ارتباط با ما در

هزینه‌های خیال‌انگیز برای مراسم فرمالیته!

بازار عکاسی فرمالیته آن‌قدر داغ شده که عضو هیأت‌مدیره انجمن عکاسان می‌گوید از هر سه عروسی در تهران یکی عکاسی فرمالیته را انجام می‌دهد.

منتشر شده

عروسی جعلی فقط برای عکاسی و فیلمبرداری! این خلاصه پدیده‌ای تازه در بازار خدمات جشن‌ها و مراسم است. پدیده‌ای که عنوان «عکاسی فرمالیته» را یدک می‌کشد و زوج‌ها تنها برای این‌که بهترین عکس و فیلم را از روز عروسی‌شان داشته باشند، گاهی مجبور می‌شوند دو بار هزینه عروسی بدهند! در عکاسی فرمالیته که معمولاً چند روز قبل از مراسم اصلی برگزار می‌شود، مراسم عروسی منهای میهمانان اتفاق می‌افتد تا توسط عکاسان و فیلمبرداران کارگردانی شود و آلبوم و فیلم ویژه‌ای برای عروس و داماد تهیه شود. این مراسم اضافه به این معنی است که شما باید دو بار هزینه آرایشگاه را بدهید، دو بار لباس تهیه کنید، دو بار سالن اجاره کنید و ماشین گل بزنید و…

جالب است که بدانید بازار عکاسی فرمالیته آن‌قدر داغ شده که ظفر یاوری، عضو هیأت‌مدیره انجمن عکاسان به «شهروند» می‌گوید از هر سه عروسی در تهران یکی عکاسی فرمالیته را انجام می‌دهد.

این بازار پردرآمد باعث شده که عکاسان به ساخت دکورهای ویژه در حد شهرک‌های سینمایی روی بیاورند! دکورهای تاریخی، فانتزی و تخیلی و… که در سوله‌های بزرگی که در اختیار عکاسان است، ساخته می‌شود. عکاسان فرمالیته علاوه بر دکورهای پیش‌ساخته شده، عروس و داماد را به لوکیشن‌هایی مانند باشگاه‌های سوارکاری یا ساحل دریا و دریاچه‌ها می‌برند. برخی از آنها حتی خدمات عکاسی‌شان را در لوکیشن‌هایی خاصی مانند زیر دریا و با لباس غواصی انجام می‌دهند که هزینه تولید این نوع فیلم و عکاس‌ها را گاهی تا ٢۵٠‌میلیون تومان بالا می‌برد.

تبلیغات وسوسه‌کننده برای عکاسی فرمالیته

کافی است در شبکه‌های اجتماعی هشتگ عکاسی فرمالیته را جست‌وجو کنید تا به صفحه عکاسان و تبلیغات وسوسه‌کننده‌شان برسید. یکی از سایت‌ها این‌گونه درباره عکاسی فرمالیته نوشته است: عکاسی فرمالیته دقیقاً شبیه‌سازی روز عروسی شماست، شما در یک روزی که نه فامیل‌تان جمع هستند و نه آشنایی، به همراه همسرتان عروس و داماد می‌شوید، آرایش می‌کنید، لباس عروس می‌پوشید و دقیقاً هر کاری که روز عروسی انجام می‌دهید را چند روز قبل مو به مو انجام می‌دهید. به این مراسم می‌گویند روز فرمالیته پیش از مراسم عروسی با این تفاوت که زمان بیشتری برای عکاسی و ساخت کلیپ در اختیاردارید؛ از ۱۰ صبح تا غروب آفتاب که بهترین زمان برای عکاسی است.

یکی دیگر نوشته شما در عکاسی فرمالیته این فرصت را دارید که آرایش و لباس عروسی‌تان را امتحان کنید. شاید آرایشی که برای شما توسط میکاپ آرتیست‌تان در نظر گرفته شده باب میل‌تان نباشد، پس شما زمان دارید که همه چیز را تغییر دهید.

کافی است به عنوان یک مشتری با مراجعه به این سایت‌ها و شبکه‌های مجازی قیمت یک عکاسی فرمالیته را بخواهید. جدای از هزینه حداقل ٣ میلیون تومانی اجاره لباس، ۵ میلیون تومان هم برای آرایش عروس و البته داماد در آن روز کنار بگذارید. با احتساب کرایه ۵٠٠‌هزار تومانی و گل‌آرایی یک‌میلیون تومانی ماشین عروس، عکاسی فرمالیته در کمترین حالت حدود ١٠ میلیون تومان هزینه بیشتر روی دست شما می‌گذارد.

ترفند زوج‌ها برای صرفه‌جویی در مراسم فرمالیته!

سعید که پارسال چند روز قبل از مراسم اصلی عروسی خود، عکاسی فرمالیته را تجربه کرده است، در این‌باره به «شهروند» می‌گوید: «برای فرار از خستگی روز عروسی ناچار شدیم که چند روز قبل کارهای مربوط به عکاسی روز عروسی را انجام دهیم اما اگر قرار بود همه چیز مثل روز عروسی باشد، عکاسی فرمالیته هزینه سنگینی روی دست‌مان می‌گذاشت. به خاطر همین سعی کردیم با ترفندهایی هزینه‌های خود را پایین بیاوریم؛ به‌عنوان مثال بی‌خیال اجاره ماشین و گل‌آرایی آن شدیم یا در هنگام مراجعه به آرایشگاه نباید بگویید که عروس هستید و به عنوان یک مشتری ساده آرایش روز عروسی خود را به آرایشگرها بسپارید و چیزی حدود یک‌میلیون تومان برای آن هزینه کنید.»

او ادامه می‌دهد: «اگر این کارها را بکنید عکاسی فرمالیته برای‌تان حدود ٣‌میلیون تومان آب می‌خورد.»

اما یکی دیگر از از عکاسان لاکچری فرمالیته رقم‌های متفاوتی را برای این نوع از خدمات اعلام می‌کند: «ما برای هر عکسی که به صورت مدل از عروس و داماد می‌گیریم، بدون هزینه چاپ و صرفاً برای نمایش عکس ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان می‌گیریم؛ عروس و داماد در این عکس‌ها می‌توانند مدل مو، آرایش و تن‌خور لباس را ببینند.»

او اضافه کرد: «هزینه فیلم مدلینگ هم از ۳‌میلیون تومان شروع می‌شود و اگر فیلم لوکیشن‌های خاص داشته باشد به ۱۰ میلیون می‌رسد.»

تهرانی‌ها بیشتر عکاسی فرمالیته انجام می‌دهند

از هر ٣ عروس و داماد یک نفر به سراغ عکاسی فرمالیته می‌روند. این را یکی از اعضای هیأت‌مدیره انجمن عکاسان به «شهروند» می‌گوید و ادامه می‌دهد: «البته این رفتار بیشتر در بین پایتخت‌نشین‌ها مرسوم است و در شهرستان‌ها تعداد کمی حاضرند دوبرابر برای لباس و آرایشگاه و عکاسی هزینه کنند.»
در حالی عکاسی فرمالیته در کمترین حالت ١٠ میلیون تومان خرج روی دست زوج‌های جوان می‌گذارد که ظفر یاوری می‌گوید که هیچ قیمت مشخصی برای خدمات عکاسی وجود ندارد و تمامی قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضا و توافق طرفین تعیین می‌شود.

او با بیان این‌که بیش از ۵٠ مدل مختلف خدمات در صنف ما وجود دارد و هر یک از این خدمات بسته به نحوه انجام آن قیمت متفاوتی دارد، ادامه داد: «لازمه این حرفه، هنر و خلاقیت است و وجه دریافتی را نوع هنر صورت‌گرفته در کار مشخص می‌کند، چون عکاسان و فیلمبرداران آن‌چنان نفعی از فعالیت و نوع کار خود در جامعه ندارند به تناسب نوع خدماتی که ارائه می‌دهند، هزینه دریافت می‌کنند.»

همین دست اظهارات و فقدان تعرفه مشخص باعث شده که یکی از عکاسی‌های مشهور تهران برای انجام خدمات عکاسی و فیلمبرداری شب عروسی و عکاسی فرمالیته چیزی حدود ۵٠ میلیون تومان از مشتری خود پول طلب کند یا حتی یک آتلیه در سایت خود بدون هراس از اعلام چنین قیمت‌های عجیبی، پکیج فیلمبرداری و عکاسی عروسی را ١٧‌میلیون و ٨٠٠ هزار تومان قیمت بزند تا زوج‌های تجمل‌گرا را جذب خدماتی از قبیل تصویربرداری با هلی‌شات کند.
تعرفه‌های عکاسی لوکس مراسم عروسی در حالی این‌گونه بدون سقف اعلام می‌شوند که هر فرد نسبتاً آشنا با عکاسی و فیلمبرداری می‌داند که هزینه اجاره و در نظر گرفتن استهلاک لوازم و دستمزد کاربران تجهیزات یک‌پنجم این رقم‌ها نیز نمی‌شود و باقی این چند ده‌میلیون تومان‌ها از جیب لاکچری‌پسندها روانه جیب آتلیه‌دارانی می‌شود که نور نظارت اتحادیه و نهادهای تعزیراتی بر آنها تابیده نمی‌شود!

بازی با کلمات برای گرفتن پول بیشتر

وقتی به منوی خدمات برخی از عکاسی‌های معروف شهر مراجعه می‌کنید، با اصطلاحاتی مواجه می‌شوید که شاید تا به حال نشنیده باشید. اصطلاحی که وقتی لیست بلندبالای آنها را جلوی چشم‌تان می‌گذارند، راحت‌تر مجاب می‌شوید که پول بیشتری پرداخت کنید. یکی از این سایت‌ها که با تخفیف ٣٠‌درصدی هزینه فلیمبرداری و خدمات جانبی آن را ٢٣‌میلیون تومان اعلام کرده است، در منوی خود حدود ۶٠ خدمات را قید کرده است.

خدماتی که بسیاری از آنها جزو ملزومات فیلمبرداری است که در تمامی فیلمبرداری‌های عروسی از آنها استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال این آتلیه عکاسی و فیلمبرداری در حالی استفاده از دوربین GOPRO ۴K را به عنوان یکی از خدمات ویژه خود معرفی می‌کند که به گفته بخشی یکی از فعالان این صنف، این روزها بیشتر فیلمبردارها از این دوربین‌های کوچک که قابلیت نصب روی خودرو یا فیلمبرداری داخل آب را دارند، استفاده می‌کنند.

استایلایز مووی کم از دیگر خدماتی است که در نگاه ساده متمایز به نظر می‌رسد، در واقع تنها قطعه‌ای است که داخل خود دوربین‌های فیلمبرداری نصب شده و امکان فیلمبرداری بدون لرزش را به فیلمبردار می‌دهد.

فیلمبردار فوق حرفه‌ای دروغ سرکیسه‌کردن شما

تبلیغات وسوسه‌کننده برای عکاسی فرمالیته در حالی رخ می‌دهد که یکی از عکاسان معروف پایتخت به «شهروند» می‌گوید: «خدماتی که توسط یک فیلمبردار با قیمت ۵٠ میلیون تومان ارائه می‌شود، با فیلمبرداری ١٠ میلیون تومانی تفاوت چندانی ندارد. به‌عنوان مثال یکی از همکاران من که در پاسداران دفتر دارد و اتفاقاً هزینه‌ای که از مشتریان خود دریافت می‌کند، دوبرابر قیمت اعلامی من است، همان فیلمبرداری را برای مشتریان خود می‌فرستد که من می‌فرستم؛ اما وقتی از او در رابطه چرایی بالا بودن قیمت‌ها سوال بپرسید، پاسخ می‌دهد فیلمبرداری که من استفاده می‌کنم، فوق حرفه‌ای است و نمونه آن را در تهران کم خواهید دید.»

این عکاس می‌گوید: «یک عکاس یا فیلمبردار وقتی می‌خواهد قیمتی به مشتری خود ارائه دهد، هزینه‌های همچون اجاره مغازه و آتلیه را هم در محاسبات خود لحاظ می‌کند و در بیشتر مواقع وقتی به آتلیه و فلیمبرداری‌های شمال تهران مراجعه می‌کنید، تنها پول دفاتر لوکس و لاکچری را پرداخت می‌کنید و خبری از خدمات ویژه و متمایز نیست.»

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.