ارتباط با ما در

صادق جوادی حصار در گفت‌وگو با جامعه ایرانی:

ادبیات روحانی جنگ‌طلبانه نیست بازدارنده است

 جوادی حصار درباره نفع کشور از ادبیات به‌کاربرده شده، خاطرنشان کرد: آقای روحانی که از ادبیات فوق استفاده می‌کند به دنبال منفعت برای کشور است. آقای روحانی ممکن است درجایی بدعمل کرده یا به‌اشتباه رفته باشد ولی در حسن نیت او شکی وجود ندارد. ولی اینکه سخن مورداشاره او تا چه اندازه سودآور است باید خلاف آن را هم مدنظر قرارداد و نباید یک‌طرفه دست به قضاوت زد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_  صادق جوادی حصار درباره اینکه از سوی برخی گفته می‌شود ادبیات اخیر روحانی در مواجه با ترامپ جنگ‌طلبانه است گفت: ادبیات روحانی جنگ‌طلبانه نبود بلکه بازدارنده به نظر می‌رسید، زیرا گفت درصورتی‌که صدور نفت کشور ایران با مشکل مواجه شود، تضمینی برای صدور نفت تهدیدکنندگان وجود ندارد.

با نزدیک شدن به زمان اعمال نخستین بسته تحریمی یک‌جانبه آمریکا علیه ایران، تنش لفظی کم‌سابقه‌ای بین دولتمردان دو کشور شکل‌گرفته است.

حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع همایش سفرای خارجی بی‌سابقه‌ترین حملات لفظی را متوجه ایالات‌متحده آمریکا و دولت ترامپ کرد و چند ساعت پس‌ازاین اظهارات دونالد ترامپ دست به توییت شد و در اشاره‌ای صریح به اظهارات اخیر روحانی خطاب به او نوشت: دیگر هرگز ایالات‌متحده آمریکا را تهدید نکن.

همچنین سردار قاسم سلیمانی در انتقادی تند نسبت به سخنان ترامپ گفت: «این ادبیات کاباره است. با ادبیات کاباره‌چی با دنیا حرف می‌زنید. ترامپ قمارباز! من خودم به‌تنهایی در مقابلت می‌ایستم.»

صادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره نزدیکی ادبیات روحانی به نظامی و ادبیات غیر دیپلماتیک احمدی نژاد که هزینه های سنگینی هم بر کشور تحمیل کرد گفت: تا حدودی این مسئله ممکن است، اما لفظ‌ها تفاوت دارد.

وی دراین‌باره که توقع از روحانی با احمدی‌نژاد متفاوت است، اظهار داشت: بالا بودن توقع از روحانی طبیعی است و کسی هم منکر این مسئله نیست ولی رئیس‌جمهور دور از آداب سخن بر زبان نیاورده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره اینکه از سوی برخی گفته می‌شود ادبیات اخیر روحانی در مواجه با ترامپ جنگ‌طلبانه است گفت: ادبیات روحانی جنگ‌طلبانه نبود بلکه بازدارنده به نظر می‌رسید، زیرا گفت درصورتی‌که صدور نفت کشور ایران با مشکل مواجه شود، تضمینی برای صدور نفت تهدیدکنندگان وجود ندارد.

برای رسیدن به‌پای میز مذاکره باید از تمام ابزارهای بازدارنده و تهدیدکننده استفاده کرد

جوادی حصار در این خصوص که به کار بردن ادبیات فوق کمکی برای کشور محسوب می‌شود یا خیر، یادآور شد: برای رسیدن به‌پای میز مذاکره باید از تمام ابزارهای بازدارنده و تهدیدکننده استفاده کرد. مهم نوع پاسخی است که در برابر اظهارنظرها مطرح می‌شود. وقتی طرف مقابل کسی است که با لحن تهدیدآمیز دائماً از تمام گزینه‌های بر روی میز صحبت به میان می‌آورد، باید به او فهماند که آن‌قدرها که تصور می‌کند، حریف ضعیف نیست.

وی دراین‌باره که دولت اوباما هم دائم از گزینه‌های روی میز صحبت می‌کرد ولی روحانی در کنار نظامیان قرار نگرفت، بیان کرد: دولت اوباما و ترامپ باهم تفاوت دارند، در شرایطی که آمریکایی‌ها از برجام خارج شدند و مدام تهدید می‌کنند، بدین معنا است که جنگ را آغاز کرده‌اند در چنین شرایطی نه‌تنها نمی‌توان کارهای طرف مقابل را درست دانست، بلکه باید با تک‌صدایی از ایران به آن پاسخ درست داد که بهتر است از سوی رئیس‌جمهور باشد. اگر این صدا مقاومت از ایران توسط گروه‌های دیگر (نظامیان) بلند می‌شد نشان از دوگانگی در درون داشت و نفعی برای کشور در آن وجود نداشت و می‌توانست تشتت درست کند و طرف مقابل را تندتر سازد.

این فعال سیاسی اصلاح در ادامه افزود: تا حد قابل‌ملاحظه‌ای صحبت‌های رئیس‌جمهور مؤثر واقع شد. خانم نیکی هیلی پس‌ازآن گفت که آمادگی گفت‌وگو با ایران رادارند و آقای ترامپ هم مطرح کرد که آماده است تا پای میز مذاکره با ایران بنشیند. شاید از نگاه برخی سخن رئیس‌جمهور سوق دادن ایران به سمت درگیری باشد ولی قدرت بازدارندگی آن بسیار تأثیرگذار بود.

روحانی به دنبال منفعت برای کشور است

جوادی حصار درباره نفع کشور از ادبیات به‌کاربرده شده، خاطرنشان کرد: آقای روحانی که از ادبیات فوق استفاده می‌کند به دنبال منفعت برای کشور است. آقای روحانی ممکن است درجایی بدعمل کرده یا به‌اشتباه رفته باشد ولی در حسن نیت او شکی وجود ندارد. ولی اینکه سخن مورداشاره او تا چه اندازه سودآور است باید خلاف آن را هم مدنظر قرارداد و نباید یک‌طرفه دست به قضاوت زد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.