ارتباط با ما در

گاردین بررسی کرد

تهدید شبکه‌های اجتماعی و فرهنگ سلبریتی برای جوانان

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، اکثر کودکان تا به سن ۱۰ سالگی برسند یک گوشی هوشمند دارند، و این مسئله باعث فشارهای روزافزون بر نوجوانان شده تا در زندگی آنلاین خود عالی به نظر برسند.

منتشر شده

جامعه ایرانی سلامت روانی جوانان به‌واسطه تصاویر «غیرقابل دستیابی» در جهان آنلاین آسیب می‌بیند. تصاویر روتوش شده سلبریتی ها با اندام‌های آراسته در مکان‌های بیگانه و عجیب تمام شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کرده است.

به گزارش جامعه ایرانی به نقل از گاردین، اما چنین تصاویر بی‌نقصی باعث شده جوانان خود را تحت‌فشار قرار دهند که به این استانداردهای «غیرقابل دستیابی» اندام مناسب دست بیابند و همین مسئله منجر به آسیب‌های روانی می‌شود.

بر اساس یافته‌های یک مطالعه جدید، اکثر کودکان تا به سن ۱۰ سالگی برسند یک گوشی هوشمند دارند، و این مسئله باعث فشارهای روزافزون بر نوجوانان شده تا در زندگی آنلاین خود عالی به نظر برسند.

سازمان خیریه انجمن مسیحی مردان جوان (YMCA) با بیش از یک هزار نوجوان در سنین ۱۱ تا ۱۶ سال گفتگو کرد. این سازمان دریافت که ۶۲ درصد از نوجوانان ۱۵ تا ۱۶ ساله احساس می‌کردند که شبکه‌های اجتماعی انتظارات در مورد ظاهر شخصی آن‌ها را بالا برده است.

بر اساس گزارش این سازمان، تصاویری فتوشاپی و به اشتراک گذاشتن بخش‌های جذاب بدن باعث شده درک جوانان آنچه یک بدن سالم باید باشد، تغییر کند. ایده‌آل‌های کمال فیزیکی نیز تحت تأثیر فرهنگ سلبریتی قرار گرفته ۵۸ درصد نوجوانان ۱۱ تا ۱۶ ساله، آن را عامل اصلی تأثیرگذاری می‌دانند.

دنیس هاتون، مدیر اجرایی ارشد این سازمان گفت: «همه ما گناهکاریم که تنها دلپذیرترین عکس‌های خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنیم. باوجودآنکه هیچ ایرادی ندارد که بخواهید تصاویرتان را از بهترین زاویه بدن خود به اشتراک بگذارید، مهم است که هنوز هم خودمان را در شرایطی که بهترین نیستیم –که عمده مواقع زندگی اکثر ما را تشکیل می‌دهد- دوست داریم.»

شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان ۱۱ تا ۱۲ ساله اهمیت یافته و ۴۳ درصد آن‌هایی که در این مطالعه شرکت کردند مدعی هستند که آنچه به‌صورت آنلاین می‌بینند، روی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.

هاتون در ادامه افزود: «استانداردهای زیبایی امروز کاملاً غیرقابل دستیابی هستند و همین مسئله باعث می‌شود دائماً حس بدی نسبت به‌ظاهر و اندام خود داشته باشیم. این مسئله در مورد جوانان رخ می‌دهد و می‌تواند تأثیرات جدی روی سلامت جسمی و روانی آن‌ها داشته باشد.»

شمار روزافزون مطالعات آکادمیک نشان می‌دهد که مشکلات سلامت روان طی یک دهه اخیر در میان دختران افزایش یافته و این مسئله همزمان با دوره‌ای است که استفاده افراد جوان از شبکه‌های اجتماعی به‌طور ناگهانی رشد کرد.

افزایش استفاده از شبکه‌های اجتماعی همچنین باعث افزایش اختلال خواب در میان جوانان شده که می‌تواند یکی از علائم بیماری روانی و همچنین افزایش خطر ابتلا به آن باشد.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.