ارتباط با ما در

کبیری عضو هیئت رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با جامعه ایرانی تشریح کرد:

دولت حراج سرمایه‌های ارزی کشور را خاتمه دهد

بر همگان حتی تعیین کنندگان ارز تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی نیز مشخص شده است که قیمت واقعی ارز در کشور ۴۲۰۰ تومان نیست و پرداخت ارز به وارد کنندگان با چنین قیمتی عملا حراج منابع ارزی کشور محسوب می‌شود و همین مسئله خود نیز به ایجاد نوعی رانت و فساد منجر می شود. بر این اساس ضروری است دولت حراج منابع ارزی کشور را خاتمه دهد.

منتشر شده

جامعه ایرانی کبیری عضو کمیسیون اقتصادی گفت: وقتی معاون ارزی بانک مرکزی صراحتا اعلام می‌کند ۱۵ میلیارد یورو ارز تخصیص یافته برای صادرات غیر نفتی هنوز برگشت داده نشده است، این موضوع نشان از سوء مدیریت مدیران اقتصادی کشور دارد که در شرایط تحریم کنونی به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

عده ای معتقدند که اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان مرفه و ثروتمند به نوعی حراج سرمایه‌های ارزی کشور به حساب می آید که اقتصادی نیست چرا که در ماه ‌های آینده با ریزش منابع ارزی، کشور بیش از گذشته به ذخایر ارزی خود نیاز دارد.

حراج سرمایه‌های ارزی در زمانی که کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد، عملا غیرمنطقی و تهدیدی برای ثبات اقتصادی کشور است و با نزدیک شدن به سال جدید شمسی با توجه به اینکه بخش زیادی از مردم ترجیح می‌دهند به جای ذخیره‌سازی ریال، ارز و سکه نگهداری کنند، تقاضای کاذبی به وجود خواهد آمد که حجم آن بالاتر از میزان درآمد کشور بوده و طبیعتا تعادل عرضه و تقاضا را برهم می‌زند و در این حالت قیمت‌ها بالا خواهد رفت.

سید تقی کبیری عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی در گفت‌وگو با جامعه ایرانی ضمن انتقاد از حراج سرمایه‌های ارزی کشور، گفت: تخصیص ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به واردکنندگان برای واردات کالاهای اساسی و ضروری بود که متاسفانه مدیریت ضعیفی که در این عرصه شکل گرفت که سبب شد بخش عظیمی از منابع ارزی کشور هدر رود.

بخشی از هدر رفت منابع ارزی کشور مربوط به سوء مدیریت اقتصادی است

کبیری ادامه داد: بخشی از هدر رفت منابع ارزی کشور مربوط به نوع تخصیص ارز بود که در مصارف غیر ضروری هزینه شد و بخش دیگر این هدر رفت منابع، سوء مدیریت مدیران اقتصادی کشور در برگشت این منابع ارزی بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: وقتی معاون ارزی بانک مرکزی صراحتا اعلام می‌کند ۱۵ میلیارد یورو ارز تخصیص یافته برای صادرات غیر نفتی هنوز برگشت داده نشده است، این موضوع نشان از سوء مدیریت مدیران اقتصادی کشور دارد که در شرایط تحریم کنونی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، این منابع قطعا جزئی از بیت المال هستند و باید با نظارت و پیگیری مسئولین اقتصادی به کشور بازگردد.

بخشی از حراج سرمایه‌های ارزی مصرف ارز در موارد غیر ضروری است

نماینده مردم خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پس بنابراین بخشی از حراج سرمایه های ارزی کشور مربوط به ضعف مدیریت در برگشت منابع ارزی است، آن هم در زمانی که کشور در شرایط تحریم قرار دارد و بیشتر از گذشته نیاز ضروری به تامین منابع ارزی دارد و بخش دیگر حراج سرمایه ارزی مصرف ارز در موارد غیر ضروری است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: مدیریت خیلی ضعیفی در بخش مصارف غیر ضروری ارز اتفاق افتاده است، حتی برای مسافرانی که به عنوان سفر تفریحی از کشور خارج می‌شوند ارز تخصیص می یابد که این موضوع بخش عظیمی از هدر رفت منابع ارزی را به دنبال دارد و امروز که در آستانه ژانویه و ورود به عید نوروز قرار داریم باید چاره ای برای جلوگیری از هدر رفت منابع ارزی که در این ایام معمولا تقاضا برای سفر بیش از گذشته می‌شود، بیاندیشیم.

وی تصریح کرد: اساسا بر همگان حتی تعیین کنندگان ارز تک نرخی ۴۲۰۰ تومانی نیز مشخص شده است که قیمت واقعی ارز در کشور ۴۲۰۰ تومان نیست و پرداخت ارز به وارد کنندگان با چنین قیمتی عملا حراج منابع ارزی کشور محسوب می‌شود و همین مسئله خود نیز به ایجاد نوعی رانت و فساد منجر می شود. بر این اساس ضروری است دولت حراج منابع ارزی کشور را خاتمه دهد.

عدم مدیریت صحیح منابع ارزی خیانت به کشور است

کبیری اضافه کرد: در وضعیت فعلی کشور که به ارز نیازمند هستیم دولت و بانک مرکزی اوضاع را مدیریت کنند و ارز برای مصارف و نیازهای واقعی تخصیص داده شود و به مصارف غیر ضرور اختصاص پیدا نکند چرا که این موضوع زمینه ثروت اندوزی بخشی از افراد را ایجاد می‌کند و یقینا عدم مدیریت صحیح خیانتی به کشور و منابع و ذخایر ارزی آن محسوب خواهد شد.

این عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اقتصادی در پایان گفت: متاسفانه به دلیل عدم اتخاذ سیاست‌های مالی مناسب بخش عظیمی از منابع ارزی کشور در ۶ ماه گذشته از بین رفت چرا که در آن زمان ارزهای بازار آزاد که با نرخی غیر از ۴۲۰۰ تومان فروخته شد را قاچاق اعلام کرد و ارز مسافرتی ۴۲۰۰ تومانی را به سفرهای غیر ضرور اختصاص داد. اما به مرور با مدیریت درست و تشکیل بازار ثانویه و مدیریت ارز مسافرتی رفته رفته قیمت ارز کاهش یافت.بنابراین همان طور که امروز قیمت ارز به شدت کاهش  پیدا کرده است با مدیریت حساب شده و عالمانه نیز می‌توانیم قیمت ارز را به نرخ اصلی آن برگردانده و زمینه‌های ثبات اقتصادی را فراهم کنیم.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.