ارتباط با ما در

علیخانی رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

حمل و نقل عمومی تهران با کمبود مواجه است/ مشکل ترافیک و آلودگی هوا با افزایش واگن و اتوبوس برطرف نمی‌شود

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی مهرماه به خاطر آماده نبودن سرویس های مدارس است.

منتشر شده

جامعه ایرانی – محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران گفت: حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر روزانه در تهران داریم که بسیاری از این سفر‌ها زائد هست و می‌تواند با هوشمند سازی و استفاده از نرم‌افزارهای اینترنتی انجام شود.

یک ماه دیگر تا شروع پاییز نمانده و معمولاً در این ماه به دلیل آغاز سال تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان شاهد افزایش تردد و رفت‌وآمد در سطح شهر تهران هستیم که همین امر باعث افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد. همه‌ساله از آبان و آذر آلودگی هوا افزایش چشمگیری دارد که البته با نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی و ریلی می‌توان آن را کاهش داد اما این در صورتی است که در سطح شهر اتوبوس‌های تازه و جدیدی دیده نمی‌شود و حتی خطوط مترو هم افزایش واگن نداشته و تمهیداتی هم برای حضور خودروهای تک‌سرنشین از جانب شورای شهر تهران صورت نگرفته است.

محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن تائید کمبود ناوگان حمل‌ونقل عمومی در تهران گفت: یکی از اولویت‌های شورای پنجم شهر تهران تکمیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی با محوریت ریل یا مترو است و برای رسیدن به این هدف اول باید صورت‌مسئله را بشناسیم.

وی افزود: باید آمار و اطلاعات درست را بررسی کنیم و نیازهای خود را موردسنجش قرار دهیم و بعد شروع به کارکنیم به‌هرحال در همان اوایل شورای پنجم حتی پیش از آغاز رسمی شورای پنجم در کمیسیون موقتی که تشکیل داده بودیم آمار و اطلاعات موردبررسی قرار گرفت. این آمار و اطلاعات پایش و به‌روز و اصلاح شد حتی بعضی از آمار‌ها واقعیت نداشت اشکالاتی داشت که اصلاح شد.

روزنامه  ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر روزانه زائد در تهران می‌شود

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران افزود: به‌طورکلی حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر روزانه در تهران داریم که بسیاری از این سفر‌ها زائد هست و می‌تواند با هوشمند سازی و استفاده از نرم‌افزارهای اینترنتی انجام شود.

علیخانی مطرح کرد: مردم بسیاری از کارهای خود را می‌توانند از طریق اینترنت انجام دهند، درگذشته اتفاقاتی افتاد که اگر انجام نمی‌شد وضعیت ما از گذشته هم بدتر بود به‌طور مثال قضیه بانک‌ها که درگذشته مردم برای پرداخت یک قبض ساده مراجعه حضوری می‌کردند و صف می‌ایستادند. خیلی از سفرها به خاطر همین مسئله انجام می‌شد اما با استفاده از اینترنت و پرداخت اینترنتی مردم دیگر آن سفرهای زائد خود را حذف کردند.

 

کاهش سفرها با هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیکی 

عضو شورای پنجم شهر تهران گفت: از طریق هوشمندسازی و توسعه خدمات الکترونیکی می‌توان سفر‌ها را کاهش داد. شهرداری برای این کار باید پیش‌قدم باشد که ما جلسات کارشناسی بسیاری در این زمینه برگزار کردیم.

وی درباره جلسات کارشناسی برای رفع آلودگی هوا و ایده‌های مطرح‌شده در آن، گفت: فروشگاه‌هایی که شهرداری دارد مانند شهروند و میادین میوه و تره‌بار و امثالهم این قابلیت و امکان رادارند که به‌اصطلاح پرداخت‌ها و خرید‌ها به‌صورت اینترنتی انجام شود که از این طریق هزینه‌ها به‌مراتب کم خواهد شد و هزینه‌های زائد و مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند.

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: به‌طور مثال اگر یک فروشگاه شهروند از طریق اینترنتی خرید مستقیم از کارخانه‌ها سفارش دهد واسطه‌ها حذف خواهند شد که این مورد کلی از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و قیمت کالا حداقل سی درصد کاهش پیدا خواهد کرد و همین کاهش می‌تواند به‌عنوان مشوق برای مردمی که اینترنتی خرید خود را انجام دهند تعریف شود و از همین طریق مراجعات حضوری کاهش پیدا خواهد کرد.

علیخانی گفت: تمامی این طرح‌ها در دست بررسی و کارشناسی است  و این نیست که فقط اتوبان‌سازی کنیم و ظرفیت حمل‌ونقل را از این طریق افزایش دهیم باید بسته‌ای از سیاست‌ها هم‌زمان اجرا شود که شاهد کاهش ترافیک و کاهش آلودگی هوا در سطح شهر باشیم.

مشکل ترافیک و آلودگی هوا با افزایش واگن مترو و ناوگان اتوبوس برطرف نخواهد شد

این عضو شورای شهر تهران مطرح کرد: نباید تک‌بعدی به مشکلات و قضایا نگاه کرد و گفت الآن ۲ هزارتا اتوبوس جدید خریداری کنیم تا مشکل ترافیک و آلودگی هوای تهران حل شود، این‌طور نیست که فکر کنیم دو هزار واگن در متروی تهران کم داریم که اگر این دو هزار واگن را محیا کنیم، مشکل ترافیک حل می‌شود؛ مسلماً مشکل ترافیک و آلودگی هوا با افزایش واگن مترو و ناوگان اتوبوس برطرف نخواهد شد. برای حل معضلات ترافیکی و آلودگی هوا باید بسته‌ای از سیاست‌ها را اجرا کرد.

آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی مهرماه حتمی است

علیخانی در پاسخ به این پرسش که تمهیدات شورای شهر در مورد افزایش آلودگی هوا در مهرماه چیست، گفت: آلودگی هوا و مشکلات ترافیکی در مهرماه اتفاق خواهد افتاد که البته ترافیک هفته اول مهرماه خودبه‌خود به خاطر آماده نبودن سرویس‌های مدارس و پدر و مادرهایی است که دانش آموزان را می‌رسانند. باید در این‌یک هفته هماهنگی‌هایی با دستگاه‌های مختلف مانند نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، شهرداری و آموزش‌وپرورش شود تا در آن چند روز شرایط خیلی ترافیک حادی نداشته باشیم. البته این هماهنگی درگذشته وجود داشت و تأثیر خوبی گذاشته بود و به‌هرحال اقداماتی که انجام خواهد شد پیشگیرانه است.

سهم دو و نیم میلیون نفری مترو از سفرهای شهری تهران

عضو شورای پنجم شهر تهران گفت: در حال حاضر متروی تهران تنها دو و نیم میلیون از این ۱۸ تا ۲۰ میلیون سفر در روز را پوشش می‌دهد درصورتی‌که باید ده میلیون سفر را پوشش دهد که این سهم خیلی کم است. اینکه چرا این سهم خیلی کم است بخشی از آن به خاطر توسعه نیافتن خطوط مترو است. هنوز بسیاری از مناطق ما در غرب و جنوب تهران به مترو دسترسی ندارند و حتی خطوط شرق تهران هنوز تکمیل‌نشده است و بخش دیگر آن کمبود واگن خطوط فعلی و تکمیل نبودن هفت‌خط مترو است.

وی افزود: در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی و خط ۶ و ۷ به ۲۲ هزار میلیارد تومان نیاز است که بااعتباری که در بودجه سالیانه پیش‌بینی‌شده کار چندانی نمی‌توان کرد. از این ۲۲ هزار میلیارد تومان، ۱۰ هزار میلیارد تومان مربوط به خرید واگن می‌شود که ما امروز دو هزار واگن احتیاج داریم که هر واگن پنج میلیارد به نرخ قبل از تورم جدید هزینه دارد.

علیخانی در ادامه گفت: اگر بر روی این اعتبارات سالیانه که در بودجه‌ها دیده می‌شود، حساب بازکنیم هرگز نخواهیم توانست پروژه‌های حمل‌ونقلی را تکمیل کنیم. کل اعتبار بودجه شهرداری رو ۱۷ تا ۱۸ هزار میلیارد تومان است و بیشتر از این نیست که یک‌بخشی از این بودجه برای هزینه‌های جاری است و آن بخش دیگر که برای خود مترو در نظر گرفته‌شده در قسمت ساخت هزار و صد میلیارد است.

قرارداد نهایی ۶۳۰ واگن به تائید شورای اقتصاد رسیده است

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: بنابراین اگر بر این مبنا حرکت کنیم تا بیست سال آینده هم قادر به تکمیل خطوط مترو نخواهیم بود؛ البته به این معنی نیست که کاری از دست ما برنمی‌آید ما ظرفیت‌های قانونی زیادی داریم که باید از آن‌ها استفاده شود.

وی افزود: بر اساس ظرفیت قانونی دولت، شورای اقتصاد مصوب کرد دو هزار واگن برای مترو کلان‌شهرها خریداری شود که از این تعداد، هزار واگن برای تهران است. در این مدت با پیگیری‌ها و جلساتی که آقای هاشمی ریاست شورا، اعضای کمیسیون عمران و حمل‌ونقل با برخی از مسئولان ازجمله معاون اول رئیس‌جمهور داشته‌ایم تلاش شده موانع تحقق این مصوبه رفع و سهم تهران از این واگن‌ها نقد شود.

علیخانی ادامه داد: قرارداد نهایی ۶۳۰ واگن به تائید شورای اقتصاد رسیده و همچنین تلاش می‌شود تا این ۶۳۰ واگن به ۸۰۰ واگن افزایش یابد. خوشبختانه برنده مناقصه که یک شرکت چینی است با شرکت واگن سازی تهران شریک بوده و این موضوع می‌تواند در سرعت انجام کار مؤثر باشد.

مصوبه خرید واگن‌ها مربوط به سال ۹۵ است

این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: مشکلی که وجود دارد بعضی از دستگاه‌های دولتی ممکن است انگیزه‌ای برای کمک به شهرداری نداشته نباشند و این قوانین بلاتکلیف بماند. البته مصوبه خرید واگن‌ها مربوط به سال ۹۵ است و اگر آن زمان برخورد سیاسی نمی‌شد، الآن باید واگن‌های جدید به مترو تهران تحویل‌شده بود.

وی افزود: این پیگیری‌های ما نیز ممکن است در آخرین سال شورای پنجم و یا حتی بعد از عمر شورای پنجم به نتیجه برسد. ما این کار را برای مردم تهران انجام می‌دهیم و مهم نیست به نام ما و یا نام دیگران ثبت شود. همچنین در بند «ق» بودجه نیز وزارت نفت باید کمک‌هایی به حمل‌ونقل عمومی انجام دهد که شورا نیز آن را پیگیری می‌کند.

فاصله استاندارد حرکت قطارها باید ۳ دقیقه تا ۳ و نیم دقیقه باشد

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و عمران شورای شهر تهران به استاندارد نبودن فاصله حرکت قطارهای مترو اشاره کرد و گفت: فاصله استاندارد حرکت قطارها باید ۳ دقیقه تا ۳ و نیم دقیقه باشد، امروز فاصله حرکت قطارها ۵ تا ۱۵ دقیقه و حتی خط فرودگاه نیم ساعت و یا ۴۵ دقیقه فاصله دارد که اصلاً استاندارد نیست که باید با افزایش تعداد واگن و کم کردن فاصله‌ها به استانداردهای جهانی برسیم.

علیخانی در خاتکه گفت: با افزایش قطار و کاهش فاصله‌ها می‌توانیم به شش میلیون سفر در روز برسیم. حال اگر ما ده میلیون سفر در روز را تحت پوشش قرار دهیم می‌توانیم از مردم بخواهیم که از وسایل شخصی استفاده نکنند، آن‌وقت می‌توانیم با تجارب دیگر کشورها هزینه‌های رفت‌وآمد خودروهای تک‌سرنشین را افزایش دهیم و قیمت بنزین و هزینه‌های ورود به محدوده طرح ترافیک را افزایش دهیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.