ارتباط با ما در

عرب نیوز تشریح کرد

مزایای بحران خاشقجی برای ایران

گیر افتادن عربستان در یک گوشه رینگ به نفع ایران بوده، به‌خصوص در آستانه اجرایی شدن سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های آمریکا. تهران بحران خاشقجی و حملات ترکیه به عربستان را هدیه‌ای از بهشت می‌بیند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– از زمان آغاز بحران بر سر قتل جمال خاشقجی، ایران از هرگونه اظهارنظر رسمی یا موضع‌گیری رسمی اجتناب کرده است، گرچه رسانه‌های داخلی ایران بر این مسئله متمرکز بوده‌اند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از عرب نیوز، تهران تاکنون رویکرد صبر کن و ببین را اتخاذ کرده است. برخلاف ترک‌ها، جمهوری اسلامی رویکرد خصمانه‌ای نسبت به عربستان نداشته و در را به روی تمام گزینه‌ها باز گذاشته است.

بااین‌حال، گیر افتادن عربستان در یک گوشه رینگ به نفع ایران بوده، به‌خصوص در آستانه اجرایی شدن سخت‌گیرانه‌ترین تحریم‌های آمریکا. تهران بحران خاشقجی و حملات ترکیه به عربستان را هدیه‌ای از بهشت می‌بیند.

تهران به دنبال سه چیز بوده: اینکه آمریکا تحریم‌هایش را به تعویق بیندازد؛ اینکه ریاض حمایت از پروژه‌های دولت ترامپ علیه ایران را متوقف کند و اجازه دهد که شکست بخورند؛ و اینکه بحران خاشقجی عربستان را تضعیف کند و در نتیجه توازن قوای منطقه‌ای را تغییر دهد، تا تهران بتواند به هژمونی خود در عراق، سوریه، لبنان و یمن ادامه دهد.

عربستان بر این باور است که روابط اش با آمریکا همواره استراتژیک خواهد بود، صرف‌نظر از تفاوت‌ها یا اختلافات که شامل امتناع ریاض از همکاری با حمله به عراق شد. علیرغم ادای رسانه‌ها، آنچه این پادشاهی در حال حاضر تجربه می‌کند، با توجه به منافع مشترک عربستان-آمریکا، چیزی نیست جز یک نگرانی بیهوده.

ایران می‌داند که عربستان به گوشه رینگ افتاده است، اما در نهایت از آن خارج خواهد شد. بنابراین تهران می‌خواهد از این بحران سودی ببرد، آن هم به‌واسطه استفاده از آن به روشی متفاوت از ترکیه، با نزدیک شدن به واشنگتن یا ریاض. اما روابط آمریکا و عربستان استراتژیک است و هیچ اعتمادی به ایران به‌عنوان یک همسایه صلح‌آمیز نیست. گرچه، فضای مانور بدون تضعیف منافع بالاتر وجود دارد.

شاید تهران علاقه‌مند به اصلاح روابط خود با ریاض، به دلایلی ورای بحران خاشقجی باشد. ایران اخیراً دریافته است که با وجود آنکه ممکن است در مسیر پیروزی در سوریه قرار داشته باشد، ممکن است در عراق با شکست روبرو شود، البته با توجه نتایج انتخابات اخیر در این کشور.

علاوه بر این، جنگ در یمن باعث نشد که تهران بتواند دستاوردی که از غزه یا جنوب لبنان داشت را کسب کند. بنابراین اگر ایران به دنبال راه‌حلی مطلوب در یمن است، احتمالاً حالا زمان مناسب باشد. این راه‌حل ممکن است شامل برخی مشارکت‌های سیاسی برای حوثی‌ها که متحد ایران هستند، شود.

در حوزه سیاست، بحران‌ها اغلب باعث ایجاد فرصت‌هایی می‌شوند. ایران به‌خوبی از این مسئله آگاه است. این کشور از حمله عراق به کویت برای نزدیک‌تر شدن به عربستان استفاده کرد اما این بار پریشانی‌های این پادشاهی موقتی است.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.