، ابتدا بحث شادى و دوم بحث دیده شدن است. اگر ما در بخش فرهنگى بتوانیم برنامه‌ها و مناسبت‌ها و فضاى فرهنگى کشور را با شادى همراه کنیم، طبیعى است که بخشى از نیازهاى جوانانمان را پاسخ داده ایم. اگر برنامه ها کسل کننده و تکرارى و غیر متناسب با جوانان باشد، طبیعتا حس شادى و دیده شدن جوانان را به سمت و سوى می‌برد که نیازهاى خود را به شیوه‌های دیگرى تامین کنند. مواردى که در مدارس رخ داده که دانش آموزان آهنگ یک خواننده را می‌خوانند اتفاقى جزیى است و همیشه هم بوده است. اما واقعیت این است کسانى که دلشان براى این نسل می‌سوزد، باید به این نکته توجه کنند که اگر ما به صورت رسمى فضایى را براى شاد زیستن فراهم نکنیم، قطعا بخش عظیمى از این فعالیت‌ها و خواسته‌ها به صورت غیررسمى انجام خواهد شد.

فرهنگ غیررسمی از فرهنگ رسمی کشور تاثیرگذار تر است

ظریفیان ادامه داد: تمامى آمار‌ها نشان می‌دهد که فرهنگ غیررسمى کشورمان در بسیارى از مواقع از فرهنگ رسمى کشورمان بسیار جلوتر، بهتر و تاثیرگذارتر است. در فرهنگ غیررسمى بخشى از آن به کالاى غیر فاخر اختصاص پیدا میکند. زمانى که ما بخش فرهنگى کشور را چه در صدا وسیما و چه در سایر نهادهاى کشور ایجاد نکنیم، طبیعى است که جوانان به این سمت و سو خواهند رفت. این رفتارى که مسئولان در پیش گرفته اند به جاى آنکه نواقص را برطرف کند بیشتر قاعده لج را تقویت مى کند.

این کارشناس با اشاره به واکنش وزیر آموزش و پرورش در رابطه با برخورد با کسانى که از این اتفاق فیلم گرفته اند، گفت: رفتار‌ها برخى مواقع صرفا براى رفع تکلیف است و مثلا نشان دهیم که در حال مدیریت هستیم، بدون آنکه به نیاز‌ها و خلا‌ها توجه کنیم.

هرچیزی را به نفوذ و بیگانگان ربط ندهیم

معاون وزیر آموزش و پرورش دوره اصلاحات گفت: به نظر من با این نوع نگاه‌ها نه تنها مشکل را حل نمی‌کنیم بلکه فضاى فعالیت هاى غیر رسمى را هم تقویت می‌کنیم. در این رابطه ما دیدیم که آیت الله مکارم به این بحث ورود کردند و واکنشى را هم نشان دادند، من فکر می‌کنم گزارش هایى که به این بزرگواران می‌رسد دقیق نیست. باید دید کسانى که این گزارش‌ها را به صورت گزینشى منتقل می‌کنند چه افرادى هستند و چه نیتى از این کار دارند. معتقدم اگر گزارش‌ها به صورت دقیق به دست مراجع برسد می‌تواند در چارچوب قواعد بسیار هم راهگشا باشد.

ظریفیان ادامه داد: نکته قابل تامل دیگر این است که ما هراتفاقى را به نفوذ و بیگانگان ربط می‌دهیم. باید بدانیم که این یک پروژه شکست خورده است. چرا باید یک مسئله کوچک و جزیى را به بیگانگان مرتبط کنیم؟ این اتفاقا یک تبلیغ براى دشمن است که می‌خواهیم بگوییم در کوچکترین و ریزترین مسائل زندگى ما نیز ورود پیدا کرده اند. در شرایط کلى اینکه برخى می‌خواهند در بحث اقتصادى و سیاسى نفوذ کنند و مشکلاتى را ایجاد کنند تردیدى نداریم، اما اینکه این نوع مناسبات را به نفوذ ارجاع دهیم، نوعى بى دقتى و بزرگ کردن نفوذ است.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.