ارتباط با ما در

زهرا ساعی در گفت و گو با جامعه ایرانی بررسی کرد؛

فضای مجازی و نگرانی پایان ناپذیر خانواده‌ها/ چگونه تهدید را به فرصت تبدیل کنیم؟

منتشر شده

به گزارش جامعه ایرانی؛ محمد آیتی: بی‌تردید همانطور که فضای مجازی می‌تواند اثرات مثبتی در زندگی افراد داشته باشد به همان میزان و حتی بیشتر می‌تواند بستری چالش برانگیز برای انسان‌ها باشد.  در این بین، احتمال اینکه اثرات منفی ناشی از این استفاده متوجه کودکان و نوجوانان شود بیش از افراد بزرگسال است و همین موضوع کافیست که نهاد‌های فرهنگی و آموزشی و مخصوصاً خانواده‌ها نظارتی بیشتر بر عملکرد فرزندان خود در این محیط‌ها داشته باشند. البته برخی از کارشناسان فعال در این حوزه بر این عقیده هستند که عدم آموزش صحیح و مناسب استفاده از فضای مجازی به نوجوانان و بزرگسالان باعث شده تا نحوه استفاده از فضای مجازی برای برخی متفاوت تر  و آسیب رسان تر باشد.

زهرا ساعی نماینده تبریز در مجلس دهم به جامعه ایرانی می‌گوید: در سال‌های اخیر، استفاده کودکان و نوجوانان از فضای مجازی نگرانی‌هایی را برای خانواده‌ها ایجاد کرده است، زیرا کنترل بر عملکرد این افراد سخت و دشوار است و والدین مرتباً نگران این هستند که فرزندانشان به بیراهه نروند. از طرفی، نحوه استفاده و نظارت خانواده‌ها و نیز قوانین کشور بر این دغدغه و نگرانی والدین افزوده است و بیشتر خانواده‌هابه این فکر می‌کنند که بهترین راه کنترل بچه‌ها چیست؟

وی افزود: انواع مختلفی از تهدید‌ها در این فضا کودکان و نوجوانان را در معرض خطر قرار می‌دهد. اول، محتوا‌های نامناسب و تبلیغاتی است که کودکان را هدف قرار می‌دهد. دوم، سوءاستفاده اطلاعاتی و زورگیری سایبری است. به عنوان مثال، اطلاعات مربوط به خانواده را از طریق فضای مجازی از کودک کسب می‌کنند. ما در این موارد قانون بخصوصی نداریم. از این‌رو دو دیدگاهبرای مقابله با این تهدیدات وجود دارد: اول، اینکه بصورت جدی و محکم مانع ورود کودک و نوجوان به این فضا شد و دیدگاه دوم، معتقد به آسان‌گیری، اما نظارت است.

عضو فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: ما معتقدیم که در این زمینه می‌توان تهدید را به فرصت تبدیل کرد و این امکان وجود دارد که از فضا‌های مجازی آموزنده که در رشد آموزشی کودک و نوجوان موثر است با شروطی استفاده کرد. یکی از شروط، نظارت موثر خانواده بر نحوه استفاده کودکان و نوجوانان از این فضا است.

ساعی اظهار داشت: ما در حوزه فضای مجازی باخلاء‌های قانونی مواجه هستیم و همچنان جرم‌انگاری در فضای مجازی خیلی شفاف تعریف نشده است. در لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان به مسائلی نظیر استثمار جنسی اشاره شده است، اما بصورت خاص در مورد فضای مجازی جرم‌انگاری نشده است و باید قانونمتناسب با آن، وضع شود.

عضو فراکسیون زنان مجلس بیان کرد: ما در فراکسیون زنان، جلسه‌ای را با حضور وزیر ارتباطات برگزار و دغدغه‌های موجود را مطرح کردیم. در ادامه، آقای جهرمیخبر از تولید نرم‌افزار کنترل کودکان دادند و گفتند که ۱۴ گروه در استان‌های مختلف این نرم‌افزار را به خانواده‌ها ارائه و آموزش می‌دهند و اشاره داشتند که این اطلاع‌رسانی و آموزش باید وسیع‌تر صورت بگیرد، زیرا کنترل و آموزش در سنین پایین‌تر زودتر به نتیجه می‌رسد و نباید این فرصت را از دست داد.

عضو کمیسیون اجتماعی افزود: یکی دیگر از راه‌های کنترل کودکان و نوجوان در فضای مجازی، تقسیم‌بندی محتوا‌ها است. یعنی باید تلاش کنیم که محتوای مناسب سنین مختلف مشخص شود که در این امر، رسانه‌ها، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مخصوصاً نهاد‌های فرهنگی متولی اصلی آن هستند. در مجلس شورای اسلامی و در این زمینه، کمیسیون اجتماعی متولی و پیگیر امور جوانان و خانواده است که ان‌شاالله پس از تکمیل مباحث در کمیته‌ای مخصوص این موضوع، بحث به کمیسیون خواهد آمد. اگر پیگیری‌های ما به نتیجه برسد از سویی پدران و مادران بصورت قانونی ملزم به انجام اقداماتی می‌شوند و از سوی دیگر، نحوه تبلیغات و وظایف دستگاه‌های اجرایی در این حوزه مشخص می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: جهت تبدیل این تهدید به فرصت باید در دو حوزه خانواده و دستگاه‌های اجرایی، قوانین مدون داشته باشیم. از سوی دیگر بایدوبسایت‌های کودکانه با محتوا‌های شاد و مناسب کودکان بیشتر تبلیغ شود. اکنون حدود ۱۳ میلیون نفر که زیر ۱۸ سال دارند در ایران از فضای مجازی استفاده می‌کنند و باید محتوا‌های مناسب برای آنان تولید شود چراکه نمی‌توان با آن‌ها منعی برخورد کرد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.