ارتباط با ما در

مهدی پازوکی اقتصاددان و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

راهکار مبارزه با تورم سیاست پولی مناسب است نه سرکوب قیمت‌ها

مهدی پازوکی استاد اقتصاد دانشگاه علامه تاکید کرد: برای مهار تورم باید نقدینگی را کنترل کرد و راه حل آن سیاست پولی مناسب و انضباط اقتصادی در سیستم اقتصادی است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– مهدی پازوکی اقتصاددان گفت: آمارهای مرکز آمار ایران بر اساس متوسط افزایش قیمت سبد اقلام مصرفی خانوارها در شهرستان‌ها و روستاها محاسبه می‌شود به نظر من آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بر اساس مبانی علمی محاسبه می‌شود و این آمار به عنوان مرجع محسوب می‌شود.

رشد نقدینگی و افزایش نرخ ارز از مهمترین عواملی بودند که روند فزآینده تورم در تابستان امسال را به همراه داشتند. بر اساس اعلام مرکزآمار ایران بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال گذشته مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ۲۴۴/۴ درصد افزایش و پس از آن «موز» با ۷/ ۱۶۵ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ۱۰۳/۶ درصد افزایش است. بر اساس نتایج به دست آمده در آبان ماه ۱۳۹۷، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به اقلام «خیار» با ۳۳/۸ درصد افزایش، «شیرپاستوریزه» با ۱۲/۱ درصد افزایش و «موز» با ۷/۵درصد افزایش بوده است. در این ماه «پرتقال محصول داخل» ۲۷ درصد و «سیب زمینی» ۱۶/۱ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است؛ در مورد بقیه اجناس و کالاها نیز شرایط مشابهی وجود دارد.

نکته‌ای که وجود دارد این است که با توجه به این مطلب که نرخ تورم بر اساس میانگین قیمتی سالانه سبد محصولات در نظر گرفته می‌شود به نظر می‌رسد آمار اعلام شده توسط مرکز آمار برای نرخ تورم کمی با واقعیت مغایرت داشته باشد.

مهدی پازوکی استاد دانشگاه و اقتصاددان در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تایید آمار اعلام شده نرخ تورم توسط مرکز آمار و بانک مرکزی ایران، گفت: نرخ تورم متوسط افزایش قیمت ۳۵۰ قلم کالا است؛ باید توجه داشت که گوجه فرنگی به عنوان یکی از اقلام مصرفی سهم یک صدم درصدی از سبد مصرف خانوار را دارد و بنابراین نرخ تورمی که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران اعلام می‌کند واقعی است.

مرکز آمار و بانک مرکزی ایران مورد تایید IMF و بانک جهانی هستند

مهدی پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: مرکز آمار و بانک مرکزی به عنوان منابع اصلی تولید آمار و اطلاعات محاسبات تورم، مورد تایید صندوق بین المللی پول  (IMF) و بانک جهانی هستند و آماری ارائه شده توسط این نهادهای داخلی، مورد قبول جهان است و نباید این آمار را زیر سوال برد.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه مطرح کرد: این آمارها بر اساس متوسط افزایش قیمت سبد اقلام مصرفی خانوارها در شهرستان‌ها و روستاها محاسبه می‌شود به نظر من آمار مرکز آمار ایران و بانک مرکزی بر اساس مبانی علمی محاسبه می‌شود و مرجعیت دارد. به عنوان نمونه قیمت بنزین و نان که جزو پر مصرف‌ترین اقلام خانوارهای ایرانی هستند، ثابت مانده است و نمی‌توان تنها با استناد به افزایش قیمت گوجه فرنگی و رب که جزو اقلام پرمصرف نیستند، نرخ تورم را زیر سوال برد.

راهکار مهم و اصلی مبارزه با تورم سیاست پولی مناسب است

پازوکی افزود: راهکار مهم و اصلی مبارزه با تورم سیاست پولی مناسب است نه سرکوب قیمت‌ها. مشکلی که در سال‌های اخیر وجود داشت جلوگیری از افزایش تورم با سرکوب قیمت‌ها بود؛ سرکوب قیمت‌ها در واقع یک سیاست ضد تولید است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی اضافه کرد: برای مهار تورم باید نقدینگی را کنترل کرد و راه‌حل آن سیاست پولی مناسب و انضباط اقتصادی در سیستم اقتصادی است. باید مسئولین کلان اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و دارایی و نهایتا مجموعه حکومت سیاست پولی مناسب را در پیش گیرند چراکه استفاده از ابزار سرکوب قیمت‌ها، نه تنها تورم را از بین نخواهد برد بلکه تورم در اقتصاد ایران مزمن و نهادینه می‌شود.

اقتصاد ایران به شدت از بی اتضباطی اقتصادی رنج می‌برد

این اقتصاددان افزود: از طرف دیگر اقتصاد ایران به شدت از بی انضباطی اقتصادی رنج می‌برد، این بی انضباطی اقتصادی شامل بی انضباطی پولی نیز می‌شود که در سیستم بانکی کشور قابل مشاهده است. مورد دیگر بی‌انضباطی مالی است که در سند بودجه ملاحضه می کنیم و در نهایت بی انضباطی اداری که در سیستم اداری وجود دارد.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه ادامه داد: راه حل برطرف کردن بی انضباطی اقتصادی این است که انضباط پولی در سیستم بانکی برقرار شود، بانک مرکزی باید استقلال خود را حفظ کند. اقتدار بانک مرکزی مورد بسیار مهمی برای استقرار انضباط پولی است یعنی خط قرمز بانک مرکزی باید حفظ ارزش پول ملی کشور باشد و هر سیاستی که باعث کاهش ارزش پول ملی و بی ثباتی پولی می‌شود، با آن مبارزه کند. بنابراین مبارزه با سیاست‌های بی‌ثبات کننده مالی نیاز به اقتدار و استقلال بانک مرکزی دارد.

راه حل بر طرف کردن بی انضباطی مالی، حاکم شدن انضباط مالی در سند بودجه کشور است

پازوکی مطرح کرد: راه حل بر طرف کردن بی انضباطی مالی، حاکم شدن انضباط مالی در سند بودجه کشور است؛ باید سعی کرد اصطلاح ساختاری در درآمدهای دولت بوجود آورد. امروز ایران یکی از بالاترین فرارهای مالیاتی را دارد که برای جلوگیری از این فرار مالیاتی باید هم معافیت‌های مالیاتی را کاهش داد و هم جلوی فرار مالیاتی را گرفت ولی نرخ مالیات نباید افزایش پیدا کند.

این اقتصاددان تاکید کرد: در شرایط فعلی اگر نرخ مالیات افزایش پیدا کند باعث گسترش رکود در اقتصاد ایران می‌شود ولی گستره مالیاتی و افزایش پایه مالیاتی به بهبود شرایط کمک خواهد کرد. باید سعی کرد از ورود دلالان، واسطه‌گران، کلاهبرداران ( کسانی که فرار مالیاتی دارند را کلاهبردار نام گذاری کردم ) با طراحی سیستم مالیاتی و با استفاده از تجارب کشورهای توسعه یافته (همان دنیای غرب)؛ به سیستم اقتصادی جلوگیری شود.

باید از تجارب کشورهای توسعه یافته استفاده کرد

پازوکی تحلیلگر مسائل اقتصادی مطرح کرد: باید از تجارب کشورهای توسعه یافته استفاده کرد و سیستم اداری نیز باید اصلاح شود، که تنها از طریق سازمان بازرسی و معاونت توسعه و سازمان امور اداری و استخدامی امکان پذیر است.

این استاد اقتصاد دانشگاه علامه در پایان گفت: باید سعی کرد از طریق سازمان امور اداری و از طریق برگزاری آزمون، بهترین تحصیلکردگان و فرزندان این مملکت را جذب دولت و حکومت کرد و عقب مانده‌های ذهنی، کسانی که با پارتی مدرک گرفتن و یا کسانی که مدرک‌های کیلویی دارند را از سیتم دولتی حذف و به جای آنان نیروهای کارآمد را وارد خدمات دولتی کرد. در همه جای دنیا خصوصا کشورهای توسعه یافته بهترین نیروها را از طریق آزمون علمی جذب دولت می‌کنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.