ارتباط با ما در

علی تاجر نیا در گفت‌وگو با جامعه ایرانی مطرح کرد:

اصلاح‌طلبی سدی در برابر براندازی

تاجرنیا گفت: اصلاح‌طلبان می‌توانند نگاه منفی موجود درباره مسائل و مشکلات در سطح جامعه را به‌درستی تبیین کنند و اجازه ندهند  از تعداد منتقدان به روش آن‌ها کاسته و به برانداز یا طرفدار فروپاشی اضافه شود.

منتشر شده

جامعه ایرانی- علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: درصد بسیار کمی از منتقدان شرایط موجود به روش‌های رادیکالی و براندازانه معتقد هستند که  مسئله مورداشاره به‌نوعی  پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود.

نقدهای تند این روزهای فعالان براندازی در خارج از کشور بیش از هر فرد یا جناح سیاسی متوجه اصلاح‌طلبان و فعالان در این حوزه است.

این مسئله خود به‌تنهایی نشان می‌دهد که این طیف سیاسی در کشور توانایی خنثی‌سازی فعالیت‌های براندازان را داشته و درصورتی‌که محدودیت‌ها برداشته شود، در این زمینه موفقیت‌های بیشتری به دست خواهد آورد.

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره چگونگی ایجاد ممانعت برای فعالیت براندازان  گفت: اصلاح‌طلبی نه به‌عنوان یک جریان سیاسی بلکه زیر سایه گفتمانی که توانایی جلوگیری از رادیکالیزه شدن فضای جامعه را دارد در این رابطه مطرح است.

وی در ادامه اضافه کرد: اصلاح‌طلبان می‌توانند نگاه منفی موجود درباره مسائل و مشکلات در سطح جامعه را به‌درستی تبیین کنند و اجازه ندهند  از تعداد منتقدان به روش آن‌ها کاسته و به برانداز یا طرفدار فروپاشی اضافه شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره اظهار داشت: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگرچه بخش عمده‌ای از مردم نسبت به نحوه مدیریت در کشور رضایت ندارند، اما درصد بسیار کمی از آن‌ها به روش‌های رادیکالی و براندازانه معتقد هستند که  مسئله مورداشاره به‌نوعی  پیروزی گفتمان اصلاح‌طلبی محسوب می‌شود.

تاجر نیا در این خصوص تصریح کرد: باوجود مشکلات بسیار زیادی که در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، فضای به نسبت آرام جامعه  نشان‌دهنده غلبه اصلاح‌طلبی است. علاوه براین اصلاح‌طلبان باید خود را به‌صورت آلترناتیو جدی برای حل مشکلات جامعه مطرح کنند.

وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه اگرچه دولت روحانی موردحمایت اصلاح‌طلبان بود، اما در به‌کارگیری از ظرفیت‌های مدیران این طیف سیاسی موفق عمل نکرد و حلقه بسته مدیرانی که بیشتر روابط نزدیک با رئیس‌جمهور داشتند، سبب به وجود آمدن چنین مشکلاتی شده است.

این فعال سیاسی درباره ابزار موردنیاز اصلاح‌طلبان بیان کرد: قوانین به اصلاح نیاز دارد، به‌گونه‌ای که درنتیجه آن باید نقش نهادهای غیر منتخب محدود شود. جامعه امروز ایران به‌شدت نیازمند برگزاری انتخاب‌های آزاد به‌نوعی که تمام سلایق بتوانند در آن شرکت کنند، است.

تاجر نیا در ادامه افزود: در بیانیه نجات ایران که بخش عمده‌ای از آن توسط چهره‌های اصلاح‌طلب مطرح شد کاملاً این مسئله به تبیین درآمده است. باید شرایط به‌گونه‌ای باشد تا اعتماد در حوزه‌های مختلف بازگردد و  به‌درستی تعریف شود. شاه‌کلید تمام این موارد اصلاح ساختار سیاسی در کشور است، به‌گونه‌ای که گردش قدرت باید به‌راحتی  و با شفافیت و در سلامت اتفاق افتد و نقش نهادهای منتخب مردم پررنگ‌تر شود.

وی دلیل ایجاد محدودیت برای اصلاح‌طلبان را چنین توضیح داد: ساختار قانون اساسی  مشکلاتی دارد که متأسفانه بازنگری آن در اثر کم‌توجهی  اعضا شورای بازنگری و نبود شرایط آزاد برای تبیین مسائل، سخت شده است و در این شرایط عمدتاً نگاه تکلیف گرا در کشور از ظرفیت‌های قانونی و فراقانونی خود استفاده می‌کند تا به‌نوعی آزادی‌های مدنی و سیاسی تحدید شود.

این فعال سیاسی در ادامه اضافه کرد: بخش عمده‌ای از قدرت در ظرف نهادهایی قرار دارد که امکان جابه‌جایی آن‌ها از طرف مردم به‌راحتی میسر نیست و هر زمان بحث‌های مسالمت‌آمیز مطرح‌شده، اصلاح‌طلبان با برخوردهای تند و تهدیدآمیز مواجه شدند.

تاجر نیا دراین‌باره تأکید کرد: با تمام این‌ها درصورتی‌که به پیامد رفتارهای رادیکالی اندیشیده شود، حتی درصورتی‌که قرار باشد ساختار موجود تغییر کند، به نفع دموکراسی نخواهد بود و ممکن است  مجموعه‌هایی از درون همین هسته سختی که به‌نوعی از توسعه دموکراسی ممانعت می‌کنند،  دست به پوست اندازی زنند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.