ارتباط با ما در

خلیل آبادی، عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

چرا برخوردها با پدیده تکدی‌گری در تهران مقطعی است؟

عضو شورای شهر تهران تاکید کرد: متکدیان طبق قانون مجرم هستند و با مجرم هم طبق احکام قضایی برخورد می‌شود که در این حوزه چندین سازمان و نهاد مسئولیت‌هایی را بر عهده‌دارند مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد و… به دلیل کمبود بودجه خود تمایل داشتند وظایف خود را محول کنند که نهایتاً شهرداری بخشی از این وظایف را برعهده‌گرفته است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: عموماً افراد به دلیل شرایط تربیتی، روحی و روانی به سمت تکدی گری کشیده می‌شوند.

همه ساله تب برخورد با متکدیان در برهه‌ای از زمان داغ شده و دوباره بعد از گذشت چند هفته فروکش می کند.مرداد ماه امسال بود که افشانی شهردار تهران خبر از جمع‌آوری تمامی متدکیان را داد و گفت تا انتهای سال هیچ متکدی در سطح شهر وجود نخواهد داشت.این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که هنوز برخورد قاطعانه‌ای از سوی شهرداری برای جمع آوری متکدیان رخ نداده است و شاهد این هستیم که روز به روز بر جمعیت متکدیان اضافه می‌شود.این حرف که تمامی متکدیان از سطح شهر جمع خواهند شعاری است و با عمل فرسنگ‌ها فاصله دارد؛مدیدریت شهری به عنوان شتاب دهنده در جمع آوری متکدیان است و عملا وظیفه مشخص قانونی در قبال متکدیان ندارد پس نباید مدیران شهری وعده‌ای دهند که از لحاظ عملی و قانونی امکان پذیر نیست.

حسن خلیل‌آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از برخورد مقطعی با پدیده تکدی‌گری در سطح شهر تهران گفت: پدیده‌هایی مانند تکدی‌گری،کارتن‌خوابی و کودکان کار و سایر آسیب‌های اجتماعی که در سطح تهران مشاهده می‌کنیم و چهره شهر را زشت کرده است، پدیده‌هایی نیستند که فقط با یک راهکار مانند برگرداندن به شهر و کشورشان حل شود.

خلیل‌آبادی در ادامه اظهار کرد: این افراد مشکلات گوناگون بسیار زیادی از جنبه‌های روحی، عاطفی، اجتماعی و اقتصادی دارند که دلایل به وجود آمدن آن‌ها باید توسط دولت و بهزیستی بررسی شود.عموماً این افراد به دلیل شرایط تربیتی، روحی و روانی به سمت تکدی گری کشیده می‌شوند.

متکدیان طبق قانون مجرم هستند

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران تأکید کرد: متکدیان طبق قانون مجرم هستند و با مجرم هم طبق احکام قضایی برخورد می‌شود که در این حوزه چندین سازمان و نهاد مسئولیت‌هایی را بر عهده‌دارند مانند سازمان بهزیستی، کمیته امداد و… به دلیل کمبود بودجه خود تمایل داشتند وظایف خود را محول کنند که نهایتاً شهرداری بخشی از این وظایف را برعهده‌گرفته است که یکی از آن‌ها جمع‌آوری متکدیان است.

خلیل‌آبادی افزود: در ارتباط با نگهداری متکدیان سامان سراهایی وجود دارد که مسئولیت نگهداری از آنان بر عهده‌اش است. این افرادی که در این محل حضور دارند، مورد هدف شهرداری نیستند و شهرداری صرفاً نقش کمک‌کننده به سازمان‌هایی را دارد که مسئول جمع‌آوری این افراد هستند.

سامان سراها مانند بقیه سازمان‌ها نیستند که خود صاحب درآمد باشند

وی بیان کرد: سامان سراها مانند بقیه سازمان‌ها نیستند که خود صاحب درآمد باشند، از این حیث برای اخذ بودجه بیشتر دارای مشکلات عدیده‌ای هستند که بهتر است نیکوکاران برای بازگرداندن این افراد به شرایط عادی زندگی، به آن‌ها کمک مالی کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی گفت: در این سامان سراها از متکدیان نگهداری کرده و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند که تأمین دارو و درمان آن‌ها و نیز تخت برای خواب و تأمین غذا و پوشاک را شامل می‌شود.

خلیل‌آبادی در پاسخ به اینکه آیا این افراد به‌طور دائم در این مراکز نگهداری می‌شوند،اعلام کرد: متکدیان تا زمانی که حکم قضایی دارند در سامان سراها نگهداری می‌شوند بعدازآن تاریخ اگر خانواده‌هایشان مراجعه کنند به آن‌ها تحویل داده می‌شوند و اگر هم‌خانواده‌ای نداشته باشند حکم را مجدداً تمدید کرده و در همان سامان سرا اقامت می‌کنند.

نبود راهکار دائمی در برخورد با متکدیان به دلیل عدم ثبات شخصیتی

وی از نبود راهکار دائمی در برخورد با متکدیان به دلیل عدم ثبات شخصیتی سخن به میان آورد و گفت: به‌هرحال متکدیان شخصیتی خاصی دارند که اگر به حال خود رها شوند دوباره به سمت تکدی گری برمی‌گردند.از این رو این افراد از حیث انسانیت با ما تفاوتی ندارند و فقط قربانی یک مناسبات غلط شده اند.

رئیس کمیته میراث فرهنگی شورای شهر تهران مطرح کرد:متکدیان به دلیل اینکه در تهران جمعیت و تردد زیاد است به سمت این کلان شهر کشیده می‌شوند.برای ریشه کنی پدیده زشت تکدی‌گری مردم هم باید خود دست به کار شوند و به متکدیان کمک نکنند.متدکیان فقیر واقعی که نیازمند باشند،نیستند بلکه افرادی هستند که بیشتر از نظر شخصیتی دچار اختلالات روحی و روانی هستند که به تکدی‌گری روی می‌آورند.

راهکار عملی مبارزه با پدیده تکدی‌گری

این عضو شورای شهر تهران از راهکار عملی برای مقابله با پدیده زشت تکدی‌گری سخن به میان آورد و گفت:باید آگاهی مردم را افزایش داد و اجازه ندهیم متکدیان از احساسات مردم سوء استفاده کرده و در آمدزایی کنند.مسلما اگر متکدیان درآمد نداشته باشند به تکدی‌گری کشیده نمی‌شوند؛در این زمان می‌توان آن دسته متکدیانی که از لحاظ روحی در شرایط حاد قرار دارند و دست از تکدی‌گری نمی‌کشند را جمع آوری کرده و در سامان سرا نگهداری کرد که در نهایت شاهد پاک شدن چهره شهر از متکدیان خواهیم بود.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.