ارتباط با ما در

گزارش جامعه ایرانی درباره یکی از اتفاقاتی که برای بیماران هم دردسرساز شده است

فرار از مالیات ۶۰۰ میلیاردی پزشکان فراری از کارتخوان

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاکید کرد: قرار ندادن دستگاه کارتخوان توسط پزشکان کار درستی نیست؛ امروز شفافیت حرف اول را می‌زند ما وقتی که عضو سازمان نظام پزشکی شدیم و از امکانات موجود آن استفاده کردیم باید الزاماتش را هم بپذیریم.

منتشر شده

جامعه ایرانی – هشتگ «پزشک فراری از کارتخوان» به تازگی در فضای مجازی منتشر شده و مورد توجه مردم و بسیاری از مراجعه کنندگان قرار گرفت. کاربران فضای مجازی دراین هشتگ به معرفی پزشکان متخلفی می‌پردازند که برای فرار از مالیات دستگاه کارتخوان در مطب خود نمی‌گذارند.

ضعف سیستم مالیاتی و عدم نظارت سازمان‌های مالیاتی و نظام پزشکی باعث شده که ابهاماتی در پرداخت مالیات جامعه پزشکی به وجود بیاید. کاربران همراه با انتشار این هشتگ به سایر تجربیات خود در این زمینه اشاره کردند که مثلا برخی از مراکز درمانی به بهانه‌های مختلف به مراجعان خود گوشزد می‌کنند که دستگاه کارت خوان ندارند و برای پرداخت هزینه به خارج از مراکز مورد نظر رجوع کنند و پول از دستگاه‌های خودپرداز دریافت کنند.

این موضوع نظارت بر فعالیت پزشکان و نحوه ویزیت و درآمدزایی آن‌ها را از سوی مسئولان وزارت بهداشت ضروری می‌سازد ولی تاکنون از سوی مسئولان وزارت بهداشت اقدامی برای مقابله با سودجویی برخی از پزشکان مشاهده نشده است.

نظارت ویژه بر کار پزشکان

برخی از کاربران فضای مجازی در اعتراض به فرار مالیاتی پزشکان و ایجاد مزاحمت برای بیماران به خاطر دریافت نقدی حق ویزیت می‌گویند باید اسامی آن‌ها منتشر شود تا به قانون عمل کنند زیرا که قانون برای همه یکسان است. برخی دیگر از کاربران هم وزارت بهداشت را مقصر دانسته و خواستار نظارت ویژه بر کار پزشکان شدند تا این قشر در فرار از قانون به یک الگو فراگیر تبدیل نشوند.

به عقیده بازرسان نظام پزشکی، استفاده از کارت‌خوان با وجود اینکه باعث بهبود اوضاع خواهد شد و به نوعی احترام به بیماران است، اما نمی‌تواند اجباری باشد. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود ترویج این عادت در میان جامعه پزشکان، نظارت ماموران سازمان امور مالیاتی را بر میزان درآمد واقعی آن‌ها سخت‌تر کند.

محمدنعیم امینی فرد، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی که خود نیز پزشک است در گفت‌وگو جامعه ایرانی گفت: اولا که این عمومیت ندارد ولی قرار ندادن دستگاه کارتخوان توسط پزشکان کار درستی نیست؛ امروز شفافیت حرف اول را می‌زند ما وقتی که عضو سازمان نظام پزشکی شدیم و از امکانات موجود آن استفاده کردیم باید الزاماتش را هم بپذیریم.

استفاده از کارت‌خوان در برخی از مطب‌ها شکلی کاملا صوری دارد

از طرفی بررسی‌ها نشان می‌دهد استفاده از کارت‌خوان در برخی از مطب‌ها شکلی کاملا صوری دارد، در حالی که اکثر این کارت‌خوان‌ها از کار افتاده است و در واقعیت مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. به گفته بعضی نیز کارتخوان های موجود در برخی از مطب‌ها به اسم منشی و اشخاصی غیر از پزشک است تا بدین‌وسیله درآمد پزشک روشن نباشد.

محمدنعیم امینی فرد نماینده ایرانشهر در این‌باره گفت: اگر پزشک یا سازمانی اقدام به نصب کارتخوان نمی‌کنند مورد تایید نیست؛ وظیفه سازمان نظام پزشکی و ارگان‌های نظارتی در این ارتباط این است که تذکرات لازم را بدهند و مرحله به مرحله آن را پیگیری کنند و اگر این تذکرات و پیگیری‌ها مورد توجه قرار نگرفت باید اقدامات سلبی و انضباطی هم برابر با آیین نامه صورت پذیرد.

امینی فردعضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: ولی قاطبه پزشکان از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند و آن دسته از پزشکانی که رعایت نمی‌کنند عملا به شان پزشکی و نظام پزشکی و وجه نظام پزشکی و پزشکان لطمه وارد می کنند.وی افزود:البته این موضوع در درجه اول یک امر صنفی است و در درجه بعدی وزارت بهداشت و درمان باید ورود کند.

حتی دستفروشان هم از دستگاه کارت‌خوان برای ثبت معاملات خود استفاده می‌کنند

این در حالی است که طبقات پایین‌دست و حتی دستفروشان ما هم از دستگاه کارت‌خوان برای ثبت معاملات خود استفاده می‌کنند. عمده‌فروشی‌ها هم از این دستگاه‌ها به ویژه بابت پرداخت مالیات بر ارزش‌افزوده به دولت استفاده می‌کنند و مورد خطایی از آن یافت نمی‌شود، بنابراین اگر قرار است مالیاتی به دولت پرداخت شود نباید جامعه پزشکی خود را از آن مبرا بداند.

آمارهای موجود از میزان دریافت مالیات نشان می‌دهد در کشور ما نزدیک به ۴۰ درصد فرار مالیاتی وجود دارد که متعلق به درصد کمی از مردم است و آنها نیز جزو طبقات مرفه جامعه به شمار می‌روند. با توجه به درآمدزایی کلان برخی از پزشکان و به ویژه مطب‌های خصوصی می‌توان زیان ناشی از فرار مالیاتی جامعه پزشکی را احساس کرد که خود مانع از تحقق اهداف سازمان امور مالیاتی در توسعه و رشد اقتصاد کشور است.

جامعه پزشکی رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات دهد

براساس آمارهای موجود، میزان فرار مالیاتی در کشور حدود ۳۵ تا ۴۰ هزار میلیارد تومان است که جامعه پزشکی از آن سهمی ۶۰۰ میلیارد تومانی دارد. بدین‌ترتیب اگرچه مقرر شده است که جامعه پزشکی رقمی نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان مالیات بدهد، اما آخرین رقمی که ازسوی این قشر پرداخت می‌شود، نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است.

امینی فرد این آمار را خلاف واقع دانست و گفت: امروز کمترین فرار مالیاتی را پزشکان دارند و در عین حال کمترین معافیت‌های مالیاتی باز متوجه پزشکان می‌شود. قشرهای دیگری هستند که در اقتصاد ایران میلیاردها میلیارد ریال فرار مالیاتی دارند که کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: مجلس هر چیزی را که برای جامعه ایجاد حساسیت کند مورد بررسی قرار خواهد داد و به این موضوع به زودی رسیدگی خواهد شد.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس در پایان گفت: سازمان امورمالیاتی باید به وظیفه خود عمل کند و بررسی‌های لازم را در این زمینه به عمل آورد که گروه های مختلف چه میران بدهکاری دارند. البته در اقتصاد رانت محور شاهد فرارهای عجیب و غریب مالیاتی هستیم بعد با آدرس غلط دادن پزشکان را زیر سوال می‌بریم.

به هرحال آن چیزی که آمار رسمی سازمان مالیاتی نشان می‌دهد حاکی از عدم شفافیت در میزان درآمد و پرداخت مالیات پزشکان است که اگر به آن رسیدگی نشود فساد و بی‌اخلاقی را در جامعه بیش از پیش نهادینه خواهد کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.