ارتباط با ما در

انتخابات 1400 و گزینه اصلاح‌طلبان در گفت و گو با جامعه ایرانی:

پرسش زیباکلام از اصلاح‌طلبان درباره دوگانه لاریجانی احمدی‌نژاد

زیباکلام یادآور شد: بسیاری از مطالبات ۲۴ میلیون رأی توسط آقای روحانی پاسخ داده نشد و حتی آن‌ها را مطرح هم نکرده است و از این بابت اصلاح‌طلبان محبوبیت خود را ازدست‌داده‌اند، ولی در کنار این مسئله باید گفته شود جلوگیری از اینکه کشور دوباره به دست کسانی افتد که از ۸۴ تا ۹۲ آن وضعیت را به وجود آوردند، گزینه مطلوبی نخواهد بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که باوجود نظرات علی لاریجانی، آیا بر اساس ضرورت بازهم به او رأی خواهید داد، ابراز کرد: در صورت انتخاب بین او و احمدی‌نژاد، براین اعتقاد هستم که لاریجانی باید انتخاب شود.

صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با ویدئو منتشرشده از جلسه غیرعلنی مجلس و اظهارنظر سابق او درباره احتمال حمایت از علی لاریجانی به جامعه ایرانی گفت: آنچه درباره رأی به لاریجانی برای انتخابات ۱۴۰۰ گفتم در پاسخ به کسانی بود (سعید حجاریان یا برخی از کارگزاران) که مطرح کردند، رأی به روحانی و معرفی او به‌عنوان نامزد جریان اصلاح‌طلب یک اشتباه بود.

وی در ادامه بیان کرد: در گفت‌وگو مورد اشاره مطرح کردم که انتخاب حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهور اشتباه نبود زیرا بعضاً ضرورت‌هایی در عالم سیاست به وجود می‌آید که اصلاح‌طلبان مجبور به اخذ تصمیماتی می‌شوند که لزوماً باب میلشان به‌حساب نمی‌آید.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این رابطه اظهار داشت: درصورتی‌که اصلاح‌طلبان در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ۹۶ به حسن روحانی رأی نمی‌دادند، گزینه دیگر آن‌ها کناره‌گیری از انتخابات بود، با این حساب سؤال پیش می‌آید که در این وضعیت چه اتفاقی می‌افتاد؟ پاسخ این است که اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۶ شرکت نمی‌کردند، آقای ابراهیم رئیسی با ۱۷، ۱۸ یا ۲۰ میلیون رأی به مقام ریاست جمهوری دست پیدا می‌کرد و درنتیجه قوه مجریه دودستی تقدیم اصولگرایان می‌شد و شرایط کشور هم به سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بازمی‌گشت.

زیباکلام در این خصوص اضافه کرد: درصورتی‌که شرایط سال‌های ۸۴ تا ۹۲ مناسب و مطلوب محسوب می‌شود، باید این کارحتما صورت می‌گرفت، اما تمام اصلاح‌طلبان قبول دارند آنچه در فاصله این سال‌ها بر ایران گذشت، مصیبت‌بار بود، بنابراین چرا باید آن را با ابراهیم رئیسی تکرار کنیم؟

وی دراین‌باره توضیح داد: برای سال ۱۴۰۰ هم این احتمال وجود دارد. برفرض درصورتی‌که آقای علی لاریجانی در برابر آقای ضرغامی یا فردی مانند احمدی‌نژاد قرار گیرد، سؤال من از اصلاح‌طلبان این است که در برابر چنین شرایطی چه‌کاری باید انجام داد؟ آیا باید مجدد اجازه داده شود تا آن جریان سیاسی، اجتماعی، فکری که دمار از روزگار کشور در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ به درآورد، دوباره ظاهر شود؟ حداقل تصمیم درباره ترجیح علی لاریجانی برای انتخابات ریاست جمهوری این است که مصیبت‌ها و ضرر و زیان‌هایی که او می‌تواند وارد کند کمتر از احمدی‌نژاد یا ابراهیم رئیسی خواهد بود، بنابراین بسیاری از مواقع ضرورت‌های سیاسی ممکن است ما را وادار به اتخاذ سیاست‌هایی کند که خیلی هم با آن‌ها موافق نیستیم ولی چاره دیگری نداریم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره که تا به امروز به دلیل کمبودهای دولت روحانی اصلاح‌طلب‌ها بخشی از هوادارن خود را ازدست‌ داده‌اند، بیان کرد: این موضوع را قبول دارم اگر در انتخابات شرکت نمی‌کردیم شاید حامیان کمتر از دست می‌رفت، ولی کشور دچار مشکل می‌شد. سؤالی که در برابر اصلاح‌طلبان وجود دارد این است که برای آن‌ها وضعیت کشور یا از دست دادن و ندادن میزان محبوبیت در اولویت قرار دارد؟

زیباکلام دراین‌باره که انتظار هواداران اصلاحات با ریاست جمهوری روحانی عملی نشده است، یادآور شد: بسیاری از مطالبات ۲۴ میلیون رأی توسط آقای روحانی پاسخ داده نشد و حتی آن‌ها را مطرح هم نکرده است و از این بابت اصلاح‌طلبان محبوبیت خود را ازدست‌ داده‌اند، ولی در کنار این مسئله باید گفته شود جلوگیری از اینکه کشور دوباره به دست کسانی افتد که از ۸۴ تا ۹۲ آن وضعیت را به وجود آوردند، گزینه مطلوبی نخواهد بود.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.