ارتباط با ما در

بلومبرگ مطرح کرد

استعفای هیلی شرایط را برای ایران سخت‌تر می‌کند

اگر ترامپ از استعفای هیلی و شاید سایر مقامات استفاده کند تا تیم خود را مملو از مشاورانی کند که با دیدگاه‌های او در مورد مسائل کلیدی همراه باشند، رویکرد دولت در مورد فرآیند صلح خاورمیانه، تقابل با ایران، روابط با متحدان، و به‌طورکلی سازمان‌های بین‌المللی حتی سخت‌تر از امروز خواهد شد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل جدیدترین مقام ارشد سیاست خارجی این کشور خواهد بود که پس از مایک فلین و مک مستر مشاوران امنیت ملی سابق؛ رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه؛ و گری کوهن، مشاور ارشد اقتصادی، دولت ترامپ را ترک می‌کند. این احتمال وجود دارد که در آستانه انتخابات میان‌دوره کنگره در ماه نوامبر، تعداد بیشتری از مقامات اقدام به خروج از دولت کنند.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از بلومبرگ، خروج هیلی که در پایان سال جاری میلادی انجام خواهد شد، دو پیامد مهم برای سیاست خارجی آمریکا خواهد داشت، یک پیامد کوتاه‌مدت و یک پیامد طولانی‌تر. نخست، این اقدام فرصت دیگری را در اختیار ترامپ قرار می‌دهد که تیم خود را آن‌طور که می‌خواهد بازسازی کند. دوم، سؤالاتی را در مورد اینکه جمهوری‌خواهان پس از ترامپ در حوزه سیاست خارجی به کدام سمت خواهند رفت، ایجاد می‌کند.

هیلی طی حدود دو سالی که در سازمان ملل فعالیت کرد، مهارت خود هم در روابط بین‌المللی و هم سیاست داخلی را نشان داد. او همان‌طوری در سازمان ملل عمل کرد که رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواست، او شرایط خروج از توافق هسته‌ای را فراهم کرد، ریاست خروج آمریکا از شورای حقوق بشر و یونسکو، قطع بودجه‌ای که آمریکا به صندوق حافظ صلح سازمان ملل می‌داد و حمایت از تصمیم ترامپ برای خروج از پیمان تغییرات جوی پاریس را بر عهده داشت. بااین‌حال او توانست جایگاهی کسب کند که او را به دستگاه سیاست خارجی سنتی‌تر جمهوری‌خواهان نزدیک می‌کند، او در مورد رویکرد تهاجمی روسیه و جنگ اطلاعاتی آن، و همین‌طور بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه مواضع جنگ‌طلبانه‌ای گرفت و شرایط رهبری اصولی آمریکا که اغلب خوشایند ترامپ نبوده را فراهم می‌کرد.

این موضع‌گیری‌ها اغلب او را مقابل دیدگاه‌های رئیس‌جمهور آمریکا قرار داده است. بااین‌حال هیلی به‌طورکلی سعی کرد اعتبار موجود در میان مخالفان ترامپ که بخش عمده نخبگان سیاست خارجی جمهوری‌خواه را تشکیل می‌دهند را حفظ کند و از وصل کردن مستقیم خود به رئیس‌جمهور اجتناب کند.

شاید در کوتاه‌مدت، رفتن هیلی به ترامپ اجازه دهد که رویکرد متفاوت خود در سیاست خارجی را دنبال کند. اگر به نظر می‌رسید سال نخست ریاست جمهوری ترامپ مملو از داستان‌هایی در مورد احاطه شدن وی توسط مشاورانی با رویکرد «جهان‌گرایی» بود، سال دوم شاهد رئیس‌جمهوری بودیم که دیدگاه‌های خود را در مورد مسائل مختلف از تجارت تا ایران و کره شمالی، اعمال کرد. و اگر ترامپ از استعفای هیلی و شاید سایر مقامات استفاده کند تا تیم خود را مملو از مشاورانی کند که با دیدگاه‌های او در مورد مسائل کلیدی همراه باشند، رویکرد دولت در مورد فرآیند صلح خاورمیانه، تقابل با ایران، روابط با متحدان، و به‌طورکلی سازمان‌های بین‌المللی حتی سخت‌تر از امروز خواهد شد.

آینده هیلی به ما خواهد گفت که جمهوری‌خواهان به کدام سمت می‌روند. مدت‌ها است که گمانه‌زنی‌هایی در مورد به چالش کشیدن شدن ترامپ توسط او در سال ۲۰۲۰ به گوش می‌رسد. چنین اقدامی به‌شدت سخت خواهد بود: این مسئله مستلزم ترغیب رأی‌دهندگان جمهوری‌خواهی که عموماً از ترامپ حمایت می‌کنند به این مسئله است که این رئیس‌جمهور مناسب ادامه کار نیست.

گرچه هیلی هرگونه تصمیمی برای ریاست جمهوری را رد کرده، ممکن است درنهایت به این نتیجه برسد که ریاست جمهوری ترامپ به‌واسطه گزارش مولر در مورد مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، نتایج فاجعه‌بار انتخابات میان‌دوره یا حتی آشوب‌هایی که خود ترامپ به راه می‌اندازد، محکوم به نابودی است- و شاید خود حزب جمهوری‌خواه در آن زمان به سمت کسی متمایل شود که باثبات‌تر از ترامپ باشد اما با حامیانش بیگانه نشده باشد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.