ارتباط با ما در

بغزیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از واردات بدون محدودیت ارز حاصل از صادرات انتقاد کرد:

ورود اجناس بنجل به کشور با تصمیم عجیب وزارت صمت

بغزیان تأکید کرد: اگر قرار بود صادرکنندگان به‌جای واردکردن ارز حاصل از صادرات، کالا وارد کنند و یا تهاتر کنند پس چرا سامانه نیما راه‌اندازی شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی – بغزیان کارشناس اقتصادی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه تهران گفت: باید هماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد با بانک مرکزی تقویت شود و وزرا بدون هماهنگی و در نظر گرفتن قوانین تصمیمات یک‌جانبه اتخاذ نکنند.

در روزهای گذشته رضا رحمانی وزیر صمت اعلام کرد که فعالان اقتصادی می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را بدون هیچ محدودیتی برای واردات کالاهایی که قابلیت ثبت سفارش دارند، استفاده کنند. این موضوع عملاً سبب می‌شود که فعالان اقتصادی به‌جای اینکه ارز ناشی از صادرات خود را در سامانه نیما ارائه کنند، کالاهای بی‌کیفیت وارد کشور خواهند کرد.

از طرف دیگر با واردات بدون محدودیت کالاها عملاً تولید کشور ضربه بزرگی خواهد خورد چراکه واردکنندگان قیمت کالاهای خود را قطعاً پایین‌تر از قیمت تولیدات داخلی ارائه خواهند کرد تا محصولاتشان فروخته شود و با ادامه این روند تولید داخلی فلج خواهد شد.

آلبرت بغزیان اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی گفت: جالب است یک‌بار با وضع قوانین شدید با واردکنندگان به‌صورت سخت برخورد می‌شود و در زمان دیگر با نادیده گرفتن همان قوانین با واردکنندگان کاملاً نرم برخورد می‌کنند.

بغزیان مطرح کرد: اگر قرار بود صادرکنندگان به‌جای واردکردن ارز حاصل از صادرات، کالا وارد کنند و یا تهاتر کنند پس چرا سامانه نیما راه‌اندازی شد. با این تصمیم وزیر صمت نرخ واقعی ارز نیز کشف نخواهد شد به عقیده من این‌یک تصمیم کالا یک‌طرفه و بدون هماهنگی با بانک مرکزی است.

بازگشت به دوران قلدری وزرا

این اقتصاددان افزود: بانک مرکزی صادرکنندگان را اجبار می‌کند که ارزشان را تحویل دهند و از طرف دیگر وزیر صمت یک‌جانبه اعلام می‌کند که صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را بدون هیچ محدودیت، برای واردات کالاهایی که قابلیت ثبت سفارش دارند، استفاده کنند. این تصمیمات غیرهمسو نشان می‌دهد که به شرایط قلدری که هر وزیری ساز خود را می‌زند، بازگشت کردیم.

وی ادامه داد: در شرایط قلدری هر وزیری می‌خواهد برای آنکه در وزارتخانه خود محبوبیتی کسب کند، تصمیماتی بدون در نظر گرفتن صلاح عمومی اتخاذ می‌کند و آن را اعلام می‌کند بدون آنکه زیرساخت لازم را فراهم کرده باشد، قانون نیز اجازه چنین کاری را به آن وزیر نمی‌دهد.

واردات نامحدود راهکار وزارت صمت برای دور زدن سامانه نیما

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: در این شرایط صادرکننده ارز خود را وارد کشور نخواهد کرد چراکه می‌تواند واردات کالا داشته باشد و از این طریق نیز سود هنگفتی به دست آورد و از طرف دیگر با این اوصاف می‌تواند قوانین بانک مرکزی را دور زده و ارز خود را در داخل کشور به‌صورت آزاد ارائه دهد. اگر این اتفاق رخ دهد ممکن است نرخ ارز آزاد شود و مجدداً به همان وضعیت بعد از ۲۰ اسفند و ۲۰ فروردین برگردیم که نهایتاً مردم آسیب خواهند دید چراکه قیمت‌ها مجدداً ۳ برابر خواهد شد.

تصمیم وزیر صمت خلاف حمایت از کالای ایرانی است

بغزیان تصریح کرد: این تصمیم وزیر صمت خلاف حمایت از کالای ایرانی عمل می‌کند چراکه واردات نامحدود کالا تولیدکنندگان داخلی را به زمین خواهد زد. زمانی که ارز ۴ هزار تومان بود واردکنندگان جنس مرغوب وارد می‌کردند امروز که قیمت ارز بالای ۹ هزار تومان است قطعاً جنس اصیل و بادوام وارد نخواهند کرد و ترجیح می‌دهند تا کالای ارزان وارد کنند که این کالای ارزان کیفیتی به‌مراتب پایین‌تر تولید داخلی خواهد داشت و یا اگر واردکنندگان اجناس باکیفیت و مرغوب وارد کنند تنها به درد اقشار مرفه می‌خورد و طبقه متوسط و کم‌درآمد از خرید این اجناس محروم می‌شوند.

لزوم تقویت هماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد با بانک مرکزی

این استاد دانشگاه در پایان گفت: به نظر می‌رسد تصمیم وزیر صمت کاملاً یک‌طرفه و برخلاف سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است و این تصمیم فشارها را بر روی بانک مرکزی افزایش خواهد داد و سبب می‌شود بانک مرکزی سامانه نیما را رها کند و عملاً به شرایط گذشته برمی‌گردیم و واردکنندگان هم با نرخ ارز بالا قطعاً اجناس بنجل بی‌کیفیت وارد خواهند کرد تنها راهکار برون‌رفت از وضعیت توصیف‌شده این است که هماهنگی بین وزارتخانه‌های صمت و اقتصاد با بانک مرکزی تقویت شود و وزرا بدون هماهنگی و در نظر گرفتن قوانین تصمیمات یک‌جانبه اتخاذ نکنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.