جامعه ایرانی– روز مجلس سال ۹۷ در حالی سپری شد که یک اتفاق جدید، یا بهتر بگوییم اختلاف جدید در فرآیند قانونگذاری کشور به عنوان یکی از وظایف اصلی مجلس پدیده آمده است. آن هم بحث ورود مجمع تشخیص مصلحت نظام به این فرآیند و اعتراض مجلسیها به آن است. خیلیها معتقدند که قبلتر هم با رویکردهایی چون نظارت استصوابی که بعداً با اصرار تبدیل به واقعیت سیاسی شد، نهاد مجلس محدود شده بود.
نعمت احمدی، حقوقدان معتقد است که مجموعه مناسبات و قوانین حاکم بر ساز و کارهای سیاسی کشور کارکرد مجلس در ابعاد ملی و به تبع آن ایفای نقش ملی در حوزه نظارت و قانونگذاری را کاهش داده است. او میگوید که مجلس تحت تأثیر این مجموعه قوانین و مناسبات بیشتر تبدیل به یک باشگاه سیاسی احزاب و کارگزار مناطق مختلف کشور در پایتخت شده و از ایفای نقش ملی خود فاصله گرفته. او تنها راه تغییر و اصلاح این وضعیت را ایجاد اهتمامی جدی برای بازسازی فرآیندها در جهت بازگشت به رأی مردم میداند.
٭٭٭
وضعیت جایگاه نهاد مجلس در شرایط فعلی با آن چیزی که قانون اساسی برای این نهاد متصور شده است، چقدر انطباق دارد؟ به عبارت سادهتر مجلس چقدر آن شأنیت حقوقی که باید داشته باشد را دارد؟
مجلس ما خیلی از آن تصویر ارائه شده از قوه مقننه در قانون اساسی و تعاریفی که عموماً در حوزه سیاسی داریم، فاصله گرفته و الان کارکرد آن بیشتر شبیه باشگاه سیاسی جریانها و جناحها یا مجمع کارگزاری مناطق مختلف کشور در پایتخت شده تا نهاد قانونگذار و ناظر در ابعاد ملی. اولین چیزی که به نظر من با انحراف در مسیر حرکت مجلس باعث نزول شأنیت آن شده، طی دهههای اخیر بحث نظارت استصوابی است. عملاً با تقویت این عامل یک خط فکری در جهت تعیین نمایندگان مجلس دارای دست بالا شد. خروجی چیدمان نظارت استصوابی که یک جناح سیاسی در آن امکان دخالت دارد چیزی بهتر از این نمیشود. اگر هم امروز زیر بار این نظارت سنگین در مقاطعی صداهایی از درون مجلس شنیده میشود یا اتفاقاتی میافتد که با نظر هدایت کنندگان این نظارت همخوانی ندارد حاصل این است که برخی چهرهها به هر دلیلی از زیر نظارت استصوابی در رفتهاند. یعنی شورای نگهبان مثلاً اگر شناخت امروز را از افرادی نظیر آقای صادقی یا خانم سلحشوری داشت، قطع به یقین بدانید آنها را تأیید نمیکرد. کما اینکه خود این افراد هم میدانند که برای دور بعد پشت سد نظارت استصوابی خواهند ماند و این را اعتراف کردهاند. بنابراین برآیند کلی و معدل عمومی عملکرد نهاد مجلس در ایران بیش از آنکه منطبق با قانون اساسی یا نظر عمومی باشد، منطبق با نظارت استصوابی است.