ارتباط با ما در

نشریه هیل مطرح کرد

تقویت نفوذ ایران در سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی

تا پیش از خبر شوکه کننده رئیس جمهور، مقامات آمریکا گفته بودند که نیروهای این کشور در سوریه می مانند تا به تثبیت شرایط، آموزش نیروها برای تامین امنیت محل، اطمینان از اینکه داعش باز نخواهد گشت و حتی استفاده از شرق سوریه برای اطمینان از اینکه نفوذ ایران در این کشور کاهش خواهد یافت، کمک کنند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه در توییتی اعلام کرد که «ما داعش را در سوریه شکست داده ایم» و مقامات ایالات متحده به خبرنگاران گفتند که نیروها و دیپلمات های آمریکایی به زودی این کشور را ترک خواهند کرد و عملیات شان پس از چندین سال حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه که اغلب کرد هستند و با داعش مبارزه می کردند، به زودی خاتمه می یابد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از نشریه هیل، این چرخش عجیب در سیاست آمریکا تعهد دولت به متحدان زمینی اش را زیر سوال برده و می تواند منجر به مشکلات جدید در سوریه شود چراکه نیروهای روسیه، ایران و ترکیه در خلا خروج نیروهای آمریکایی به رقابت خواهند پرداخت.

منتقدان تصمیم ترامپ، از جمله لیندسی گراهام، سناتور جمهوری خواه پیش بینی کرد که احتمالا داعش دوباره جان خواهد گرفت و به فاکس نیوز گفت: «فکر نمی کنم که آنها در عراق و سوریه شکست خورده باشند». او اینطور استدلال کرد که شرکای آمریکا دچار نارضایتی و حس رها شدگی خواهند شد. اما سایرین از جمله سناتور راند پاول و جان باراسو موافق اقدام ترامپ هستند و می گویند آمریکایی ها می خواهند که نیروهای شان به خانه باز گردند. با این حال باراسو هشدار داد که ایالات متحده باید محتاطانه عمل کند تا اجازه بهره برداری از این شرایط به ایران و روسیه داده نشود.

تا پیش از خبر شوکه کننده رئیس جمهور، مقامات آمریکا گفته بودند که نیروهای این کشور در سوریه می مانند تا به تثبیت شرایط، آموزش نیروها برای تامین امنیت محل، اطمینان از اینکه داعش باز نخواهد گشت و حتی استفاده از شرق سوریه برای اطمینان از اینکه نفوذ ایران در این کشور کاهش خواهد یافت، کمک کنند.

جیمز جفری، نماینده ویژه آمریکا در مسائل سوریه سفرهای گسترده ای را برای مذاکره درباره آینده سوریه انجام داده؛ او نگرانی های آمریکا درباره ایران را با مقامات اسرائیلی مطرح کرده و در نیمه دسامبر به شورای آتلانتیک گفت که ایالات متحده در حال کار روی یک فرآیند سیای برای آینده است. حال بسیاری متعجب هستند که چرا مقامات دولت آمریکا با رئیس جمهور این کشور هماهنگ نبودند.

جنگ علیه داعش پایان نیافته است. ایالات متحده در خلال نهم تا پانزدهم دسامبر ۲۰۸ حمله هوایی انجام داده و این رقم در میان بالاترین تعداد حملات هوایی در کمپین اخیر علیه داعش است. از ماه اوت تعداد حملات هوایی در سوریه از میانگین ۱.۶ در روز به ۳۰ عدد در روز افزایش یافته است. با وجود آنکه این حملات اکثرا محدود به یک منطقه کوچک در سوریه در امتداد رود فرات در نزدیکی مرز عراق بوده، هنوز هم فعالیت داعش هم در عراق و هم در سوریه به چشم می خورد. داعش رسانه ها را رصد می کند و از بیانیه های آمریکا آگاه خواهد شد؛ رهبران آن احتمالا منتظر زمان مناسب برای آغاز کمپین تروریستی دیگر خود خواهند ماند.

خروج آمریکا همچنین باعث تشدید عملیات ترکیه علیه گروه های کرد در سوریه می شود. ترکیه هفته ها است که هشدار می دهد عملیاتی که ائتلاف آمریکا «غیرقابل قبول» خوانده را در شرق سوریه اجرایی خواهد کرد. آنکارا گروه های کرد و به ویژه یگان‌های مدافع خلق را متهم کرده که شاخه سوری حزب کارگران کردستان است و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرده که این کشور اجازه شکل گرفتن یک «کوریدور تروریسمی» در مرزهای خود را نخواهد داد. اردوغان تاکید کرده که این عملیات به زودی آغاز خواهد شد.

از سوی دیگر حضور رو به رشد ایران در سوریه یکی از نگرانی های بزرگ اسرائیل است. جواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز چهارشنبه طی توییتی اعلام کرد که غرب مجبور به پذیرش نقش روسیه، ترکیه و ایران در آینده سوریه است. زمانیکه آمریکا از سوریه عقب نشینی کند، احتمالا دشمنان ایالات متحده به این باور می رسند که این دور را هم آنها پیروز شده اند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.