ارتباط با ما در

جلال جلالی زاده فعال سیاسی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی :

دیدگاه‌ها تغییر نکند، آتش زیر خاکستر جامعه شعله‌ور می‌شود/ «شعار درمانی» مشکلات را حل نمی­‌کند

دولت باید دقت کند که بدون احقاق حقوق مردم مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند و دولت نمی­‌تواند با «شعار درمان» پاسخگوی مشکلات مردم باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– این روزها همه از مشکلات اقتصادی کشور می­گویند. هرکسی هم راه‌حلی ارائه می­کند. اما وضعیت تغییر چندانی نمی­کند. برخی تداوم این وضعیت برای کشور چالش آفرین می‌دانند و معتقدند که شرایط کنونی آتش زیر خاکستر است. آتشی که هرروز گرمایش بیشتر حس می­شود. در این میان مسئولان هم اظهارات بیان می‌کنند که می‌تواند جرقه این آتش شود. یک روز می­گویند گوجه‌فرنگی را از محله ما بخرید، یک روز می­گویند اشکنه بخورید، یک روز می­گویند یک وعده غذا بخورید و حرف‌هایی که همه از همین جنس است.

چندی پیش نیز ناصر نقویان، استاد اخلاق و پژوهشگر دینی با اشاره به این‌که امروز همه جای ملت درد می‌کند خواستار رسیدگی مسئولان به دردهای ملت شد و گفته بود: امروز در کشور بسیاری از امور، آتش زیر خاکستر است و باید دست هر کس که کاری بلد است و این آتش‌ها را می‌تواند خاموش کند بوسید و از او کمک گرفت.

او درعین‌حال تأکید کرده بود: اگر کارد به استخوان مردم برسد با هیچ‌کس رودربایستی ندارند و با سخنرانی و دعای اللهم عجل لولیک الفرج نمی‌شود جامعه و مردم را اصلاح کرد یا فریب داد.

در همین حال جلال جلالی زاده، نماینده اسبق مجلس و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با جامعه ایرانی با نقد سیاست‌های مبتنی بر «شعار درمانی» پیشنهاد می­دهد دولت برای حل مشکلات اقتصادی یا مدیران نالایق را از کار برکنار کند و یا سخن کارشناسان اقتصادی را بپذیرد.

 

اخیراً یکی از استادان اخلاق تهران گفتند که اگر کارد به استخوان مردم برسد دیگر با هیچ‌کس رودربایستی ندارند و بسیاری از امور آتش زیر خاکستر است. به نظر شما زیر این خاکسترها چه آتشی است؟
به نظرم زیر این خاکستر، مشکلات فراوان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه مثل بیکاری جوانان، فقر و گرانی است. مشکلاتی که اجازه داده نمی‌شود مردم درباره آن‌ها آزادانه نظر بدهند. همچنین اجازه نشر آن‌ها در رسانه‌های گروهی و ملی نیز داده نمی‌شود. این آتش زیر خاکستر نارضایتی مردم است که در وسایل نقلیه عمومی، در مغازه­‌ها و در صف نانوایی‌ها، یا سایر صفوف و داخل رستوران­‌ها از طرف افراد مختلف بیان می‌­شود، ولی این افراد گاه می‌ترسند این‌ها را در نشریات منتشر کنند.

عدم بیان مطالب از سوی روشنفکران و فعالان سیاسی و دانشجویی در مجامع مختلف هم هست. اگر دولت و حاکمیت دیدگاه‌های خودش را در این زمینه تغییر ندهد، قطعاً آتش زیر خاکستر جامعه شعله‌ور خواهد شد و به‌محض پیدا کردن منفذ و مجرایی بروز خواهد کرد. مسئولان نباید به‌ظاهر امور اکتفا کنند و ظاهر را دلیل بر رضایت عمومی بدانند. برای نمونه مسئولان باید اعتراضات اخیر در برخی شهرها مثل اصفهان و کازرون و به‌خصوص اعتراضات دی‌ماه را هشداری برای بروز بیشتر این حوادث بدانند.

دولت برای حل مشکلات اقتصادی چه باید بکند؟ به‌خصوص که اخیراً در مورد سکه و ارز و مسکن مدام شاهد بی­ثباتی­های فزاینده هستیم.

مشکلات اخیر درزمینهٔ ارز و سکه پیش آمد، به سایر مشکلات و گرفتاری­های دیگری که در حوزه اقتصاد وجود دارد، برمی‌گردد. دولت به دلیل عدم توان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و دیپلماتیک با کشورهای دیگر، آن‌طور که باید نمی‌تواند در مسائل اقتصادی نقش داشته باشد.

قطعاً استفاده از نخبگان اقتصادی و کارشناسان در مدیریت اقتصاد و توجه به فعالان بازار باعث شده است که نوعی عدم امنیت در صادرات و واردات کالاها به وجود بیاید.

به نظر من تا زمانی که مراکز، نهادها، وزارتخانه‌های کشور و هر نهاد تصمیم‌گیری وظایف اصلی خودشان را انجام ندهند و در وظایف حکومتی و دولتی هم تداخل کنند، ما همواره شاهد این‌گونه آشفتگی‌ها خواهیم بود.

با توجه به اینکه کنترل اصلی و مهمی از سوی دولت در حوزه اقتصاد وجود ندارد، دچار این آشفته‌بازار شده‌ایم که هر کس به بهانه گران شدن دلار و ارز کالاهای خودش را گران می‌کند و این گرانی هم موجب شده است که مردم دچار گرفتاری‌ها و مشکلات بسیاری بشوند.  به‌خصوص قشر محروم و فرودست جامعه که گرفتاری‌هایشان بیشتر است.

 

به‌طور مصداقی یعنی چه‌کار کند؟

دولت باید نقش اساسی‌اش را انجام دهد. یعنی یا مدیران نالایق را برکنار کند و یا از ایده و فکر فعالان و کارشناسان اقتصادی و تجربه دیگر کشورها استفاده کند. واقعاً آدم متأسف می­شود که کشور ما بااین‌همه منابع  و سرمایه دچار این مشکلات ناگوار است.

باید دولت به وعده‌هایی که به مردم داده است، عمل کند. باید به ریشه‌یابی این مسائل توجه کند. به مشکلات اقتصادی اقشار و اصناف مختلف توجه کند. باید به عملی کردن شعارهای خودش اهتمام کند. نباید فقط به شعار اکتفا کند. یعنی درزمینهٔ عمل به قانون اساسی و تأمین رضایت و امنیت مردم اقدام کند.

دولت باید دقت کند که بدون احقاق حقوق مردم مشکلات همچنان پابرجا خواهد ماند و دولت نمی­‌تواند با «شعار درمان» پاسخگوی مشکلات مردم باشد.

یک دیدگاه

یک دیدگاه

  1. فرید

    جمعه ۰۱ تیر ۱۳۹۷ در ۱۲:۱۱

    این جلالی زاده عجب احمق بی شعوری که دعای مردمی رو هم ربط به حکومت میده واقعا خبیثه

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.