ارتباط با ما در

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

مشکلات اقتصادی با تغییر تیم اقتصادی دولت حل می‌شود؟

تاجرنیا گفت: به‌طورقطع تغییر درتیم اقتصادی دولت به‌تنهایی مشکلات اقتصادی کشور ما را حل نخواهد کرد، اما بخشی از آن را مرتفع می‌سازد.

منتشر شده

جامعه ایرانی_ علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره رابطه بین تغییر تیم اقتصادی دولت و حل مشکلات گفت: ریشه مشکلات اقتصادی کشور در عوامل بسیار زیادی است که بخش عمده‌ای از آن‌ها اتفاقاً در حوزه اقتصاد نیست و به قسمت سیاست داخلی و روابط بین‌الملل برمی‌گردد.
این روزها بسیار شنیده می‌شود که تیم اقتصادی دولت نیاز به تغییر و تحول دارد، اما در همین رابطه سؤال مهم این است که با محقق شدن این مسئله آیا شرایط اقتصادی کشور رو به بهبود خواهد رفت؟

برخی معتقدند که چنین نخواهد افتاد زیرا اقتصاد ایران دارای مشکلاتی ریشه‌ای است که رفع آن‌هم نیاز به زمان طولانی دارد که از حوصله مردم خارج است و هم اینکه افرادی شجاع و توانمندی باید کار را در دست‌گیرند که کمتر فردی با شرایط حاکم در صورت داشتن این ویژگی‌ها حاضر به همکاری در حوزه دولت می‌شود.
به‌عبارتی‌دیگر تا زمانی که تندروها و نهادهای خاص از قدرت بی حد و مرز برخوردار باشند و به رای، خواست و نظر مردم کمترین اهمیت را بدهند، با تغییر تیم اقتصادی دولت تحولی به حوزه اقتصادی و معیشتی مردم وجود نخواهد آمد.

اما گروه دیگری بر این اعتقادند که وجود تندروها یا دیگر مشکلاتی ازاین‌دست دلیل محکمی برای تلاش جهت رفع مشکلات نیست و باید تا حد امکان در این رابطه ورود پیدا کرد و دست از تلاش برنداشت.

علی تاجر نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌وگو با جامعه ایرانی درباره رابطه بین تغییر تیم اقتصادی دولت و حل مشکلات گفت: ریشه مشکلات اقتصادی کشور در عوامل بسیار زیادی است که بخش عمده‌ای از آن‌ها اتفاقاً در حوزه اقتصاد نیست و به قسمت سیاست داخلی و روابط بین‌الملل برمی‌گردد. علاوه بر این بدون شک یکی از دلایل به دانش روز اقتصاد و میزان تعهد و پایبندی مدیران به برنامه‌های دولت ربط پیدا می‌کند.

وی در ادامه اضافه کرد: به‌طورقطع تغییر درتیم اقتصادی دولت به‌تنهایی مشکلات اقتصادی کشور ما را حل نخواهد کرد، اما بخشی از آن را مرتفع می‌سازد. یک مسئله مهم این است که در حال حاضر اعتماد بین ملت و دولت به‌شدت صدمه‌دیده زیرا زمانی که خروجی گروهی ناکارآمدی است اگرچه احتمال دارد تنها به دلیل آن افراد نباشد، اما ازآنجاکه یکی از عواملش آن‌ها هستند تغییرشان علاوه بر اینکه کار را بهبود خواهد بخشید پیامی هم به افکار عمومی می‌دهد که مهم هستید و این‌گونه اعتمادسازی صورت می‌گیرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب دراین‌باره اظهار داشت: به دلایلی که مطرح کردم درصورتی‌که فرد باانگیزه و دانشمندی پیدا شود با او موافق هستیم و اطمینان دارم که به‌طور حتم مؤثر واقع خواهد شد.

روحانی حلقه تنگ مدیران خود را رها کند

تاجر نیا درباره میزان احتمال همکاری افراد باانگیزه و دانشمند باوجود مشکلات مورداشاره تأکید کرد: احتمال همکاری وجود دارد، اما مهم آن است که آقای روحانی قدری از حلقه تنگ برخی از مشاوران خود رها شود و میان نیروهای تکنو کرات و حتی چهره‌های اصلاح‌طلبی که درگذشته سابقه خوبی در اقتصاد داشتند، بهره ببرد.

وی در ادامه افزود: این چهره‌ها اتفاقاً هم به لحاظ دانش اقتصاد جلوتر هستند و هم به لحاظ استحکام در مبانی و حمایت از رئیس‌جمهور می‌توانند پایداری بیشتری را در برابر زیاده‌طلبی و رانت خواهی های بخش‌هایی از مجموعه حاکمیت که به دنبال تضعیف دولت هم هستند، داشته باشند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص به هدر رفتن نیروی اصلاح‌طلب در صورت به کار گرفته شدن آن توسط دولت در شرایط کنونی که می‌تواند عملکرد ناموفق سال‌های اخیر روحانی را پای اصلاح‎طلبان نیز ثبت و ضبط کند گفت: اصلاح‌طلبان به فکر بهبود وضعیت کشور هستند اتفاقاً شرایط کنونی و مشکلی که دامن اصلاح‌طلبان را گرفته و در فضای عمومی هم بحران‌هایی ایجاد کرده شاید این باشد که جناح‌های سیاسی را به این بخش مهم معتقد کرده که باید برای نجات کشور از ظرفیت تمام مجموعه استفاده شود.

تاجر نیا در ادامه توضیح داد: تغییرمواضعی در بخشی از اصولگریان در چند روز گذشته در حمایت از دولت دیده می‌شود، جدا از تاکتیکی بودن آن درواقع نشان از این دارد که مخالفان هم متوجه شده‌اند، تضعیف دولت منجر به گسترش بحران‌های اقتصادی در سطح کشور می‌شود و طبیعتاً آلترناتیو دیگر مردم جناح اصولگرا نخواهد بود.
وی در این خصوص تصریح کرد: بر این تصور هستم شرایط موجود شاید جناح مقابل و گروه‌های فشار در درون حاکمیت را متقاعد کند که به حضور چهره‌هایی که توانایی سامان دادن اقتصاد را دارند و می‌تواند کشور را از این شرایط خارج سازند، تن دهند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: راهی جز ایستادگی و مبارزه برای درست کردن شرایط کشور نداریم. اینکه گروه‌های فشار در درون حاکمیت به یک اصلاح‌طلب شفاف اجازه حضور نمی‌دهند بنابراین نباید کار انجام داد از ترس مرگ خودکشی کردن محسوب می‌شود. باید از سرمایه‌ها استفاده کنیم زیرا تصور نمی‌کنم که در طول ۴۰ سال پس از انقلاب تا این اندازه بحران اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی این‌چنین در کنار همدیگر جمع و شرایط کشور را به این روز کشانده باشند.

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.