ارتباط با ما در

فایننشال تایمز:

کشاورزان آمریکایی ایران را جایگزین چین کرده‌اند

کشاورزان آمریکایی که به دلیل جنگ تجاری با چین در روند فروش سویا با مشکلاتی روبرو شده‌اند، از کشوری غیرمحتمل کمک گرفته‌اند: ایران.

منتشر شده

جامعه ایرانی– در پی تأثیر تعرفه‌های گمرکی بر صادرات آمریکا به چین، واردات جمهوری اسلامی ایران افزایش یافته است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فایننشال تایمز، کشاورزان آمریکایی که به دلیل جنگ تجاری با چین در روند فروش سویا با مشکلاتی روبرو شده‌اند، از کشوری غیرمحتمل کمک گرفته‌اند: ایران.

واردات دانه‌های سویای ایران از آمریکا طی پائیز سال جاری و در آستانه اعمال تحریم‌ها از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده افزایش یافته است. بر اساس آمار و ارقام وزارت کشاورزی آمریکا، از آغاز سال مالی بازار غلات در سپتامبر تقریباً ۳۳۵ هزار تن سویا از پایانه‌های رودخانه می سی سی پی خارج شده است و این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته صفر بود و حال بالاتر از حجم اکثر کشورهای اروپایی است.

این نقل و انتقالات غیرعادی بیانگر یک داستان چند بعدی است. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده سویا در جهان طی ماه جولای در واکنش به تعرفه‌هایی که از سوی آمریکا بر تولیداتش اعمال شده بود، عوارض گمرکی سنگینی را بر مواد غذایی ایالات‌متحده تحمیل کرد. قیمت دانه سویا در شیکاگو ۲۰ درصد کاهش یافته چراکه چین این دانه‌های روغنی را از جای دیگر تهیه می‌کند.

حجم صادرات سویای آمریکا به ایران

 

تحریم‌های آمریکا بر صادرات ایران از چهارم نوامبر و در پی خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهان از سر گرفته می‌شود. مانی جمشیدی، کارشناس صنعت غذایی در تهران تأکید کرد که ایران در حال ذخیره‌سازی مواد غذایی اساسی مانند غلات و دانه‌های سویا بوده تا با هیچ‌گونه کمبود در کالاهای استراتژیک روبرو نشود.

واردکنندگان از کشورهایی چون مکزیک، اسپانیا، مصر، تایلند و ایران از افت قیمت سویای آمریکا بهره برده‌اند. اکبر سبقتی، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن‌کشی ایران گفت که آن‌ها در حال حاضر سویا را در مقایسه با سویای وارداتی از آمریکای شمالی که یکی دیگر از منابع اصلی عرضه جهانی آن است، ۵۰ یورو ارزان‌تر در هر تن وارد می‌شود.

سبقتی گفت: «ما کالای خود را از هر تولیدکننده‌ای که ارزان‌تر باشد، تهیه می‌کنیم، فرقی نمی‌کند که آمریکا باشد یا هر کشور دیگری. »

ایران یک بازیگر کوچک اما رو به رشد در بازار غلات جهانی است که طی سال جاری میلادی ۲.۶ میلیون تن واردات سویا داشته است. فروش تولیدات کشاورزی آمریکا به ایران حتی پیش از آنکه دور قبلی تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور در سال ۲۰۱۵ لغو شود هم ادامه داشت. تحریم‌هایی هم که ترامپ در ماه اوت اعمال کرد، تجارت خودرو، طلا و سایر فلزات و توانایی دولت برای خریداری دلار آمریکا را هدف قرار داد و محصولات کشاورزی را مستثنا کرد.

فروش سویای آمریکا به بازارهای جدیدی مانند ایران برای پر کردن خلأ به‌جامانده از توقف خرید چین کافی نیست. بااین‌حال به گفته سم فانک، اقتصاد دادن مشاوره کشاورزی AgServe.com، وارد کردن بازارهایی مانند ایران در کنار سایر بازارها، برای جبران توقف خرید چین ضروری است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.