ارتباط با ما در

واکنش فعالان سیاسی و اجتماعی به تهدید توییتری ترامپ

هرگز ایران را تهدید نکن!

محمدرضا عارف تاکید کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران همیشه بر مدار صلح‌طلبی و گفت‌وگو بوده و دولتمردان ایالات متحده امریکا بهتر است به جای واکنش‌های شتابزده به مواضع منطقی رئیس جمهوری کشورمان، شناخت کافی از ملت ایران پیدا کنند‌.

منتشر شده

جامعه ایرانی- فعالان سیاسی و اجتماعی از طیف‌های مختلف به تهدید توییتری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران واکنش نشان دادند.

در پی توئیت تهدیدآمیز دونالد ترامپ در واکنش به سخنان حسن روحانی خطاب به او گفته بود هرگز با دم شیر بازی نکن. دیروز ترامپ در «توئیتر» خطاب به رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نوشت:«به رئیس‌جمهوری روحانی: دیگر هرگز ایالات متحده را تهدید نکن، در غیر این صورت پیامدهایی را خواهی دید که تنها معدودی در تاریخ رنجش را تجربه کرده‌اند. ما دیگر آن کشوری نیستیم که سخنان دیوانه‌وار خشونت و مرگ شما را تحمل کنیم. هوشیار باش!» این متن هیجانی و توأم با تهدید  ترامپ، واکنشی به این اظهارات روحانی در جمع سفرا بود که خطاب به ترامپ گفت:«با دم شیر بازی نکن. جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است.»

این سخنان با واکنش گسترده فعالان سیاسی، اجتماعی مواجه شد.

محمدرضا عارف/ رئیس فراکسیون امید

سیاست جمهوری اسلامی ایران همیشه بر مدار صلح‌طلبی و گفت‌وگو بوده و دولتمردان ایالات متحده امریکا بهتر است به جای واکنش‌های شتابزده به مواضع منطقی رئیس جمهوری کشورمان، شناخت کافی از ملت ایران پیدا کنند‌. دولت و ملت ایران هیچ گاه به دنبال تنش و درگیری نبوده ولی هیچ گاه هم در برابر ظلم و سیاست‌های استکباری منفعلانه برخورد نمی‌کند و بر حق و حقوق قانونی خود ایستادگی می‌کند. رمز پیروزی ایستادگی همراه با اتخاذ مواضع هوشمندانه در عرصه بین‌الملل است.

حمیدرضا حاجی‌بابایی/ رئیس فراکسیون ولایی مجلس

موضعگیری ترامپ تنها یک واکنش منفعلانه به سخنان آقای روحانی بود. رئیس جمهوری ایران امروز زبان و نماد ملت صلح‌طلب ایران است؛ ملتی که هیچ گاه کسی را تهدید نمی‌کند اما در مقابل تهدید و زیاده‌خواهی هم ساکت نمی‌نشیند. کسانی پیش‌تر این را آزموده‌اند و ترامپ می‌تواند خاطرات آنها را بخواند تا متوجه شود.

کاظم جلالی/ رئیس فراکسیون مستقلین مجلس

ملت صلح‌طلب ایران در طول تاریخ خود هیچ گاه از تهدید نهراسیده است. این ملت گامی را که به پیمودن آن باور دارد طی خواهد کرد و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده خود را بر ایران و ایرانی تحمیل کند. تاریخ کشور ما کلکسیونی از شکست اراده‌های خصمانه مقابل رشادت و شرافت همین ملت است.

حمیدرضا جلایی‌پور/ استاد دانشگاه

ترامپ فرد نامتعادلی است. برای خوشایند نتانیاهو و بن سلمان به خطا ملی‌گرایی آرام ایران را فعال و خروشنده می‌کند. ایران و جمهوری اسلامی برجام را قبول کرده و مو به موی آن را اجرا کرده و می‌کند. این ترامپ نامتعادل یک طرفه زیر این توافق زده و با اتکا به فرقه رجوی و سرنگون‌طلبان برای ایران گردن‌کلفتی می‌کند. آقای ترامپ! بدان که ملی‌گرایی ایران تجاوزطلب نیست اما ملی‌گرایی مدنی ایران زیربار حرف زور رئیس ‌جمهوری امریکا نمی‌رود. این عمل خردستیز، نیرویی عظیم به جمهوری اسلامی برای مقابله با ائتلاف ضد ایرانی (ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان) می‌دهد و ترامپیان را پشیمان خواهد کرد.

 سید حسین موسویان/ دیپلمات پیشین

من همیشه در نوشته‌ها و گفتارها به امریکایی‌ها گفته‌ام که تهدید ایران اشتباه است ‌و نتیجه معکوس دارد. هم ایران از تهدیدهای امریکا عصبانی است و هم امریکا از تهدیدهای ایران. نفی تهدید موجب کاهش تشنج خواهد شد.

 سعید علیخانی/ کارشناس مسائل بین‌الملل

افغانستانی که بعد از این همه سال، کوچک‌ترین نشانه از پاسخ مثبت ‌طالبان به مذاکره، پیشرفت تلقی می‌شود یا عراقی که مردم به تازگی رسته از بند داعش و گرفتار در تنگنای معیشت و تروریسمش به خیابان آمده‌اند؟ ترامپ با اشاره به کدام جنگ، وعده بهبود می‌دهد؟ شاید هدف همان چیزی است که ۵ سال پیش در مورد اوباما توئیت کرد: «من پـــیش‌بینی می کنم رئیس ‌جمهوری اوباما در یک مقطعی به ایران حمله می‌کند تا خودش را تطهیر کند!»

رضا نصری/ کارشناس مسائل بین‌الملل

ایران محکم‌ترین «سد ایدئولوژیک» در برابر گسترش تفکر خطرناک تکفیری است؛ ایران بزرگ‌ترین «سد فیزیکی» در برابر توسعه و پیشروی گروه‌های تروریستی است؛ ایران محکم‌ترین سد در برابر شاهراه قاچاق بین‌المللی مواد مخدر است و ایران مهم‌ترین سد در برابر ناقضان امنیت دریایی و کشتیرانی در منطقه است.
عقلای دستگاه سیاسی امریکا و جامعه جهانی باید بدانند اگر آقای ترامپ کوچک‌ترین تَرَکی در این سد ایجاد کند، سیلاب جاری همه را گرفتار خواهد کرد.

 اسماعیل گرامی مقدم/ سخنگوی اعتماد ملی

سابقه تاریخی ما نشان داده که ملت ایران هیچ گاه اهل تهدید نبوده و ملتی صلح‎طلب با تاریخی ۷ هزار ساله هستند. همین تاریخ هفت هزار ساله ملت ایران با واژه مقاومت عجین شده و جهانیان  طی این سال‌ها ایران و ایرانیان را بسیار آزموده‎اند. آقای ترامپ بدانید؛ آزموده را آزمودن خطاست.

الهام فخاری/ عضو شورای شهر تهران

ایرانیان اگر زمانی جنگیده‌اند، در تقابل با زورگویانی بوده است که خشن، ضدصلح و زندگی بوده‌اند. آری خطر جنگ پیش روی همه‌ ماست، دلالان جنگ و تحریم به کاخ سفید نفوذ کرده‌اند، لذا همه را به ائتلاف برای صلح جهانی و مقابله با جنگ و تحریم دعوت می‌نمایم.

محمدرضا باهنر/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

آقای ترامپ ملت ایران در طول تاریخ نشان داده‌اند که صلح‌طلب بوده‌اند و این صلح‌طلبی برگرفته از فرهنگ و تمدن با سابقه آنهاست که بعد از ورود اسلام به ایران نیز تقویت شد. ما سر جنگ با کسی نداریم اما اگر جنگی بر ما تحمیل شود، حتماً همه در کنار یکدیگر در مقابل تهاجم خارجی مقاومت می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنم تاریخ دفاع ۸ ساله ایرانیان مقابل رژیم بعثی صدام را مطالعه کنید.

محمدرضا تابش/ نماینده مجلس

ای کاش آقای ترامپ کمی هم تاریخ می دانست.ما ملتی تاریخ ساز و تمدن آفرین هستیم که درگذرچندهزارساله، سیل ها و طوفان های سهمگین را ازسرگذرانده‌ایم و تبدیل به درختی تناور با ریشه های مستحکم شده ایم.نه نهالی دویست ساله که با کمترین آسیب ازپای بیفتد.گزافه گویی نکنید.عرض خود میبری و زحمت ما می داری.

 ناصر ایمانی/ فعال سیاسی اصولگرا

آقای ترامپ در توئیت کردن هم تقلید می‌کنید مانند همه حرکاتی که در بازیگری خود تقلید می‎کنید. این جمله که هرگز امریکا را تهدید نکنید، گفته آقای ظریف ماست. آن روز که تأکید کرد هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. آقای ترامپ با تهدید خود تنها با ایران درگیر نشده‌اید بلکه با کل دنیا درگیر شده‎اید. مهم‌تر از همه اینکه در جایگاهی نیستید که ملت صلح‎طلب ایران را تهدید کنید. بدانید که نتیجه این تهدید خود را بزودی خواهید دید.

 غلامعلی رجایی/ فعال سیاسی

آقای ترامپ؛ شما هنوز زبان مکالمه با یک ملت بزرگ و صلح‌طلب و با قدمت تمدنی بیش از هفت هزار سال را نمی‎دانید. ملتی که با انقلاب شکوهمند بساط استبدادی شما را برای همیشه در منطقه برچید، تنها پاسخش به امثال شما این بیان تاریخی و ماندگار امام خمینی است که: امریکا هیچ غلطی نمی‎تواند بکند. پس به قول شهید بهشتی از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر.

 عبدالکریم حسین‌زاده/ نماینده اهل سنت مجلس

رئیس جمهوری سمبل ملت ایران است. هر کسی و از جمله آقای ترامپ وقتی او را مخاطب سخن خود قرار می‌دهد باید یک چیز را بداند؛ ملت صلح‌طلب ایران همان قدر که پرهیز از جنگ و خشونت را اولویت و هویت خود می‌داند، به همان اندازه هم هنگام تهدید حاضر است خون بدهد، اما استقلالش را نه.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.