ارتباط با ما در

واشنگتن‌پست به نقل از منابع آگاه خبر داد

حذف موضوع ایران از دستورکار شورای امنیت به ریاست ترامپ

به گفته چند دیپلمات آگاه در دولت ترامپ که از بردن نام خود امتناع کردند، نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ بجای تمرکز بر مسئله ایران، بر مسائلی چون عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، اصول مشروعیت و حاکمیت متمرکز خواهد بود.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دولت ترامپ برنامه‌ای که از سوی نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل مطرح شد مبنی بر تشکیل جلسه شورای امنیت طی هفته آینده با تمرکز بر مسئله ایران را رد کرد.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از واشنگتن‌پست، به گفته چند دیپلمات آگاه در دولت ترامپ که از بردن نام خود امتناع کردند، نشست شورای امنیت به ریاست ترامپ بجای تمرکز بر مسئله ایران، بر مسائلی چون عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، اصول مشروعیت و حاکمیت متمرکز خواهد بود.

نیکی هیلی اعلام کرده بود که ترامپ ریاست نشستی را در بزرگ‌ترین عرصه دیپلماتیک جهان بر عهده خواهد داشت تا «مسئله نقض قوانین بین‌الملل از سوی ایران و بی‌ثباتی که این کشور در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده را مورد رسیدگی قرار دهد.»

آمریکا تصمیم‌گیرنده اصلی دستورکار نشست شورای امنیت خواهد بود، چراکه ریاست دوره‌ای این شورا در ماه سپتامبر بر عهده این کشور است. این نخستین بار است که ترامپ ریاست این شورا را با حضور نمایندگان قدرتمندترین کشورهای جهان بر عهده خواهد داشت.

اما تمرکز این نشست روی مسئله ایران باعث ابراز نگرانی متحدان آمریکا شد که معتقدند انتخاب این موضوع باعث عیان شدن اختلاف‌نظر شدید میان آمریکا، فرانسه و انگلیس بر سر برنامه هسته‌ای پس از خروج یک‌جانبه ترامپ از آن طی ماه می‌خواهد شد.

سایر مقامات آمریکا نیز نگرانی خود درمورد اینکه بر اساس یکی از بندهای منشور سازمان ملل ایران به دلیل آنکه موضوع جلسه است، اجازه حضور در این نشست را خواهد داشت، ابراز نگرانی کرده بودند و معتقد بودند این مسئله باعث شکل‌گیری یک تقابل ناخوشایند میان ترامپ و نماینده ایران خواهد شد.

ریچارد گوان، کارشناس سازمان ملل در روابط خارجی شورای اروپا گفت: «ترامپ خطر تقابل با انگلیس و فرانسه بر سر ایران در سازمان ملل را ایجاد می‌کند.» ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه «هیچ انتخابی جز دفاع از توافق هسته‌ای در این شورا نخواهند داشت.»

گوان در ادامه افزود: «فکر نمی‌کنم که هیچ‌کس علاقه‌ای داشته باشد که رئیس‌جمهور آمریکا مجبور به قرار گرفتن مقابل دفاع سرسختانه می و مکرون از توافق ایران شود.»

موضوعات گسترده‌ای که به طور مشخص به هیچ کشوری اشاره ندارد، مستلزم دعوت از ایران هم نیست و احتمال نمایش عمومی عدم اتحاد دموکراسی‌های غربی را هم کاهش می‌دهد.

مقامات کاخ سفید و نمایندگی آمریکا در سازمان ملل از اظهارنظر درمورد اینکه چرا موضوع این نشست متفاوت از آن موضوع متمرکز بر ایران است که چهارم سپتامبر توسط هیلی مطرح شد، امتناع کردند.

در آن زمان، هیلی تصدیق کرد که ایران می‌تواند موضوعی ناخوشایند برای برخی اعضای شورای امنیت باشد اما تأکید کرد که «من شخصاً فکر می‌کنم زمانی که ما درباره مسائلی که ناخوشایند هستند در شورای امنیت صحبت می‌کنیم، اتفاقات خوبی رخ می‌دهد.»

این دیپلمات‌های آگاه گفتند که صحبت‌های هیلی در انزوا مطرح نشده بود. دیپلمات‌های آمریکایی طی ماه جاری به‌صورت خصوصی به چندین کشور خارجی اعلام کرده بودند که ترامپ نشست شورای امنیت با تمرکز بر موضوع ایران را ریاست خواهد کرد.

پس از آن نمایندگی آمریکا در سازمان ملل در هفتم سپتامبر طی بیانیه‌ای اعلام کرد این نشست علاوه بر فعالیت‌های بی ثابت‌کننده ایران، بر «طیف گسترده‌تری از مسائل» از جمله «منع گسترش تسلیحات کشتار جمعی» متمرکز خواهد بود. هفته گذشته، مقامات آمریکایی تأیید این مسئله در میان شرکای خارجی خود را آغاز کردند که ایران موضوع این نشست نخواهد بود.

یکی از سخنگویان نمایندگی آمریکا تغییرات در موضوع این نشست را رد کرده و گفت «آمریکا موضوع نشست را تغییر نداده، بلکه آن را گسترش داده است.» با این حال گسترش موضوع به مسائل کلی‌تر الزام شورا به دعوت از ایران را از بین می‌برد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.