ارتباط با ما در

تایم مطرح کرد

دلایل مرگ زوج‌ها با فاصله زمانی اندک چیست؟

برخی تحقیقات نشان داده که در شش ماه پس از مرگ یکی از زوج‌ها، شخص داغدیده در مقایسه با سایر افراد، با ۴۰ تا ۷۰ درصد احتمال بیشتر مرگ مواجه است.

منتشر شده

جامعه ایرانی– سال‌های بسیاری است که شاهد مرگ همسران در حدود یک بازه زمانی کوتاه‌مدت پس از یکدیگر هستیم، بدین معنا که در پی مرگ زن یا شوهر، زوج او نیز پس از چند ماه فوت می‌کند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از تایم، پزشکان دلایل مختلفی را برای مرگ زوج‌ها با فاصله اندک از هم عنوان می‌کنند. یکی از مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفت نشان داد که مرگ یکی از زوج‌ها، خطر فوت همسران را در مقایسه با کسانی که هنوز متأهل هستند، ۳۰ درصد افزایش می‌دهد. برخی برآوردها حتی ارقامی بالاتر را نشان می‌دهند.

برخی تحقیقات نشان داده که در شش ماه پس از مرگ یکی از زوج‌ها، شخص داغدیده در مقایسه با سایر افراد، با ۴۰ تا ۷۰ درصد احتمال بیشتر مرگ مواجه است.

این پدیده را می‌توان تا حدودی ناشی از حس مشترک زوج‌ها دانست؛ زوج‌های متأهل تقریباً در رده سنی نزدیک به هم هستند و بسیاری از عادات سبک زندگی‌شان مشترک است. برای مثال در مورد جورج هربرت واکر بوش و باربارا همسرش که به فاصله چند ماه پس از یکدیگر فوت کردند، آن‌ها در سال ۱۹۴۱ که با هم آشنا شدند به ترتیب ۱۷ و ۱۶ ساله بودند. بوش در زمان فوت ۹۴ ساله بود و همسرش در سن ۹۲ سالگی درگذشت.

کارشناسان می‌گویند آسیب‌های عاطفی ناشی از فوت شریک زندگی همچنین می‌تواند آسیب‌های تدریجی را به فرد وارد کند و در برخی مواقع باعث یک بیماری بالقوه مرگبار شود که به سندرم قلب شکسته یا در اصطلاح پزشکی کاردیومیوپاتی تاکوتسوبو معروف است.

پزشکان در این مورد گفتند: مغز دارای سیستمی برای مقابله با استرس‌های جدی و تهدیدکننده است. در مورد سندرم قلب شکسته، استرس آن‌قدر عمیق و وسیع است که قلب چنان تحت تأثیر قرار می‌گیرد که دیگر نمی‌تواند به طور عادی فعالیت کند و دچار نارسایی می‌شود. این مسئله منجر به فعالیت غیرطبیعی قلب می‌شود که جریان خون را به‌درستی در عروق و کل بدن فعال نمی‌کند.»

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی اصغر قاسم پور

    چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ در ۰۸:۵۰

    عالی بود، مطالبی از این دست مفیده، ممنون از سلیقه ی خوبتان با اطلاع رسانی های علمی

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.