ارتباط با ما در

جرایم و تشویقات مالیاتی

سازمان امور مالیاتی همواره جهت انجام مودیان به تعهدات خود جرایم و عوامل تشویقی در نظر گرفته است که در هر زمان قابل اجرا هستند.

منتشر شده

سازمان امور مالیاتی همواره جهت انجام مودیان به تعهدات خود جرایم و عوامل تشویقی در نظر گرفته است که در هر زمان قابل اجرا هستند. البته در کشور ما معمولا چیزی که بیشتر به چشم می خورد و سازمان بر آن تمرکز دارد استفاده از جرایم است چراکه مودیان به طور دقیق و اصولی به تعهدات خود عمل نمی کنند, بنابراین عملا خود را در معرض جرایم مالیاتی قرار می دهند. پس این موضوع بسیار حائز اهمیت است که از مسائلی که باعث ایجاد جریمه می شوند و هم چنین میزان جریمه آن آگاه بود. در این مقاله ما سعی میکنیم تا بخشی از این اطلاعات را به شما ارائه دهیم.

در ماده های مختلف مالیاتی جرایم و همچنین تشویقاتی پیش بینی شده است که در قانون مالیات های مستقیم به آن ها اشاره شده است. طبق ماده ۱۸۹ ق.م.م در صورتی که اشخاص حقیقی و حقوقی طی سه سال متوالی دفاتر و صورت های مالی آن ها مورد قبول قرار گرفته باشد و مالیات هر سال را بدون مراجعه به هیات های حل اختلاف پرداخت کرده باشند معادل ۵ درصد اصل مالیات سه سال مشمول استفاده از جایزه خوش حسابی می شوند که می توانند از محل وصولی های جاری و یا در سنوات آتی از آن استفاده کنند.

ماده ۱۹۰ ق.م.م به آن اشاره دارد که اگر مودی مالیات عملکرد هر سال خود را قبل از سر رسید پرداخت کند معادل ماهانه یک درصد مالیات همان سال مشمول جایزه می شود. اما در صورت دیرکرد به ازای هر ماه معادل ۲.۵ درصد مالیات آن سال مشمول جریمه خواهند بود. مبنای محسابه جریمه از تاریخ ارائه اظهارنامه مالیاتی و نسبت به مابه التفاوت از تاریخ قطعی شدن بدهی می باشد.

تبصره یک اگر مودیان پس از ارائه دفاتر و صورت های مالی برگ تشخیص را قبول و یا با سازمان امور مالیاتی توافق کنند مشمول ۸۰ درصد بخشودگی جرایم این ماده می شوند. همچنین پس از قطعی شدن بدهی اگر ظرف یک ماه ترتیب پرداخت داده شود مودی مشمول ۴۰ درصد بخشودگی جرایم این ماده می شود.

تبصره دو-چنانچه تاریخ وصول اعتراض مودی نسبت به برگ تشخیص تا قطعی شدن بدهی مالیات از یکسال بیشتر شود جریمه ۲.۵ درصد ماهانه تا بیشتر از دوازده ماه قابل مطالبه نخواهد بود. به عبارت دیگر در صورت طولانی شدن فرایند رسیدگی به اعتراض مقصر این امر سازمان امور مالیاتی بوده و بنابراین بیش از ۱۲ ماه جریمه از مودی اخذ نخواهد گردید.

ماده ۱۹۲- درکلیه مواردی که مودی بابت پرداخت مالیات مکلف به تسلیم اظهار نامه می باشد چناچه در موعد مقرر اظهار نامه را تسلیم سازمان امور مالیاتی نکند مشمول جریمه ای معادل ۱۰ درصد مالیات متعلقه خواهد بود.

تبصره- در مورد مودیانی که اظهارنامه خود را تسلیم می کنند حکم این تبصره نسبت به مالیات متعلقه کتمان شده یا هزینه های غیر واقعی که غیر قابل قبول باشند جاری خواهد شد.

ماده ۱۹۳- مودیانی که به موجب قانون مکلف به نگه داری دفاتر قانونی هستند در صورت عدم تسلیم صورت های مالی و عدم ارائه دفاتر جریمه ای معدل ۲۰ درصد مبلغ مالیات بایت هریک از موارد مذکور و در صورت رد دفاتر مشمول جریمه ای معدل ۱۰ درصد مالیات خواهند بود.

ماده۲۰۱- در صورتی که مودی به قصد فرار از مالیات صورت های مالی خود که ملاک تشخیص و عمل سازمان مالیاتی می باشد را خلاف واقع تحریر و تنظیم کند و یا برای سه سال متوالی از تسلیم آن ها خود داری کند علاوه بر مجزات ها و جرایم این قانون از کلیه معافیت ها و بخشودگی ها در طول مدت این سه سال محروم خواهد بود. ضمن اینکه تعقیب و اقامه دعوی علیه مرتکبین در سازمان های قضایی توسط رئیس سازمان امور مالیاتی به عمل خواهد آمد.

ماده ۲۰۲- وزارت امور اقتصادی ودارایی یاسازمان امورمالیاتی کشور می تواند از خروج بدهکاران مالیاتی که میزان بدهی قطعی آن ها از ۱۰میلیون ریال بیشتر باشد از کشور جلوگیری نماید .حکم این ماده در مورد مدیر یا مدیران مسئول اشخاص حقوقی خصوصی بابت بدهی قطعی مالیاتی شخص حقوقی اعم از مالیات بردرآمد شخص حقوقی یا مالیات های که به موجب این قانون شخص حقوقی مکلف به کسر و ایصال آن می باشد و مربوط به دوره مدیریت آنان بوده نیز جاری است مراجع ذیربط با اعلام وزارت یا سازمان مزبور مکلف به اجرای این ماده می باشند.

تبصره– در صورتیکه مؤدیان مالیاتی به قصد فرار از پرداخت مالیات اقدام به نقل و انتقال اموال خود به همسر و یا فرزندان نمایند سازمان امور مالیاتی کشور میتواند نسبت به ابطال اسناد مذکور از طریق مراجع قضای اقدام نماید.

در این مقاله خلاصه ای از مهمترین مواد قانون که لازم است افراد و شرکت ها جهت جولوگیری از تعلق جریمه بدانند به اختصار توضیح داده شده است. همانطور که دیدیم کوچکترین سهل انگاری در امور موجب وارد شدن خساراتی خواهد شد که به راحتی می توان با سپردن کار به یک تیم مجرب از این امر جلوگیری کرد. تیم حسابگو آماده انجام هرگونه امور در این مورد از تهیه صورت های مالی و ارائه اظهار نامه تا دفاع مالیاتی می باشد , پس با خیال آسوده کار خود را به بسپارید.

لطفا در صورت سوال و یا نیاز به هر گونه مشاوره در زمینه مالی و حسابداری به سایت و یا اینستاگرام ما به آدرس hesabgoo مراجعه فرمایید.

در صورت نیاز به هرگونه خدمات مشاوره مالیاتی, مشاوره بیمه تامین اجتماعی و انجام خدمات از قبیل تهیه صورت های مالی و پیاده سازی سیستم و کنترل و راهبری و اجرای آن با همکاران ما در تیم حسابداری حسابگو تماس بگیرید و اطمینان داشته باشید که بهترین خدمات در انتظار شماست.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.