ارتباط با ما در

جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

انتقال دانشجویان خارج به داخل کشور عادلانه است؟

ساداتی نژاد نماینده کاشان و آران بیدگل تاکید کرد: در شرایط ارزی امروز و مشکلاتی که دانشجویان در خارج از کشور دارند انتقال آن‌ها به دانشگاه‌های داخلی اقدام مثبتی است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر در بین انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور آقازادگان و ذی‌نفوذ بودن بعضی از آن‌ها مشاهده شود باید برخورد قانونی لازم با آن‎ها می‌شود چراکه در این شرایط عدالت آموزشی به‌طورقطع زیر سؤال خواهد رفت.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حل مشکلات مالی دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور اقدام به انتقال آن‌ها به دانشگاه‌های داخلی کرده است.

این اتفاق باعث شد مخالفان این طرح، بحث نبود امکانات دانشگاه‌های پزشکی را مطرح کنند علی‌الخصوص در رشته‌هایی مانند دندانپزشکی امکانات و یونیت‌های معینی وجود دارد که اگر بیشتر از ظرفیت دانشجو پذیرش شود کیفیت آموزشی را به‌شدت کاهش خواهد داد و از سوی دیگر مخالفان این طرح وزارت بهداشت موضوع خدشه‌دار کردن عدالت آموزشی را دست‌مایه اعتراضات خود اعلام کردند.

در عین حال عده‌ای هم به‌عنوان موافقین طرح وزارت بهداشت بحث پذیرش دانشجویان به‌صورت پولی را مطرح می‌کنند و می‌گویند که پرداخت شهریه هنگفت منافاتی با عدالت آموزشی ندارد بلکه کمک به دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور است که وضعیت مالی مناسب ندارند. به هر اینجا سؤالی که ایجاد می‌شود این است که آیا با این شرایط عدالت آموزشی وجود دارد؟

جواد ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای حل مشکلات مالی دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور، گفت: در شرایط ارزی امروز و مشکلاتی که دانشجویان در خارج از کشور دارند انتقال آن‌ها به دانشگاه‌های داخلی اقدام مثبتی است.

هدف برای صیانت از منابع ارزی و انسانی است

ساداتی نژاد افزود: درگذشته بحث انتقال دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور بوده است که هدف آن صیانت از منابع ارزی و انسانی است که باید تسهیلات لازم برای این دانشجویان ایجاد کرد تا فرزندان وطن ادامه تحصیلات خود را در کشور داشته باشند.

این عضو مجمع نمایندگان اصفهان مطرح کرد: دانشجویانی که از خارج به داخل کشور می‌آیند شهریه پرداز هستند بنابراین از این نظر که خود منابع مالی را به همراه می‌آورند؛ که این منابع مالی می‌تواند هزینه‌های تحمیلی را جبران و امکانات موردنیاز دانشگاه‌ها را تأمین کند؛ مضاف بر اینکه همه این دانشجویان را به دانشگاه‌های تهران انتقال داده نمی‌شوند بلکه به سراسر کشور اعزام می‌شوند و شهریه پرداخت می‌کنند.

برخورد با نورچشمی‌های انتقالی عین رعایت عدالت آموزشی است

ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر دراین‌بین آقازادگان و ذی‌نفوذ بودن بعضی از آن‌ها مشاهده شود باید برخورد قانونی لازم با آن‎ها می‌شود چراکه در این شرایط عدالت آموزشی به‌طورقطع زیر سؤال خواهد رفت؛ بنابراین برخورد با نورچشمی‌های انتقالی عین رعایت عدالت آموزشی است.

انتقال دانشجویان بر اساس ضوابط شایسته‌سالاری و نخبه بودن شکل می‌گیرد

وی گفت: با توجه به وضعیت ارزی برای دانشجویان خارجی وجود دارد انتقال باید با رعایت ضوابط صورت پذیرد و این انتقال باید از دانشگاه‌های با رتبه بالا و مرتبط با رشته ارائه‌شده؛ انجام شود نه هر دانشگاهی که در خارج از کشور وجود دارد.

ساداتی نژاد عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: باید این نکته را هم مدنظر قرارداد که اگر دانشجویی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می‌رود با توجه به لیست مورد تائید وزارت علوم و وزارت بهداشت و درمان باید دانشگاه خود را انتخاب ‌کند پس تحصیل در خارج از کشور نیز ضوابط دارد. در ضمن وزارت بهداشت اعلام کرده است که دانشگاه‌های برتر دنیا مجاز به این انتقال هستند که بر اساس شرایط و رتبه‌بندی دانشگاه خارج کشور انتقال دانشجویان امکان‌پذیر است. لذا این انتقال بر اساس ضوابط شایسته‌سالاری و نخبه بودن شکل می‌گیرد.

این عضو مجمع نمایندگان اصفهان اضافه کرد: باید شرایط دانشجویانی که به هر دلیل برای ادامه تحصیل به خارج از کشور سفر کردند را در نظر گرفت به‌هرحال کسی که درگذشته ارز تحصیلی قیمت پایین دریافت می‌کرد امروز باید چندین برابر آن را پرداخت کند؛ آیا نباید این دانشجویان را حمایت کرد؟ وقتی دلار ۴۲۰۰ تومان بود بر همین اساس خانواده‌های این دانشجویان برنامه‌ریزی پنج‌ساله انجام داده و کل هزینه را برآورد کرده بودند اما وقتی دلار به‌یک‌باره چندین برابر می‌شود مسلماً فشار بر روی این خانواده‌ها و دانشجویان مضاعف‌تر خواهد شد و کل برنامه‌ریزی آن‌ها را برهم خواهد زد پس حاکمیت نمی‌تواند به این موضوع بی‌تفاوت باشد و باید رسیدگی کند.

تمامی کسانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند از رفاه مالی بالا برخوردار نیستند

ساداتی نژاد عضو مجمع نمایندگان اصفهان مطرح کرد: کسانی که در کشورهای روسیه، هند و اوکراین و مالزی تحصیل می‌کنند به‌اندازه دانشگاه آزاد هزینه کردند پس نباید این تصور را داشت که تمامی کسانی که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند از درآمد و یا رفاه مالی بالا برخوردار هستند بلکه اکثر آنان جزو اقشار متوسط جامعه هستند.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: به‌هرحال ممکن است خیلی از دانشجویان خارج از کشور با این اقدام به کشور بازگشت نداشته باشند؛ ثروتمندان کشورهای توسعه‌یافته‌ای مانند انگلستان و کانادا و آمریکا و… را برای ادامه تحصیل انتخاب خواهند کرد که مسلماً این افراد به داخل کشور درنخواهند گشت.

وی در پایان گفت: مشابه بحران ارزی امروز در سال ۹۰ نیز رخ داد و در آنجا همین بحث انتقال دانشجویان به میان آمد که برخلاف انتظار استقبالی از این طرح نشد بلکه تعداد محدودی از دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه‌های داخل بازگشتند. در شرایط حاضر پردیس‌های پزشکی ۱۰۰ میلیون تومان شهریه ثابت دارند و معلوم نیست که این دانشجویان خارج کشور با شرایط پردیس‌ها هم پذیرش شوند پس نباید عجولانه قضاوت کرد و از بی‌عدالتی آموزشی سخن به میان آورد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.