ارتباط با ما در

ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد

ریشه بروز ناامیدی مردم کجاست؟

یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بود که تعامل ملت و دولت توانایی به وجود آوردن ظرفیت‌های بزرگی را برای جامعه به همراه دارد، بنابراین درصورتی‌که این تعامل به بی‌تفاوتی، اعتراض یا ناامیدی کشانده شود، آثار آن نگران‌کننده خواهد بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- غلامرضا ظریفیان گفت: موضوع ناامیدی پدیده‌ای است که فراتر از گفت‌وگو و سخنرانی محسوب می‌شود. در بخش‌هایی که ناامیدی به وجود می‌آید حاصل جمع کارکرد و طرح مسئله را باید مدنظر قرارداد.

فصول انتخابات همیشه با وعده‌هایی همراه است که به امید آن‌ها مردم پای صندوق‌های رأی حاضرمی شوند، اما اکثر این وعده‌ها باوجودآنکه مهم‌ترین مشکلات مردم به‌حساب می‌آید ولی در عمل قابلیت اجرا ندارد.

کاندیداها به دو دلیل این وعده‌ها را مطرح می‌کنند دلیل اول نیاز به آرا مردم برای موفقیت در انتخابات است که بر همین اساس تنها راه چاره را در این مسئله می‌بینند و دومین دلیل آن‌هم طرح وعده‌ها بدون کارشناسی است، بنابراین نامزد انتخاباتی به‌درستی نمی‌داند که در حیطه کاری او انجام برخی از وعده‌هایش قابلیت اجرا را ندارد.

این روزها بسیار می‌شنویم که جامعه ایران در شرایط یأس و ناامیدی به سر می‌برد و مهم‌ترین دلیل آن را در این مسئله مطرح می‌کنند که نیروهای سیاسی در انتخابات انتظارات زیادی را در بین شهروندان به وجود می‌آوردند که کاندیدای پیروز نمی‌تواند به این سطح از انتظارات پاسخ عملی دهد، درنتیجه مردم سرخورده و ناامید می‌شوند.

از سوی دیگر در کنار این مسئله شاهد هستیم تریبون‌های مختلف در سطح نظام از رده قوای سه‌گانه به پایین برای ناامید کردن مردم با یکدیگرظاهرا مسابقه برگزار کرده‌اند و هریک دیگری را به ناتوانی و عدم صداقت مالی و سیاسی محکوم می‌کند.

حسن نوروزی، یک عضو فراکسیون روحانیون مجلس در این خصوص بابیان اینکه «برخی تریبون داران غیرمسئولانه صحبت می‌کنند» گفت: «سخنرانی احساسی افراد و جنجال‌آفرینی بیشترین مشاء ناامیدی و تلاطم در کشور است.»

شفاف‌سازی یکی از نشانه‌های جامعه دموکرات به‌حساب می‌آید، اما در ظاهر به نظر می‌رسد که سیاستمداران ایرانی از ویژگی‌های جامعه دموکرات تنها همین یک مورد را مدنظر قرار داده است زیرا پس از طرح مسئله‌ای باید مرحله بعدی (برکناری یا برخورد قضایی) موردتوجه قرار گیرد که به بخش دوم اعتنایی نمی‌شود و پس از القا خبر منفی به جامعه آن را رها می‌کنند.

غلامرضا ظریفیان، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی در رابطه با تأثیر ناامیدی مردم و اظهارنظر مسئولان گفت: موضوع ناامیدی پدیده‌ای است که فراتر از گفت‌وگو و سخنرانی محسوب می‌شود. در بخش‌هایی که ناامیدی به وجود می‌آید حاصل جمع کارکرد و طرح مسئله را باید مدنظر قرارداد.

وی در ادامه ابراز کرد: زمانی که جامعه با مشکلی مانند اشتغال مواجه است درصورتی‌که معضل فوق طولانی شود و این احساس به وجود نیاید که برای آن تمهیدی اندیشیده شده است، سبب به وجود آمدن ناامیدی در سطح کشور خواهد شد. این موضوع درباره مباحثی مانند فعالیت‌های سیاسی، نشاط اجتماعی و… هم به همین شکل است، بدین معنا که نتیجه کارکرد در بخش‌هایی از جامعه مسبب به وجود آمدن ناامیدی می‌شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص یادآور شد: ناامیدی تنها به دلیل گفته‌های مسئولان نیست، البته برخی از گفته‌ها ممکن است منجر به این مسئله شود مانند وعده‌های تحقق‌نیافته یا اینکه فضا به‌گونه‌ای باشد که جامعه مشاهده کند وعده‌ها با آنچه در عمل روی می‌دهد بسیار متفاوت است که قاعدتاً در این وضعیت منجر به ناامیدی می‌شود.

ظریفیان درباره خطراتی که این مسئله می‌تواند به دنبال داشته باشد، بیان کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های انقلاب کاهش فاصله دولت و ملت بود. به دلیل ضعف در کارآمدی به دلیل آسیب‌های ناشی از فساد یا منطبق نبودن عمل و گفته، چالش جدی تاریخی را که درگذشته با آن روبرو بودیم و با انقلاب اسلامی بخش زیادی از آن پر شد مجدد در حال بازگشت است که این مسئله برای جامعه خطراتی را به دنبال دارد.

وی در این خصوص افزود: جمله بالا بدین معنا است که یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی این بود که تعامل ملت و دولت توانایی به وجود آوردن ظرفیت‌های بزرگی را برای جامعه به همراه دارد، بنابراین درصورتی‌که این تعامل به بی‌تفاوتی، اعتراض یا ناامیدی کشانده شود، آثار آن نگران‌کننده خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با این آثار نگران‌کننده تصریح کرد: دراین‌باره می‌توان به دو نکته اشاره کرد. اولین آن نابودی ظرفیتی که این دو در کنار یکدیگر می‌توانند ایجاد کنند و مسئله دوم آن‌هم برگشت به آسیب تاریخی که انقلاب اسلامی موفق شد آن را پر کند، است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.