ارتباط با ما در

سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

 برهم زدن احکام مهریه محاربه با خدا و رسول است

جلودارزاده تاکید کرد: متاسفانه شناخت درستی از حقوق زن در جامعه اعمال نمی‌شود،اگر اسلام ارث بردن زن را یک سوم مرد اعلام کرده است از آن طرف هم مهریه و صداق را برای عدالت بین زن و مرد مطرح کرده و برهم زدن این احکام محاربه با خدا و رسول است نباید قراردادهای مردم را این گونه با یک قانون تغییر دهیم.

منتشر شده

جامعه ایرانی – جلودارزاده نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: مهریه یک اصل در قرارداد عقد ازدواج است و مرد‌ها می‌توانند عقل داشته باشند، میزان آن را کم تعیین کنند و هر چه دارند و در توانشان هست را برای مهریه در نظر بگیرند.

با نجومی شدن قیمت سکه بسیاری از محکومین مهریه به دلیل پرداخت نکردن دیون خود، زندانی شدند و طی ماه‌های اخیر آمار زندانیان مهریه رشد قابل توجهی پیدا کرد. در همین راستا رییس قوه قضاییه با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرد، چنانچه کسانی که با افزایش قیمت سکه توان پرداخت قسط را ندارند، درخواست تعدیل آن‌ها به سرعت و خارج از نوبت رسیدگی شود تا این افراد روانه زندان نشوند.

اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه نیز در روز های گذشته از کاهش یافتن زندانیان مهریه به نصف خبر داد. با این اوصاف دیگر  نمی‌توان از مهریه به عنوان چتر حمایتی زنان نام برد چرا که با این بخشنامه‌ها بسیاری از حقوق زن نادیده گرفته شده و تنها به حقوق مردان و زندانی نشدن آنان توجه شده است.

سهیلا جلودارزاده عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با انتقاد از عدم در نظر گرفتن حقوق زنان در بخشنامه قوه قضاییه گفت: مگر خانم‌ها حقوقی هم دارند؛ در شرایطی که ربا آزاد می‌شود که خود یکی از گناهان کبیره است و حتی خیلی وقت‌ها آقایان پول‌های خود را می‌گذارند تا سود دریافت کنند، دیگر چیزی به نام حقوق زنان باقی نمی ماند.

مهریه یک اصل در قرارداد عقد ازدواج است

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی افزود: مهریه یک اصل در قرارداد عقد ازدواج است و مرد‌ها می‌توانند عقل داشته باشند، میزان آن را کم تعیین کنند و هر چه دارند و در توانشان هست را برای مهریه در نظر بگیرند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: مهریه به عنوان صداق، ضمانت‌بخش عشق و محبت خانواده است و نشانه صداقتی که طرفین در انجام وظایف زوجیت خود دارند حال امروز می‌بینیم که مهریه به این شکل در می‌آید و حتی مشاهده شده یکی از دوستان در مجلس گفته بودند قیمت سکه‌ی مهریه باید به قیمت زمان عقد پرداخت شود خب اگر قرار بود به قیمت آن موقع پرداخت شود باید همان موقع نیز پرداخت می‌شد.

حقوق زنان  از طرف خود زنان مسئول و قانون‌گذار هم نادیده گرفته می‌شود

جلودارزاده تصریح کرد: چه در گذشته و چه در امروز زمانی که مهریه پرداخت می‌شود باید قیمت همان روز محاسبه شود و متاسفانه شاهد این هستیم که با حق و حقوق فرهنگی، سیاسی، اعتقادی و اقتصادی زنان به گونه‌ای برخورد می‌شود که واقعا خدایی، پیغمبری، قرآنی و اسلامی نیست و حتی از طرف خود زنان مسئول و قانون‌گذار که گویا قیم زنان ایران هستند هم  این حقوق نادیده گرفته می‌شود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: متاسفانه شناخت درستی از حقوق زن در جامعه اعمال نمی‌شود، اگر اسلام ارث بردن زن را یک سوم مرد اعلام کرده است از آن طرف هم مهریه و صداق را برای عدالت بین زن و مرد مطرح کرده و برهم زدن این احکام محاربه با خدا و رسول است نباید قراردادهای مردم را این گونه با یک قانون تغییر دهیم.

قرارداد ازدواج به دولت‌ها و حکومت‌ها ربطی ندارد

وی ضمن انتقاد از مسئولین قوه قضاییه در تغییر احکام اسلامی مهریه گفت: قرارداد ازدواج عقدی است که مردم با هم بستن جزو احوال شخصی شان است و به دولت‌ها و حکومت‌ها ربطی ندارد چرا به این اندازه دخالت در آیات قرآن می‌کنیم چرا این آیات را از جای خود تغییر می‌دهیم. ربا با یک آیه هم نه بلکه با یک قول شخصی حلال می‌کنیم مهریه را تغییر می‌دهیم و میزان پرداخت آن را تغییر می‌دهیم و برای پرداخت آن محدودیت قائل می‌شویم واقعا چه کسی به آقایان این حکم و پست و این ابلاغیه را داده است؟ آیا خداوند و یا پیغمبر این حکم را به آقایان داده که این طور احکام خدا و رسول را تغییر می‌دهند.

متاسفانه در کشور با جرم و جزا، علمی برخورد نشده است

جلودارزاده اضافه کرد: حتی زندانی کردن افراد برای مجازات عدم پرداخت مهریه نیز جای بحث دارد. متاسفانه در کشور با جرم و جزا، علمی برخورد نشده است؛ مجازات باید متناسب با جرم باشد وقتی یک بدهکار را زندانی کرده و اموالش را هم بلوکه می‌کنیم آن وقت او نمی‌تواند بدهی‌های خود را پرداخت کند و به جای اینکه تلاش کند اهمال گذشته‌اش را جبران کند و بدهی‌های مردم را پرداخت نماید او را زندانی کرده و خرجش را هم از جیب بیت المال پرداخت می کنند.

این نماینده مجلس مطرح کرد: آیا وقت آن نرسیده کسانی که مسئولیت‌های قضایی دارند با این مساله یا قرآنی برخورد کنند یا علمی نه اینکه مانند امروزهیچ کدام این موارد نباشد.مسئولین قضایی اگر قراردادهای پذیرفته شده بین المللی را قبول دارند پس بر اساس آن عمل کنند و اگر قرآن را واقعا قبول دارند خب بر اساس قرآن عمل کنند که ما هم فکر می‌کنیم قرآنی عمل کردن سعادت بشر را به همراه دارد.

امروز در کشور با جهل عمومی روبرو هستیم

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: سازمان های مردم نهاد زنان که در زمینه‌های حقوقی فعال هستند یک پایگاه علمی آموزشی ایجاد کنند تا به وکلایی که می‌خواهند در زمینه حقوق زنان فعالیت کنند آموزش‌های لازم فقهی و اجتماعی و علمی را دهند که این وکلا بتوانند حقوق زنان را هم در جامعه  تبیین کنند و هم از آن دفاع کنند.امروز در کشور با ضعف دانایی و یا به عبارت دیگر با جهل عمومی روبرو هستیم چه از طرف کسی که حقوقش در معرض خطر قرار دارد و چه از طرف کسی که می‌خواهد این حق را اعاده کند و چه از طرف کسی که می‌خواهد وکالت فرد را برعهده گیرد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. حمید رضا

    پنجشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۷ در ۲۰:۳۱

    یک عده متحجر و عقب مانده در مجلس باعث شدند مهریه تبدیل به برده داری و بهرخ کشی مردان شود. جوانی که ماهی دو میلیون حقوق دارد اگر تا آخر عمرش هم کار کند نمی تواند مهریه 110 سکه ای را بدهد. آن موقع زن می تواند فردای عقد بدون یک روز زندگی تمام اموال مرد را بگیرد به زندان بیاندازدش و تا آخر عمر از او بهره کشی کند.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.