ارتباط با ما در

مصطفی اقلیما، رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

مشکل مردم سیاست‌هایی است که در جامعه اعمال می‌شود/ قبل از اجرای طرح‌ گفت‌و‌گوی بین نسلی مشکلات اقتصادی حل شود

این جامعه شناس تاکید کرد: مسئولین طرح‌ گفت‌و‌گوی بین نسلی و امثالهم را به خاطر این مطرح و عملیاتی می‌کنند که پولی از دولت دریافت کنند و به تعدادی از دوستان خود داده و آن‌ها پول را حیف و میل کنند و در آخر هم کار را نیمه کاره به امان خدا رها کرده و خواهند رفت.

منتشر شده

جامعه ایرانی اقلیما جامعه شناس گفت: در کشور همانند طرح‌های گفت‌وگوی بین نسل‌ها به وفور پیدا می‌شود که اگر پول اجرای این طرح‌های بی‌اساس را به صد خانواده از اقشار پایین یا متوسط جامعه می‌دادند، زندگی آن خانواده‌ها و فرزندانشان تغییر بسیار ملموسی می‌کرد و عملا حتی گفت‌وگوی خانوادگی آن‌ها هم در حد اعلی می‌رسید.

کاهش زمان گفت‌وگو در خانواده‌ها برای اولین بار در آبان‌ماه توسط معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری به عنوان یکی از مشکلات اساسی کشور مطرح شد.

براساس گفته های ابتکار در گذشته خانواده‌ها ۲ ساعت گفت‌وگو داشتند اما امروز میزان گفت‌وگوی خانواده‌ها به ۲۰ دقیقه رسیده است. حال بعد از گذشت یک ماه و نیم از این خبر معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری با طرح ملی گفت‌وگوی بین نسلی دوباره معضل کاهش گفت‌وگو بین اعضای خانواده را سر زبان‌ها انداخت.

معاون رییس جمهوری عنوان کرد: طرح ملی گفت‌و‌گوی بین نسلی به منازل می‌آید و در ابتدا در مدارس به منظور افزایش ارتباط دانش آموزان با یکدیگر و با اولیاء و مسئولان آغاز شده و در فاز بعدی در خانه‌ها گسترش می‌یابد تا کمبود در عرصه ارتباطی میان اعضای خانواده و فرزندانشان جبران شود.

خانواده‌ها به عنوان رکن اصلی جامعه، امروز متاسفانه تحت فشارهای معیشتی و اقتصادی فراوانی هستند و کاهش گفت‌وگوی آنان به تنهایی معلول عدم ارتباط نسل‌ها با یکدیگر نیست بلکه جبر اقتصادی و سیاست‌های نادرست مسئولین سبب بروز این نقیصه شده است.

مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از طرح ملی گفت‌وگوی بین نسلی گفت: متاسفم برای کسانی که مسئول کاری می‌شوند که به آن اشراف ندارند. اگر بچه‌ها مشکل با خانواده یا معلم و فردی دیگر دارند، این معلولی از علت‌ها است و هیچ مشکلی در خانواده‌ها وجود ندارد.

گفت‌وگوی بین نسلی طرح من درآوردی است که مسئولین ابداع کردند

اقلیما افزود: پدری که در ۲ شیفت مشغول به کار است طبیعتا وقتی صبح از خانه خارج می‌شود، شب خسته به خانه بر می‌گردد که در این شرایط مسلما حوصله خودش را هم ندارد چه رسد به تعامل با همسر و فرزندان و در این حالت فقط می‌تواند مخارج خانواده را تامین کند و حضور عاطفی در خانه ندارد.

وی با انتقاد از طرح معاون رییس جمهوری گفت: گفت‌وگوی بین نسلی طرح من درآوردی است که مسئولین ابداع کردند، مگر امکان دارد که پدر، فرزند خود را دوست نداشته باشد و نخواهد با او صحبت کند؟ مگر مادری که دو شیفت کار می‌کند، می‌تواند فرزند خود را دوست نداشته باشد و با او صحبت نکند؟!

مسئولین طرح‌ گفت‌و‌گوی بین نسلی و امثالهم را به خاطر منافع شخصی عملیاتی می‌کنند

این جامعه شناس گفت: پدر و مادری که در دو شیفت سر کار هستند، آیا حوصله دارند با بچه خود صحبت کنند؟ این طرح ملی کدام عیب جامعه را می‌خواهد بپوشاند؟ مسئولین طرح‌ گفت‌و‌گوی بین نسلی و امثالهم را به خاطر این مطرح و عملیاتی می‌کنند که پولی از بیت المال دریافت کنند و به تعدادی از دوستان خود داده و آن‌ها را ثروتمند کنند و در آخر هم آنان کار را نیمه کاره به امان خدا رها کرده و خواهند رفت.

وی افزود: در کشور همانند طرح‌های گفت‌وگوی بین نسلی به وفور پیدا می‌شود که اگر پول اجرای این طرح‌های بی‌اساس را به صد خانواده از اقشار پایین یا متوسط جامعه می‌دادند، زندگی آن خانواده‌ها و فرزندانشان تغییر بسیار ملموسی می‌کرد و عملا حتی گفت‌وگوی خانوادگی آن‌ها هم در حد اعلی می‌رسید.

پدر مددکاری اجتماعی ایران مطرح کرد: متاسفانه مسئولین فقط پول خرج طرح‌های من درآوردی می‌کنند. مسئولین روی صندلی خود نشسته و عنوان می‌کنند که پزشکان و روانشناسان چنین چیزی را گفتند، چرا مسئولین منافع خود را به مطالب بی پایه و اساس مربوط می‌کنند؟ مسئولین دنبال منافع شخصی خود هستند و به هیچ عنوان فکر برطرف کردن مشکلات جامعه را در سر ندارند.

با طرح‌های من درآوردی عده‌ای از مسئولین به دنبال مطرح کردن خود هستند

رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی اضافه کرد: وقتی فرد مریض می‌شود یک علت دارد، پزشک زمانی که می‌خواهد او را درمان کند تا علت را برطرف نکند با قرص آن فرد درمان نخواهد شد بلکه بدتر نیز می‌شود و عوارض قرص هم مزید بر بیماری او خواهد شد و درمان را غیر ممکن می‌کند. زمانیکه امنیت شغلی وجود ندارد و عدم اعتماد مردم به مسئولین در شرایط حاد قرار گرفته، چطور می‌توان انتظار داشت که خانواده‌ها با یکدیگر صحبت کنند. عده‌ای بیکار بر روی صندلی‌های مدیریتی خود که شایسته آن نیستند، نشستند و می‌خواهند خود را با این طرح‌های من درآوردی مطرح کنند.

اقلیما عنوان کرد: طرح گفت‌و‌گوی بین نسلی هم به خاطر آشنایان مقامات مطرح شده است و هیچ عایدی برای خانواده‌ها و فرزندان ندارد و فقط باعث سردتر شدن روابط خانواده‌ها می‌شود و مشکلی بر هزاران مشکل خانواده‌ها اضافه خواهد کرد.

پدر مددکاری اجتماعی ایران گفت: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری باید دقت کنند وقتی در کاری تخصص ندارند، وارد آن کار نشوند. وقتی بیماری به پزشک مراجعه می‌کند، ابتدا پزشک علت بیماری را از طریق آزمایش پیدا می‌کند و بعد دوره درمان را آغاز می‌کند. متاسفانه مسئولین علت کم شدن گفت‌وگوی بین خانواده‌ها را می‌دانند اما آن را بروز نمی‌دهند و برای پاک کردن صورت مساله دنبال موجه کردن معلول علت اصلی می‌روند و خود آن معلول را به عنوان علت معرفی می‌کنند.

مشکلات کشور با شایسته سالاری و پاسخ گویی برطرف خواهد شد

این مددکار اجتماعی افزود: مشکلات جامعه زمانی حل می‌شود که به تمامی فرمایشات مقام معظم رهبری عمل شود. شایسته‌سالاری و پاسخ گویی که رهبری بارها بر آن تاکید داشتند، می‌تواند گفت‌وگوی خانواده‌ها را افزایش دهد چرا که وقتی شایسته‌سالاری رعایت شود مسلما هر فرد در جایی قرار خواهد گرفت که به آن علاقه دارد و همین امر آرامش فکری شاغلین را به دنبال خواهد داشت و والدین شاغل می‌توانند با فرزندان خود آرام و بی دغدغه صحبت کنند.

این آسیب‌شناس گفت: امروز شرایط مملکت به جایی رسیده است که استاد دانشگاه در اسنپ کار می‌کند تا زمانی که مسائل اقتصادی کشور حل نشود هیچ طرح گفت‌وگویی پاسخگوی مشکلات جامعه نخواهد بود. متاسفانه امروز هیچ مسئولی به فرمایشات رهبر انقلاب عمل نمی‌کند و پاسخ گوی مطالبات مردم نیست.

اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران در پایان گفت: امروز مشکلی بین خانواده وجود ندارد، بلکه مشکل مردم با سیاست‌هایی است که در جامعه اعمال می‌شود؛ اگر مسئولین و وزرا و روسای جمهور وظایف خود را به درستی انجام دهند، مشکلات اجتماع نیز مرتفع خواهد شد وگرنه مطرح کردن طرح‌هایی مانند گفت و گوی بین نسل‌ها خرج کردن از جیب مردم است و نتیجه‌ای جزء پولدار شدن اقوام و آشنایان مسئولین ندارد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.