ارتباط با ما در

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

چطور فخر فروشی‌ها را در مملکت حل کنیم؟

منتشر شده

جامعه ایرانی – اقلیما جامعه شناس گفت: اگر شایسته سالاری و پاسخ‌گویی رعایت شود کلیه افراد باید پاسخگوی اعمال و رفتار خود باشند و هر کسی حاضر نخواهد بود که وزیر شود چون مقابل کار خود باید پاسخ‌گو باشد و آن فرد بر سر جای خود نشسته و اجازه می‌دهد تا کسی که سزاوار این کار است کار خود را انجام دهد.

متاسفانه در شرایط نابسامان اقتصادی کشور افزایش شکاف طبقاتی عامل بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی شده است. یکی از آن آسیب‌ها فخر فروشی است؛ امروزه شاهد آن هستیم که خیلی‌ها در دور دورهای شبانه خود حیوان‌های عظیم الجثه و یا کمیاب خانگی خود را نمایش می‌دهند و یا تئاترهای لاکچری بر روی پرده نمایش ظاهر می‌شوند که به هیچ عنوان ارزش بهای بسیار زیاد پرداختی آن را ندارند و تنها نمایش لباس‌های تجملاتی و آرایش‌های پر زرق و برق است. اینکه چرا شکاف طبقاتی در جامعه افزایش پیدا کرده است خود جواب مشخصی دارد اما علت رفتارهای فخرفروشانه پولدارهای امروزی هنوز مشخص نیست.

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی از دلایل رفتار‌های فخرفروشانه تازه به دوران رسیده‌ها سخن به میان آورد و گفت: یکی از مشکلات امروز جامعه این است که افراد به هر طریقی می خواهند خودنمایی کنند. ماشین‌ها و یا حیوانات خانگی عجیب خود را در خیابان نمایش می‌دهند و بعد از آن ۱۰ ماشین پشت سرهم راه می‌روند و دور دور می‌کنند. بعضی از مواقع نیز به پیشنهاد همفکران خود و به خاطر حضور برخی از چهره‌ها به تئاترهایی می‌روند که قیمت بلیط آن نجومی است.

اقلیما افزود: البته گران بودن بلیط تئاتر مشتری بیشتر به همراه دارد و اگر همین تئاتر را با بلیط ۱۰ هزار تومان عرضه کنند کسی نمی‌رود اما وقتی آن می‌شود  ۳۰۰ هزار تومان به یکباره همه هجوم می‌آورند .تمام آن کسانی که آنجا برای تماشای این تئاتر های لاکچری می‌نشینند چیزی از تئاتر نمی‌فهمند و اصلا برای آن‌ها تئاتر مهم نیست.

این جامعه شناس گفت: در این مواقع فقط هر کسی چند تا از دوست‌های اجتماعی خود را می آورد و به آن‌ها می‌گوید بلیط ۵۰۰ هزار تومانی تئاتر گرفتیم که هر کسی نمی‌تواند این تئاتر را تماشا کند. معمولا در کشور تئاتر ببین وجود ندارد و تنها یک سری افراد داریم که این‌ها خود تئاتر بازی می‌کنند و تئاتر تماشا می‌کنند.

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اضافه کرد: آن طور نیست که بگوییم یک قشر فرهنگی خاص هستند که به تئاتر می‌آیند؛ در سینماها نیز وضع بدین گونه است وقتی نگاه می‌کنید این متاهل‌ها نیستند که وارد سینما می‌شوند اکثرا پسران هستند با دختران که فیلم‌های عاشقانه را برای دوست شدن نگاه می‌کنند و در اکران فیلم های دیگر نیز پسر برای دختر می‌خرد که در سینما راحت باشند برای اینکه در خیابان با آنها برخورد خواهد شد.

وی مطرح کرد: اگر تئاتر بخواهد قیمت بلیط بالایی داشته باشد هیچ وقت کسی برای دیدن آن نمی‌رود چرا که تمام سالن‌هایی که برای تئاتر گرفته می‌شود اکثرا با دوستان خود پر می‌کنند نه اینکه از بیننده ای از بیرون داشته باشند. حالا این تئاتر‌هایی که با مبالغ هنگفت تولید می‌شود با تبلیغی که می‌کنند باعث جلب توجه تازه به دوران رسیده‌ها خواهد شد.همین تازه به دوران رسیده هایی که از این تئاترها دیدن کردند را اگر زمانی که از تئاتر بیرون آمد، از او بپرسید که از تئاتر امروز چی فهمیدید حتما در جواب خواهد گفت فلانی گفت ببینید و چیزی خاصی نداشت.پس در نتیجه فقط تنها عاملی که یک تئاتر را گران می‌کند؛ خودنمایی است و نشان دادن پولدار بودن این تئاتر رو ها.

اقلیما عنوان کرد: پولدارهای امروز کشور کسانی هستند که در گذشته جایگاه اجتماعی مناسبی نداشتند و خودشان را قبول ندارند و تنها می‌خواهند خود را با ماشین و خرید خانه‌های بزرگ تر اثبات کنند و یا با لباس خاص پوشیدن می‌خواهند ثابت کنند که خیلی چیز ها داریم.امروز در دانشگاه‌ها آنهایی که سواد ندارند ادعای خیلی بالایی دارند و آنهایی که سواد دارند؛ هیچ چیز نمی‌گویند و همه هم می‌دانند آن‌ها بلد هستند .اگر ما در خانواده ای بزرگ شدیم که آن خانواده قبلا در جامعه مورد قبول نبودند یا اگر هم جایگاهی داشتند خود را در کمتر از بقیه می دانستند،مسلما با به ثروت رسیدن سعی بر آن داریم که گذشته خود را پاک کنیم.

این مددکار اجتماعی افزود: وقتی در دانشگاه با یک دختر همکلاسی آشنا می‌شویم که در پایین شهر زندگی می‌کند تا می‌فهمد که خونه ما نیز پایین شهر است اصلا به طرف ما نمی‌آید وحتی خانواده آن دختر نیز به او می‌گویند که به درد ما نمی‌خورد.خیلی از این دختران با پدرشان دعوا می‌کنند که باید بالای شهر زندگی کنیم.پدر خانواده نیز به هر بدبختی پول را جور می‌کند خانه را عوض کرده و در بالای شهر خانه تهیه می‌کنند در این شرایط این خانواده می‌خواهند مانند فرهنگ آن منطقه رفتار کنند این جا است که مشکل دار می‌شویم.

اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در پایان گفت: حال چطور این فخر فروشی ها را در مملکت حل کنیم؟ تمام این مشکلات زمانی حل می‌شود به تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود که آن شایسته سالاری و پاسخ گویی است که متاسفانه هیچ رییس جمهوری تا به امروز آن را اجرا نکرده است. اگر شایسته سالاری و پاسخ گویی رعایت شود کلیه افراد باید پاسخ گوی اعمال و رفتار خود باشند و هر کسی حاضر نخواهد بود که وزیر شود چون مقابل کار خود باید پاسخ‌گو باشد و آن فرد بر سر جای خود نشسته و اجازه می‌دهد تا کسی که سزاوار این کار است کار خود را انجام دهد که بر طبق این مورد بیکاری که عامل عمده فخر فروشی در کشور است حل شده و بخش عمده‌ای از آسیبی مانند فخر فروشی برطرف خواهد شد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.