ارتباط با ما در

محمد کیانوش راد در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان از روحانی عبور نمی‌کنند/سطح انتظارات فراتر از دولت روحانی است

کیانوش راد گفت: ما از آقای روحانی با توجه به شرایط حمایت کردیم، اما سطح مطالبات، برنامه‌ها، آرمان‌ها و انتظارات اصلاح‌طلبان فراتر از دولت روحانی است و این سخن به معنای دور زدن آقای روحانی و یا عبور از او نخواهد بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی-محمد کیانوش راد،  عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت گفت: نگاه واقع‌بینانه و بیان صادقانه در شرایط فعلی مهم‌ترین گامی است که اصلاح‌طلبان باید بردارند. شرایط مقدور برای فعالیت اصلاح‌طلبان در آینده تا اطلاع ثانوی چنین است که  تکیه‌بر مشی میانه روانه برای به انفعال کشاندن بخش سخت قدرت در جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد.

وقتی دولت روحانی برای بار دوم موفق شد به پاستور راه یابد، تمام فعالان سیاسی از جناح‌های مختلف آن را نتیجه حمایت و تلاش اصلاح‌طلبان دانستند که اگر غیرازاین بود شاید نتیجه انتخابات به گونه دیگری رقم می‌خورد.

اما پس از در دست گرفتن قدرت برای بار دوم توسط حسن روحانی سیاست‌ها بر اساس وعده‌های داده‌شده، چیده نشد و رفته‌رفته به‌قدری با آن فاصله گرفت که سعید حجاریان مطرح کرد «حالا که‌ آقای روحانی از خودش عبور کرده، طبیعی است که برخی اصلاح‌طلبان با او زاویه پیدا کنند»

اما عملی نشدن بسیاری از وعده‌های حسن روحانی سبب شد تا رای دهندگان بیش از او اصلاح‌طلبان را موردنقد قرار دهند، سعید حجاریان در این رابطه می‌گوید: «اصلاح‌طلبان بعد از وقایع ۸۸ نمی‌توانستند شعارهای حداکثری خود را مطرح کنند لذا به حداقل‌ها تن دادند و به پروژه برجام –که پروژه اعتدالی بود- روی آوردند. به امید آنکه این پروژه، شرایط را عادی سازد.»

تصمیم فوق درباره سرنوشت اصلاح‌طلبان در سال‌های ۹۲ و ۹۶ به هر دلیل سبب شده است تا بر میزان محبوبیت آنان در سطح جامعه مؤثر واقع شود، بطوریکه شاید برای کسب نتیجه در انتخابات آینده به دردسر افتند.

محمد کیانوش راد، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با راهکار اصلاح‌طلبان در شرایط فعلی گفت: شرایط کشور، بافت و موازنه قدرت در حال حاضر به‌گونه‌ای است که اصلاح‌طلبان برای حمایت از منافع ملی راهی جز حمایت از آقای روحانی ندارند. درصورتی‌که واقع‌بینانه به وضعیت دولت آقای روحانی توجه کنیم او مانند آقای خاتمی که با پشتوانه عظیم مردم به قدرت رسید با چنان محدودیت‌هایی مواجه شد که در پایان اصلاح‌طلبان گفتند نگذاشتند خاتمی کار کند.

وی در ادامه اضافه کرد: امروز نیز دولت پنهان و قدرتمند در ایران همچنان از انجام برخی اقدامات آقای روحانی جلوگیری می‌کند و در آینده نیز باید توجه داشت که محدودکننده قدرت واقعی مردم خواهد بود. درنتیجه اصلاح‌طلبان در سال ۹۲ یا می‌دانستند به چه دلیل از آقای روحانی حمایت می‌کنند و یا آگاه نبودند که در هر دو حالت این اشکال وارد است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره یادآور شد: نگاه واقع‌بینانه و بیان صادقانه در شرایط فعلی مهم‌ترین گامی است که اصلاح‌طلبان باید بردارند. شرایط مقدور برای فعالیت اصلاح‌طلبان در آینده تا اطلاع ثانوی چنین است که  تکیه‌بر مشی میانه روانه برای به انفعال کشاندن بخش سخت قدرت در جمهوری اسلامی مدنظر قرار گیرد.

کیانوش راد تصریح کرد: سخن فوق  به معنای سازش، استمرار طلبی (نه به معنای مذموم آن) و گدایی قدرت نیست بلکه به معنای پاسخ به شرایط عینی در جامعه ایران و شرایطی که سیاست را اکنون مقدور می‌سازد، است.

وی  دلیل نبود راهی جز حمایت از روحانی اظهار داشت: اینکه  آقای روحانی به وعده‌های خود عمل نکرد، با توجه به محدودیت‌های پیرامونی چند  دلیل را باید مدنظر قرارداد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه بیان کرد: در ابتدا باید اشاره کرد که  روحانی از خود عبور نکرده است، همان فرد سال ۹۲ محسوب می‌شود. مسئله بعدی این است که حمایت اصلاح‌طلبان به معنا دست‌وپابسته بودن و سخن نگفتن از مطالبات مردم نیست. اصلاح‌طلبان  ائتلاف یا اتحادی با آقای روحانی نداشتند که امروز آن را نقض کنند. متأسفانه در به‌کارگیری واژه‌های سیاسی توسط برخی از فعالان دقت صورت نمی‌گیرد.

کیانوش راد دراین‌باره یادآور شد: ما از آقای روحانی با توجه به شرایط حمایت کردیم، اما سطح مطالبات، برنامه‌ها، آرمان‌ها و انتظارات اصلاح‌طلبان فراتر از دولت روحانی است و این سخن به معنای دور زدن آقای روحانی و یا عبور از او نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند، بی‌محابا به بخش‌هایی از حاکمیت که محدودیت‌هایی را برای دولت فراهم می‌کند، بتازد و با نقد صریح  برای رفع محدودیت‌ها تلاش کنند. اینکه مردم در آینده به آن‌ها رأی خواهند داد یا نه نباید اصلاح‌طلبان را به رفتاری غیر صادقانه و پوپولیستی برای جلب نظر توده‌ها بکشاند و اگر اصلاح‌طلبان که  حامی آقای روحانی بودند  بدون توجه به مجموعه شرایط به‌عنوان انتقاد از روحانی به او بتازند قاعدتاً در بازی بازیگردانان پشت پرده قرارگرفته‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه توضیح داد: با تمام این‌ها باید تأکید کرد که حمایت از روحانی به معنای تعطیل کردن نقد از دولت او نیست. مهم‌ترین عنصر پویایی یک جامعه بانشاط، نقد است. اصلاح‌طلبان ضمن حمایت از کلیت دولت می‌توانند به برخی از وزرا، استانداران و مسئولانی که در درون دولت  فعالیت می‌کنند و بعضاً برخلاف جهت منافع مردم گام برمی‌دارند، انتقادات بی‌محابا  داشته باشند و آنان باید حضور به‌موقع در دفاع از کارگران، معلمان، دانشجویان، دراویش و تمام کسانی که به شیوه‌ای مورد ستم قرار می‌گیرند را همواره مدنظر قرار دهند.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.