ارتباط با ما در

ساساني، تحليلگر مسائل توسعه پايدار در در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مجلس در جای خالی نگاه تخصصی، به بدنه اقتصادی دولت اعتماد کند

برای اینکه بتوان برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دقیق و درستی برای کشور چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت تدوین و تصویب کنیم نیازمند افرادی هستیم که قابلیت‌های خاصی را داشته باشند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– تحلیلگر توسعه پایدار با انتقاد از فقدان نگاه کارشناسانه به بودجه در بین حداقل دو سوم نمایندگان مجلس گفت: برای بودجه‌ریزی بلندمدت به افرادی نیاز داریم که به مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تحلیل مشکلات مردم مسلط باشند.

حسین ساسانی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره وضعیت بودجه‌نویسی در کشور گفت: بودجه موضوع و مسئله مهمی است و برای حل مشکلات آن راه‌حل‌های کوتاه‌مدت پاسخگو نخواهد بود، چراکه راه‌حل‌های کوتاه‌مدت مانند مسکن‌هایی عمل می‌کند که درد را برای مدت کوتاه کاهش خواهد داد.

این تحلیلگر توسعه پایدار افزود: برای اینکه بتوان برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دقیق و درستی برای کشور چه کوتاه‌مدت و چه بلندمدت تدوین و تصویب کنیم نیازمند افرادی هستیم که قابلیت‌های خاصی را داشته باشند.

وی در تشریح قابلیت‌های فرد مورد نظر برای برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در کشور، اظهار داشت: برای بودجه‌ریزی بلندمدت به افرادی نیاز داریم که به مباحث اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و تحلیل مشکلات مردم تسلط داشته باشد

این کارشناس اقتصادی‌ ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت برای نوشتن برنامه‌وبودجه در کنار قابلیت‌های تخصصی باید نمایندگانی به مجلس راه یابند که به تعهدات خود به جامعه پایبند باشند تا شاهد توسعه و تصویب بودجه‌های عملیاتی در کشور بود.

ساسانی تصریح کرد: نمایندگان نباید برای اینکه منافع خود تحقق پیدا کند حوزه انتخابیه خود را فقط در نظر بگیرند بلکه باید نگاه آن‌ها ملی باشد تا بتوانند بودجه‌ای واقع‌گرایانه تدوین و تصویب کنند.

تحلیلگر توسعه پایدار تأکید کرد: تا زمانی که نگاه بخشی و منطقه‌ای به بودجه می‌شود و برخی از نمایندگان دارای قابلیت‌های تخصصی نیستند، برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی دقیق امکان‌پذیر نیست.

وی با تأکید به لزوم اعتماد مجلس به بدنه کارشناسی و برنامه‌ریز اقتصادی دولت درجای خالی نمایندگان متخصص و صاحب‌نظر در امر بودجه نویسی گفت: امیدواریم نمایندگانی به خانه ملت راه یابند که براساس شایستگی و تخصص انتخاب شوند نه ارتباطاتی که با برخی سازمان‌ها دارند چراکه این نوع انتخاب رانت‌هایی را به وجود خواهد آورد که به مصلحت کشور نیست.

تحلیلگر توسعه پایدار با بیان اینکه تنظیم بودجه نیاز به پیش‌بینی شرایط آینده کشور دارد، افزود: متأسفانه وضعیت کشور قابل پیش‌بینی نیست و در این شرایط دولت باید درآمدها و هزینه‌های سال آینده را پیش‌بینی کند. در این شرایط طبیعی است که بین بودجه و واقعیت‌های اقتصادی شکاف معنی‌داری وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه پیش از تنظیم بودجه تکلیف کشور در بسیاری از موضوع‌ها باید روشن شود، توضیح داد: یکی از موضوع‌هایی که در بودجه کشور باعث بروز برخی تداخل‌ها می‌شود، نوسان‌های شدید تولید و صادرات نفت ایران است. هرچند که این موضوع در امسال بیشتر به دلیل سیاست‌های امریکا رخ داد اما به‌هرحال بر اقتصاد کشور تأثیر می‌گذارد و دولت و مردم را به لحاظ اقتصادی سردرگم می‌کند.

ساسانی اظهار داشت: اقتصاد ایران به دلیل اینکه شاخص‌های وابسته غیرداخلی زیادی دارد، قابل پیش‌بینی نیست. بر این مبنا، کشور باید به سمت تربیت مدیرانی پیش رود که بتوانند وضعیت اقتصادی ایران را پیش‌بینی کنند. در شرایط کنونی اقتصاد کشور از هیچ‌‌کدام از الگوهای جهانی پیروی نمی‌کند. این موضوع به‌خودی‌خود مشکل چندانی ندارد اما برای ادامه این مسیر مدیران توانمندی باید حضورداشته باشند که با توجه به شرایط کشور آینده را پیش‌بینی کنند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.