ارتباط با ما در

فایننشال تایمز مطرح کرد

ترس آمریکا از همکاری روسیه برای دور زدن تحریم‌های ایران

دولت ترامپ نگران است که روسیه می‌تواند با خرید نفت ایران و فروش آن از طرف خود، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران کمک کند.

منتشر شده

جامعه ایرانی– در حالیکه دولت ترامپ در تلاش برای متوقف کردن صادرات نفتی تهران است، هشدارها آغاز شده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از فایننشال تایمز، دولت ترامپ نگران است که روسیه می‌تواند با خرید نفت ایران و فروش آن از طرف خود، به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه تهران کمک کند.

آمریکا قصد دارد تحریم‌های سختگیرانه‌ای را علیه ایران به اجرا درآورد تا پس از پنجم نوامبر صادرات نفتی این کشور را به صفر برساند تا تنبیهی‌ترین اقدام پس از تصمیم ترامپ برای خروج از توافق چندجانبه هسته‌ای که باعث رفع تحریم‌های تهران شده بود، به اجرا درآید.

اما مقامات ارشد آمریکا در تلاش و تقلا برای متقاعد کردن سایر کشورها هستند تا صادرات نفتی ایران را قطع کنند و نگرانند که تهران به دنبال راه‌های جایگزین عرضه باشد.

یکی از مقامات ارشد آمریکا گفت: «ممکن است ایران به دنبال این ایده باشد که روسیه نفت آنها را در بازار جهانی به فروش برساند و از این طریق تحریم‌ها را دور بزند.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ما روسیه را ترغیب خواهیم کرد که حتی این مسئله را مد نظر قرار ندهد. به نفع خود روسیه است که دور زدن تحریم‌های ایران را تسهیل نکند.»

این هشدارها در حالی به گوش می‌رسد که جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ آماده دیدار با مقامات ارشد روسیه طی هفته آینده می‌شود و در پی آن به کشور صادرکننده نفت همسایه یعنی آذربایجان که با ایران نیز هم مرز است، خواهد رفت.

روسیه مخالف تصمیم دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌های نفتی علیه ایران و خروج آن از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است که علاوه بر روسیه توسط انگلیس، فرانسه، چین، آلمان و اتحادیه اروپا و ایران نیز نهایی شد.

بیژن نامدار زنگنه، وزیر انرژی ایران هفته گذشته به روسیه سفر کرده و با همتای روس خود دیدار کرد. آنها درمورد همکاری دو کشور تبادل نظر کردند و بر اساس گزارش وزارت انرژی روسیه، بر لزوم به ثبات رساندن بازار جهانی نفت به واسطه افزایش بازده نفتی تاکید کردند.

مقامات آمریکا ماه‌ها زمان صرف کرده و به اقصی نقاط جهان سفر کرده‌اند تا مشتریان نفتی ایران از جمله هند، کره‌جنوبی و ژاپن را متقاعد کنند که واردات نفت از این کشور را متوقف کنند.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا گفت: «هدف ما همچنان به صفر رساندن واردات نفت از ایران در سریع‌ترین زمان ممکن یعنی به طور ایده‌آل چهارم نوامبر است.»

اما طی هفته‌های اخیر مقامات آمریکا برای اولین بار به طور علنی گفته‎اند که همچنین آماده ارائه پیشنهاد معافیت ویژه به خریداران هستند تا چشم‌انداز تداوم صادرات نفت ایران به کشورهایی که خرید نفت از جمهوری اسلامی را به طور چشمگیر کاهش داده‌اند همچنان ادامه داشته باشد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا به فایننشال تایمز گفت: «آمریکا در میانه فرآیند داخلی مدنظر قرار دادن معافیت برای برخی کشورها است. ما آماده همکاری موردی با کشورهایی هستیم که واردات خود را کاهش داده‌اند.»

دولت ترامپ تولیدکنندگان بزرگ نفتی مانند عربستان و روسیه را ترغیب به افزایش صادرات خود کرده تا از این طریق هرگونه کسری در بازار جهانی جبران شود و واردکنندگان نسبت به وجود نفت جایگزین برای ایران اطمینان داشته باشند تا قیمت‌ها با ثبات بماند.

سناریوی اول این است که روسیه با خرید نفت از ایران صادرات خود را پس از پنج نوامبر افزایش دهد. در این صورت انتقال تانکرهای نفتی از طریق دریا خواهد بود که به وسیله ماهواره قابل ردیابی است. ضمن اینکه برخی تاجران به فایننشال تایمز گفته‌اند نفت ایرانی بسته‌بندی شده از سوی روسیه را نخواهند پذیرفت.

سناریوی دوم این است که روسیه نفت ایران را دریافت و در پالایشگاه‌های خود صرف کند و از این طریق فضای بیشتری برای تولیدات داخلی بیشتر به منظور صادرات آن فراهم خواهد شد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.