ارتباط با ما در

علی خرم در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

کانال ارزی ایران و اروپا جلوی ظهور بابک زنجانی‌ها را می‌گیرد/ راهی جز اعتماد به اروپا نداریم

این کارشناس روابط بین‌الملل بیان کرد:  در شرایط سخت هرراه نجاتی برای ایران مورد استقبال است زیرا ما انتخاب دیگری نداریم.

منتشر شده

جامعه ایرانی- خرم تاکید کرد: اروپایی‌ها برای صلح و امنیت بین‌المللی و هم به دلیل اصل وفای به عهد که یک اصل در روابط بین‌الملل به حساب می‌آید، به برجام به عنوان یک توافق بین‎المللی متعهد هستند و آن را مورد حمایت قرار می‌دهند و به خوبی آگاهی دارند در صورتی که برجام به هم خورد نتیجه آن غیرقابل پیش‌بینی است.

پس از اعلام خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از برجام فدریکا موگرینی، رئیس بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک نشست خبری حضوریافت و با انتقاد از این تصمیم، بر پایبندی به توافق هسته ای تاکید کرد، اما بعد از انجام این کار توسط ترامپ تحریم‌های آمریکا بر تعدادی از صنایع کشور مانند هواپیما، فلزات، اتومبیل و معاملات طلا اعمال شد و قرار است تا ۱۳ آبان نیز دور جدیدی از آنها بر بخش نفت ایران انجام شود که ۷۰ درصد از صادرات کشور را تشکیل می‌دهد.

آمریکا همچنین به دنبال خروج از برجام تهدید کرده است شرکت‌هایی که تهدیدات این کشور را نادیده گیرند به شدت تنبیه خواهند شد، به همین دلیل اکثر شرکت‌های اروپایی ایران را ترک کردند، اما با این حال اروپایی‎ها به دنبال مکانیسمی برای مقابله با این تهدید ترامپ در برابر ایران برآمدند تا براساس آن به شرکت‌های خود اجازه  تجارت با ایران طبق قانون اتحادیه اروپا داده شود.

فدریکا موگرینی روز پنج شنبه در روز گرامیداشت سازمان ملل مجدد با اشاره به حمایت اتحادیه اروپا از برجام، در بخشی از سخنرانی خود اظهار داشت: «اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد به عنوان حامیان گفت وگو و همکاری ، به حمایت خود از برجام ادامه خواهند داد.»

اما با تمام اینها مشخص نیست که اروپا تا کجا حاضر است منافع کلان شراکت با آمریکا را قربانی ماندن در برجام و به جان خریدن تحریم‌ها کند.

علی خرم، کارشناس روابط بین‌الملل درگفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره باقی‌مانده برجام گفت: برجام توافقی است که انجام  ۵۰ درصد آن را ایران و ۵۰ درصد باقی‌مانده را آمریکا و ۵ کشور دیگر بر عهده گرفته‎اند که در حال اجرا آن هستند.

وی در ادامه اضافه کرد: ۵۰ درصد سهم ایران که سرجای خود باقی است، اما به علت اینکه نقش آمریکا قدرت تخریب زیادی دارد، موفق شده است تا ۵۰ درصد ایران و سهم سایر کشورها را به نوعی مستاصل کند، اما با این حال برجام روی زمین قرار دارد و در حال اجرا است.

این کارشناس روابط بین‌الملل دراین رابطه که اروپا برابر حفظ نقش خود در این توافق هسته‌ای به دنبال چیست، توضیح داد: برجام یک توافق بین‌المللی محسوب می‎شود که براساس صلح و امنیت بین‌الملل تصویب شد، بنابراین از نگاه تمام جهان منهای آمریکا، اسرائیل، عربستان، امارات و بحرین این توافق باعث تضمین صلح و امنیت در خاورمیانه و جهان می‌شود.

خرم دراین خصوص تاکید کرد: اروپایی‌ها هم برای صلح و امنیت بین‌المللی و هم به دلیل اصل وفای به عهد که یک اصل در روابط بین‌الملل به حساب می‌آید، به برجام به عنوان یک توافق بین‎المللی متعهد هستند و آن را مورد حمایت قرار می‌دهند و به خوبی آگاهی دارند در صورتی که برجام به هم خورد نتیجه آن غیرقابل پیش‌بینی است.

این کارشناس روابط بین‌الملل درادامه یادآور شد: زمانی یک آدم نامعقول و مستی مانند دونالد ترامپ برای خشنودی اسرائیل و عربستان درصدد به هم زدن آن برمی‌آید به معنای آن نیست که سایر کشورها از او حمایت کنند و به تعهدات‌شان ادامه ندهند.

وی درباره میزان موفقیت اروپا در کاهش مشکلات اقتصادی ایران در راهکارهایی که مدنظر دارد، تصریح کرد: زمانی در دوره آقای احمدی‌نژاد ایران هیچ راه نجاتی نداشت جز اینکه از راه بازار سیاه نفت به فروش برساند که از کنار آن هم بابک زنجانی‌ها به وجود آمدند و در کل به اسم اینکه مورد اعتماد آقای احمدی‌نژاد هستند، میلیاردها دلار پول ایران را خوردند.

خرم در ادامه افزود: امروز به جای طی آن راه غلط یک حساب ارزی در اروپا با کمک آنها بازمی‌کنیم که براساس آن هر کسی که از ایران خرید می‌کند پولش را درون آن می ریزد و هر کسی هم که ایران از او خرید می‌کند حواله برداشت پول از آن حساب داده می‌شود. بنابراین یک حساب گردش در خارج از کشور وجود دارد که خرید و فروش از طریق آن انجام می‌گیرد و  در کل کانال ارزی بین ایران و اروپا جلوی ظهور بابک زنجانی‌ها را می‌گیرد.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره میزان امید به کارایی راهکارهای اروپایی‌ها بیان کرد: در شرایط سخت هر راه نجاتی برای ایران مورد استقبال است زیرا ما انتخاب دیگری نداریم. در صورتی که سراغ روسیه برویم در بازگرداندن پول‌ها به کشور نمی‌توان امید بست و روبل به ما برمی‌گرداند یا چین کالاهای درجه پنجم را تحویل ما می‌دهد، هند هم روپیه با کالاهای بنجل می‌دهد. لااقل راه اروپا ما را هم به تکنولوژی درجه دوم می‌رساند هم اینکه در کمال احترام این کارها را انجام می‌گیرد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. س

    شنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۳

    تو اون ذات کثیفتون لعنت که کشور را به این جا رسوندید بعد می گید راه دیگه ای نداریم
    اصلا

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.