ارتباط با ما در

علی خرم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

نگاه ایران به انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

خرم تصریح کرد: درصورتی‌که در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر اکثریت جمهوری‌خواه به هم ریزد و این اکثریت به دست دموکرات‌ها افتد، یک‌سوم سنای آمریکا در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و تردیدی نیست که راه علاوه بر اینکه برای استیضاح ترامپ باز می‌شود در دور بعد هم احتمال پیروزی او به‌شدت تضعیف خواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی خرم بیان کرد: کشور ما تمایلی به نشان دادن انعطاف در برابر دونالد ترامپ ندارد و نگاهشان به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا است و بر اساس آن تصمیم گرفته خواهد شد که با دونالد ترامپ سرکیسه شل شود یا اینکه بر سر مواضع خود اصرار ورزند.

جان کری، وزیر سابق امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مصاحبه‌ای با یک شبکه رادیویی گفت که پس از ورود «دونالد ترامپ» به کاخ سفید، سه یا چهار بار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان برای حفظ برجام دیدار کرده است.» ظریف هم در این رابطه مطرح کرده است که دیدارها با آقای کری غیرعلنی بوده است.

سیاست‌مداران آمریکایی از این دیدارها به‌صورت علنی یا غیرعلنی این‌گونه برداشت کرده‌اند که وی به مقام‌های ایران گفته است باید تا زمان استیضاح ترامپ صبر کنند، زیرا با توجه به نزدیک شدن انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا در صورت پیروزی دموکرات‌ها و تغییر اکثریت در سنا و کنگره، احتمال استیضاح ترامپ وجود دارد.

البته رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا نسبت به این مسئله واکنش تندی نشان داده و در صفحه توییتر خود نوشته است: «جان کری دیدارهایی غیرقانونی با رژیم به‌شدت متخاصم ایران داشته است که تنها می‌تواند به تضعیف تلاش بزرگ ما و به زیان مردم آمریکا تمام شود. او به آن‌ها گفته که صبر کنند تا دوره دولت ترامپ تمام شود! آیا [برای انجام این ملاقات] نام او در چهارچوب قانون ثبت ارتباط با عوامل خارجی ثبت‌شده بود؟ بد است!»

از سوی دیگر ازآنجاکه شرایط اقتصادی در کشور به‌شدت مردم را تحت‌فشار قرار داده و پس از شروع تحریم‌های نفتی آبان ماه شرایط را سخت‌تر از قبل خواهد کرد، مشخص نیست که گوش سپردن به چنین توصیه‌هایی کار آیی های لازم خود را داشته باشد.

علی خرم، نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره اهمیت جایگاه جان کری برای سیاست‌های وزارت امور خارجه ایران گفت: جان کری رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنا آمریکا است و پیش از اینکه وزیر امور خارجه شود، رئیس کمیسیون سنا آمریکا بود؛ بنابراین ازاین‌جهت هم فرد مهمی در سنا به‌حساب می‌آید و هم شخص تأثیرگذاری ازلحاظ بین‌المللی محسوب می‌شود و در کنار آقای اوباما نیز یکی از دموکرات‌های مطرح است.

وی دراین‌باره اضافه کرد: مقابله دونالد ترامپ باجان کری نشان از اهمیت شخصیت او دارد و این تقابل هم بدین دلیل است که احساس می‌کند او رقیب آینده‌اش خواهد بود، بنابراین از حالا علیه او شروع به کارکرده است.

نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل درباره گوش سپردن ایران به توصیه‌های کری و وضعیت فعلی کشور اظهار داشت: مشورت آقای ظریف باجان کری حق دو طرف است و ازآنجاکه کری معمار برجام بود دلسوزترین فرد در جمع ۱+۵ محسوب می‌شد، بنابراین مایل نیست ساخته‌اش از بین برود. درواقع جان کری بیش از ایران بابت از بین رفتن برجام نگران است و درصورتی‌که از طریق او بتوانیم یک روش خوب برای ایفا نقش در جامعه آمریکا داشته باشیم باید آن را دنبال کنیم و درمی‌گیریش شکی به دل راه ندهیم.

خرم در ادامه تصریح کرد: درصورتی‌که در انتخابات میان‌دوره‌ای ماه نوامبر اکثریت جمهوری‌خواه به هم ریزد و این اکثریت به دست دموکرات‌ها افتد، یک‌سوم سنای آمریکا در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت و تردیدی نیست که راه علاوه بر اینکه برای استیضاح ترامپ باز می‌شود در دور بعد هم احتمال پیروزی او به‌شدت تضعیف خواهد شد.

وی در این خصوص افزود: جان کری برای ما دارای نمایشگاهی است که انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا است و درصورتی‌که در آن اکثریت را جمهوری‌خواهان به خود اختصاص دهند راه برای ایران سخت خواهد شد. بدین معنا که در این حالت احتمال باقی ماندن دونالد ترامپ در دو سال باقی‌مانده بالا می‌رود و حمایت جمهوری‌خواهان برای دوره بعدی ریاست جمهوری نصف به نصف خواهد شد، پس برای ایران صحنه روشن است.

نماینده پیشین ایران در دفتر اروپایی سازمان ملل بیان کرد: کشور ما تمایلی به نشان دادن انعطاف در برابر دونالد ترامپ ندارد و نگاهشان به انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس آمریکا است و بر اساس آن تصمیم گرفته خواهد شد که با دونالد ترامپ سرکیسه شل شود یا اینکه بر سر مواضع خود اصرار ورزند.

خرم دراین‌باره که مردم آمریکا از عملکرد ترامپ رضایت دارند، توضیح داد: کسانی که ساختار آمریکا را تشکیل می‌دهند با روش‌های دونالد ترامپ مخالفت دارند و چنین نیست که در درازمدت مردم آمریکا فکر کنند ترامپ به آن‌ها کمک کرده است.

وی در ادامه اضافه کرد: بخشی از مردم نسبت به عملکرد ترامپ رضایت دارند، اما در مورد همه صدق نمی‌کند به‌طور نمونه ۸۰ درصد از زنان آمریکایی که نیمی از جامعه آن را تشکیل می‌دهند نسبت به رفتار ترامپ رضایت ندارند، از آن‌طرف تمام تحصیل‌کرده‌ها مخالف سیاست‌های او هستند و تنها بخشی راضی هستند که مانند زمان احمدی‌نژاد در کوتاه‌مدت به نون و نوایی رسیدند.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. علی اکبر

    سه شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۴:۰۲

    اصلا چنین حالتی احتمال نداره و فقط دلخوشی متوهمانه ای می باشد.

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.