ارتباط با ما در

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی سازمان غذا و دارو اعلام کرد؛

مونوکسید کربن عامل ۱۲ تا ۱۶ درصد مرگ های ناشی از مسمومیت‌‌

دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بیشترین تعداد مراجعات با مسمومیت مونوکسید کربن در شهرهای تبریز، ارومیه و گلستان گزارش شده است. در سال ۱۳۹۶ حدود ۲ هزار نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.

منتشر شده

جامعه ایرانی – دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو با اشاره اینکه مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن در نقاط سردسیر کشور شایع‌تر است، گفت: مونوکسید کربن عامل ۱۲ تا ۱۶ درصدی مرگ‌های ناشی از مسمومیت است.

یسنا به‌منش با اشاره به اینکه مسمومیت ناشی از مونوکسید کربن به دلیل  استفاده از وسایل گرمایشی گازسوز مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج، در فصل سرما شایع است، اظهار داشت: بیش از ۲ هزار نفر در سال گذشته به دلیل مسمومیت با مونوکسید کربن به بیمارستان‌های سراسر کشور مراجعه کرده و بر اساس آمار پزشکی قانونی کشور ۷۶۶ نفر نیز جان خود را از دست ‌داده‌اند.

وی افزود: براساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، میزان مرگ ناشی از مونوکسید کربن در ۵ ماهه اول امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته ۱۴.۵ درصد کاهش داشته و از ۲۰۷ نفر به ۱۷۷ نفر رسیده است.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی دارو و سموم سازمان غذا و دارو گفت: بیشترین تعداد مراجعات با مسمومیت مونوکسید کربن در شهرهای تبریز، ارومیه و گلستان گزارش شده است. در سال ۱۳۹۶ حدود ۲ هزار نفر به علت مسمومیت با گاز مونوکسید کربن به بیمارستان‌ها مراجعه کرده اند.
 وی با اشاره به اینکه مولکول‌های مونوکسید کربن جای مولکول اکسیژن را در بدن گرفته و وارد اندام‌ها می‌شوند، تصریح کرد: بالا رفتن غلظت مونوکسید کربن در بدن سبب خفگی و مرگ می‌شود. همچنین بخاری‌های که با سوخت فسیلی کار می‌کنند و یا بخاری‌های بدون دودکش غیراستاندارد، تنورهای نانوایی، اجاق‌های گازی، موتورهای بنزینی و گازوئیلی، کباب‌پز زغالی و شومینه منبع تولید گاز مونوکسید کربن هستند.
 به‌منش در مورد علائم مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، توضیح داد: افرادی که بی‌هوش نباشند علائمی شبیه آنفولانزای مانند سردرد، تهوع، استفراغ، درد قفسه سینه و تاری دید پیدا می‌کند، به‌مرور زمان علائم به‌ صورت خواب‌آلودگی، احساس ضعف، سرگیجه و بی‌حالی نمایان شده و در نهایت باعث تپش قلب، عدم توان تکلم، آسیب مغزی، تشنج و مرگ می‌شود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.