ارتباط با ما در

واقعیت ماجرای اعطای تابعیت به 2500 ایرانی در دولت اوباما

عضو جبهه پایداری بلندگوی تبلیغاتی ترامپ علیه ایران شد

ذوالنور با تکرار ادعایی که نخستین بار در فوریه ۲۰۱۷ مطرح شده بود، خوراک خبری شبکه های خبری مانند فاکس نیوز که از رسانه های محبوب ترامپ است را علیه ایران فراهم کرد تا همراه خوبی برای موضع گیری های سختگیرانه این روزهای دونالد ترامپ علیه ایران باشد.

منتشر شده

جامعه ایرانی– دونالد ترامپ به استناد منابع داخلی و همیشه مطلع و در صحنه ایران! از اعطای تابعیت آمریکا به دو هزار و ۵۰۰ ایرانی در جریان مذاکرات هسته ای در دولت باراک اوباما خبر داده است.

به گزارش جامعه ایرانی، اوایل هفته جاری بود که مجتبی ذوالنور، عضو جبهه پایداری و رئیس کمیته هسته ای کمیسیون امنیت ملی در مصاحبه با روزنامه اعتماد چنین مسئله ای را مطرح کرد و به تریبون تبلیغاتی رئیس جمهور آمریکا علیه ایران تبدیل شد.

او با تکرار ادعایی که نخستین بار در فوریه ۲۰۱۷ مطرح شده بود، خوراک خبری شبکه های خبری مانند فاکس نیوز که از رسانه های محبوب ترامپ است را علیه ایران فراهم کرد تا همراه خوبی برای موضع گیری های سختگیرانه این روزهای دونالد ترامپ علیه ایران باشد.

ترامپ شب گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «تازه معلوم شده که دولت اوباما در جریان مذاکرات توافق افتضاح با ایران، به ۲۵۰۰ ایرانی – از جمله مقام‌های دولتی – شهروندی آمریکا را اعطا کرده است. این چقدر مهم (و بد) است؟»

به گزارش بی بی سی، در منابعی که این ادعا مطرح شده، سند و منبعی ذکر نشده است. اما طبق آماری که وزارت امنیت داخلی آمریکا در این باره می‌دهد، تغییر عمده‌ای در شمار ایرانیانی که اقامت دائمی یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند دیده نمی‌شود.

در این باره از وزارت امنیت داخلی آمریکا، که امور مربوط به مهاجرت و شهروندی زیرمجموعه آن است، پرسیدم؛ در پاسخ گفته‌اند که این وزارت‌خانه درباره پرونده‌های اقامت و شهروندی افراد توضیحی نمی‌دهد؛ و ما را به همین جدول‌های سالانه تعداد افراد شهروند شده ارجاع دادند. این جدول‌ها طبق قانون در اختیار عموم است.

وزارت خارجه آمریکا هم در پاسخ به سوال ما درباره این گزارش جواب داده است که «قرار نیست ما درباره هر اظهارنظری از مقام‌های جمهوری اسلامی، توضیح بدهیم.»

در دو سال آخر دولت باراک اوباما، یعنی از سال سرگرفتن توافق هسته‌ای تا پایان ریاست‌جمهوری او، نه فقط افزایش قابل‌توجهی در شمار ایرانیانی که گرین‌کارت و یا شهروندی آمریکا را گرفته‌اند رخ نداده، بلکه این رقم کمتر هم شده است.

خود فاکس‌نیوز هم در خبرش دو سال آخر این آمار، یعنی از سر گرفتن توافق تا پایان دولت باراک اوباما، را نقل کرده است.

طبق آمار، در این دو سال، شمار افراد متولد ایران که شهروندی آمریکا را گرفتند، ٨٣٧ نفر کمتر شد. یعنی از ١٠٣۴۴ نفر رسید به ۹۵۰۷ نفر، معادل ۸.۱ درصد کاهش.

با این حال افراد امثال ذوالنور که به نظر می رسد سعی دارند به شرایط بحرانی این روزهای کشور دامن بزنند، بی آنکه اطلاعات و آمار دقیقی در اختیار داشته باشند، در راستای ضربه زدن به دولت روحانی حتی تاکید می کنند که «آقایان و مسئولان با یکدیگر مسابقه گذاشته اند. امروز اگر این افراد از آمریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات آمریکا می‌فروشند.»

ذوالنور این بار چنان با جریان ترامپیسم آمریکایی همراه شده که مقامات آمریکایی نیز به آن اذعان می کنند. جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا در سال‌های ۱۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ نیز در توئیتی نوشته است: «من نمی‌دانم که کدام بدتر است… اینکه رئیس‌جمهور به عمد روایت یک ایرانی تندرو را تبلیغ می‌کند یا اینکه نمی‌خواهد با افراد خودش این موضوع را چک کند. خدای من، تنها باید یک تلفن بزند».

جف پرسکات، از مقام‌های شورای امنیت ملی آمریکا در دولت اوباما، به توئیت آقای ترامپ واکنش نشان داده و گفته که «این اتهام مضحک و غلط است. کسی نباید تردید کند که دونالد ترامپ در حال تکرار حرف‌های فاکس نیوز است، که آن هم ادعاهای یک تندرو ایرانی را بازتاب داده».

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.