ارتباط با ما در

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

اصلاح‌طلبان راهبرد تحریم انتخابات را دنبال نمی‌کنند

مبلغ خاطرنشان کرد: شرایط تبعیض‌آمیز عجیب یکی از آفت‌های مهم فضای انتخاباتی است؛ بنابراین مشکلات جدی وجود دارد که با موشکافی دقیق بسیاری از چالش‌های اساسی در نحوه مدیریت جامعه به همین موضوع برمی‌گردد؛ بنابراین اکنون با توجه به مشکلات کشور زمان آن فرارسیدهاست که تمام دلسوزان کشور و درراس آن مقام رهبری ورود پیدا کنند تا برای این چالش چاره‌اندیشی شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- مبلغ گفت: بحث رانت‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی دیده می‌شود که در کنار موارد دیگر نشان از این دارد که به‌هیچ‌وجه شرایط انتخاباتی در کشور عادلانه نیست.

نزدیک‌ترین انتخابات پیش رو انتخابات مجلس شورای اسلامی است که سال آینده اجرا می‌شود، اما هنوز از برنامه‌های مشخص دو طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا چیزی به انتشار درنیامده است.

بدون شک اصلاح‌طلبان در انتخابات آتی (مجلس و ریاست جمهوری ۱۴۰۰) با مشکلات فراوانی روبرو خواهند بود. از یکسو آن‌ها نمی‌توانند به‌مانند سابق مردم را تشویق به انداختن آرای خود در صندوق‌های رأی بر اساس فهرست معرفی‌شده‌شان کنند زیرا مردم از نتیجه کار دولت و مجلس موردحمایت آنان رضایت ندارند.

از سوی دیگر تقریباً حضور کاندیداهای اصلاح‌طلب شناخته‌شده که بتواند از فیلتر شورای نگهبان عبور کند هم به نظر واقعی نمی‌رسد، علاوه براین درصورتی‌که اصلاح‌طلبان درصدد برآیند در انتخابات حضور پیدا نکنند هم احتمال روی کار آمدن رئیس‌جمهوری مانند احمدی‌نژاد را به واقعیت نزدیک می‌کند که البته بارها از سوی آنان مردود شناخته‌شده است.

مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره اقدام مؤثر اصلاح‌طلبان جهت قانع کردن مردم برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: چند نکته مهم در ارتباط با انتخابات باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول این است که جامعه در طول ماه‌های گذشته با شرایط التهابی به‌خصوص در بخش اقتصادی مواجه بوده که درنتیجه آن نگاه مردم به آینده روشن نیست. البته این مسئله محصول انباشت برخی از سیاست‌های ناکارآمد و اشتباهی به‌حساب می‌آید که در طول سالیان گذشته دنبال شده که صرفاً به دولت هم ربط پیدا نمی‌کند، تنها یکی از عوامل آن محسوب می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: بخش‌های مختلفی وجود دارد که به‌جای تقویت یکدیگر در پاره‌ای موارد موجب تخریب می‌شود، درحالی‌که مهم‌ترین مسئله این است که تمام مسئولان دست‌به‌دست هم دهند تا ثبات اطمینان بخشی را حاکم کنند و لازمه آن‌هم علاوه بر اعمال سیاست‌های کارآمد و مؤثر ایجاد نوعی وحدت و انسجام ملی در بین مسئولین و جامعه است.

مبلغ در این خصوص بیان کرد: به‌گونه‌ای باید عمل شود تا اجماع پایداری بر سر مسائل اساسی کشور در درون حاکمیت به وجود آید، پس‌نیاز است به‌جای تخریب یکدیگر هم‌افزایی ایجاد کنند و پالس‌های مثبتی را به جامعه بفرستند تا اطمینان و آرامش خاطر مهیا شود و بدنه اجتماعی و سیاسی فرهنگی کشور به ثبات برسد.

وی در ادامه افزود: یکی از لوازم این کار به حاشیه رانده شدن تندروها و جریانات افراطی از یکه‌تازی وحشتناک کنونی آنان در عرصه‌های رسانه‌ای، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است که درنتیجه این کار عقلانیت و اعتدال سخن اول را در جامعه و درون حاکمیت مطرح می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب شرایط انتخابات را نکته بعدی در این رابطه دانست و تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته مشکل بسیار جدی در امر انتخابات داشتیم که با چالش‌های گوناگونی همراه بوده است، این مسئله به نحوه نظارتی که در آن اعمال می‌شود، برمی‌گردد.

مبلغ در این خصوص اظهار داشت: بحث موردنظر شکل فعلی نظارت استصوابی است که نتیجه آن دومرحله‌ای شدن انتخابات است. بدین معنا که یک گروه بسیار اندکی نامزدها را ابتدا انتخاب می‌کند، پس‌ازآن به مردم می‌گویند از بین این افراد انتخاب کنند که در همین روند هم فراز و نشیب‌های مختلفی وجود دارد.

وی در ادامه تأکید کرد: مسئله مورداشاره آسیب‌های جدی وارد می‌کند و کرده است زیرا هم اصل انتخابات آزاد، عادلانه و رقابتی که به‌عنوان زیرساخت نظام است، زیر سؤال می‌رود، هم به افکار عمومی آسیب جدی وارد می‌سازد و هم منجر به حذف تعداد زیادی از نیروهای شایسته‌ای که توانایی کمک‌رسانی در مشکلات رادارند، می‌شود که دود صدمه آن به چشم نظام و ملت و ایران می‌رود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص توضیح داد: بحث رانت‌های گسترده تبلیغاتی و سیاسی در کنار روش‌های بالا قرار دارد که در فرایند انتخابات دیده می‌شود، بنابراین به‌هیچ‌وجه شرایط انتخاباتی در کشور عادلانه نیست و به‌طور نمونه صداوسیما تحت عنوان رسانه ملی که از بودجه بیت‌المال برای انتقال صدای مردم و رفتاری بی‌طرفانه ارتزاق می‌کند، درواقع صدای یک جریان و جناح خاص شده است که در چنین شرایطی نه‌تنها جناح دیگر جایی ندارند بلکه تخریب هم می‌شود.

مبلغ در ادامه خاطرنشان کرد: شرایط تبعیض‌آمیز عجیب یکی از آفت‌های مهم فضای انتخاباتی است؛ بنابراین مشکلات جدی وجود دارد که با موشکافی دقیق بسیاری از چالش‌های اساسی در نحوه مدیریت جامعه به همین موضوع برمی‌گردد؛ بنابراین اکنون با توجه به مشکلات کشور زمان آن فرارسیده است که تمام دلسوزان کشور و درراس آن مقام رهبری ورود پیدا کنند تا برای این چالش چاره‌اندیشی شود که درنتیجه آن اعتماد و اطمینان گسترده‌ای را شاهد باشیم زیرا مسئله مهم در انتخابات مشارکت حداکثری است، مشارکت حداقلی به صلاح نظام و مردم و جامعه در این شرایط خطیر نمی‌تواند باشد.

وی در این رابطه که در صورت عدم‌اصلاح این اشکالات، آیا اصلاح‌طلبان عطای انتخابات را به لقای آن خواهند بخشید، بیان کرد: برای طرح این صحبت‌ها زود است، البته اصلاح‌طلبان به‌هیچ‌وجه راهبرد تحریم انتخابات را تاکنون دنبال نکرده‌اند، آنچه می‌تواند مطرح باشد یا بوده است به دلیل رد صلاحیت‌های گسترده احتمال دارد لیستی در انتخابات معرفی نشود که فاجعه‌آمیز خواهد بود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این خصوص که عدم معرفی لیست از سوی اصلاح‌طلبان منجر به روی کار آمدن فردی مانند احمدی‌نژاد نخواهد شد، یادآور شد: در شرایط عدم اطمینان یا بی‌هنجاری که روند عادلانه حاکم نباشد، احتمال هر اتفاقی وجود دارد و غیرقابل‌پیش‌بینی است.

مبلغ در ادامه تصریح کرد: مهم این است که تمام عقلا کشور و نظام به این فکر کنند که اجازه روی دادن چنین اتفاقاتی را ندهند که درنتیجه آن آسیب‌های جدی به‌نظام و کشور وارد می‌شود یا حوادثی رخ می‌دهد که به‌هیچ‌وجه به صلاح هیچ‌کس، کشور و نظام نیست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.