ارتباط با ما در

مبلغ سرقت قابل توجه نبوده!

تقی کبیری نماینده خوی و عضو فراکسیون ولایی که اخیرا حواشی سرقت پول نقد به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین ۲۵۰ هزار یورو از منزل وی فضای رسانه‌ها را پر کرده بود، برای دقایقی در حاشیه جلسه علنی مجلس به جایگاه خبرنگاران آمد و تنها با یک رسانه تصویری در این رابطه به ارائه توضیحاتی پرداخت.

منتشر شده

از اول هفته بسیاری می‌گویند «فراکسیون ولایی مجلس نزدیک به پایداری از وضعیت مالی خوبی برخوردار است و برخی از اعضای آن تنها برای جامعه سرود صرفه‌جویی و زندگی در تحریم برای عزت کشور سر می‌دهند» و این ادعاها زمانی مانند دیروز پررنگ می‌شود. تقی کبیری نماینده خوی و عضو فراکسیون ولایی که اخیرا حواشی سرقت پول نقد به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان و همچنین ۲۵۰ هزار یورو از منزل وی فضای رسانه‌ها را پر کرده بود، برای دقایقی در حاشیه جلسه علنی مجلس به جایگاه خبرنگاران آمد و تنها با یک رسانه تصویری در این رابطه به ارائه توضیحاتی پرداخت. پس از پایان مصاحبه او با آن رسانه تصویری، جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مکتوب از او خواستار توضیحاتی در رابطه با این موضوع شدند اما این نماینده از پاسخ به سوالات خبرنگاران خودداری کرد و گفت: توضیحاتم را از آن رسانه بگیرید. این نماینده نهایتا با بی‌پاسخ گذاشتن سوالات خبرنگاران از جمع آنها خارج شد.

محتوای بیانیه چه بود؟
بیانیه نماینده ولایی همانطور که وعده داده بود روز گذشته منتشر شد که چنین بود: «احتراما به اطلاع می‌رساند، خبر سرقت مبالغ قابل توجهی ارز و ریال از منزل یک نماینده مجلس کذب محض بوده و صرفا تعدادی اسناد و مدارک به همراه مقداری طلاجات شخصی و اندکی وجه نقد مورد سرقت قرار گرفته که هیات رئیسه محترم مجلس در جریان امر می‌باشند و پرونده مربوطه نیز توسط پلیس آگاهی تهران تحت پیگرد است. شایعه پراکنی و تخریب شأن نمایندگی مردم و تضعیف جایگاه مجلس شورای اسلامی و ایجاد فضای بی‌اعتمادی نسبت به خدمتگزاران صدیق انقلاب اسلامی توسط برخی افراد و بلندگوهای احزاب مخالف شناسنامه‌دار، روشی منسوخ و دارای سابقه دیرینه بوده، از این‌رو کلیه خبرنگاران محترم، افراد صاحب قلم و فعالان حوزه رسانه را به تقوای الهی و اخلاق حرفه‌ای دعوت کرده و انتظار داریم ضمن تکذیب این خبر، مطالب خود را با استناد به منابع موثق منتشر نمایند تا خدای نکرده موجبات وهن جایگاه مجلس و نمایندگان محترم مردم را فراهم نکنند. بدیهی است، اهداف دروغ پردازان و منشأ اتهامات وارده و رفتار مجرمانه برخی افراد و رسانه‌های هتاک و خاطی که مصداق عینی نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی است با جدیت هرچه تمام مورد پیگرد قضایی قرار خواهد گرفت.» سوالی در اذهان برخی افراد با رویت این بیانیه شکل گرفت و آن هم چنین بود که چرا نماینده خوی که عضو فراکسیون ولایی مجلس هم هست اکنون به یاد تکذیب سرقت پول هنگفت از منزلش افتاده و دربیانیه‌‌ای به تکذیب آن پرداخته است. از سوی دیگر اگر سرقت مبلغ هنگفت پول منزل تقی کبیری کذب است پس به چه دلیل او دیروز از پاسخ به سوالات نمایندگان رسانه‌های غیرتصویری خودداری کرد. آیا تصور نمی‌شود تکذیب پولهای هنگفت از منزل کبیری درجمع نمایندگان همه رسانه‌ها این ادعا را باورپذیرتر می‌کند و خودداری دیروز نماینده خوی از پاسخ به اصحاب رسانه مکتوب بر شائبه صحت و سقم تکذیب سرقت پول زیاد افزود. از سوی دیگر المیرا شریفی مجری صداوسیما هم به ادعاها درباره این سرقت واکنش نشان داد و چنین توئیتی را منتشر کرد: «نگهداری بیش از ۱۰ هزار دلار یا یورو در منزل قاچاق محسوب می‌شود و اگر در ثنا ثبت نشده باشد پولشویی است». نکته قابل تامل دیگری که توجه‌ها را به خود جلب کرد دو رفتار نماینده خوی بود چنانکه او روزی در جمع نمایندگانی حضور یافت که برجام را به آتش کشیدند و از سوی دیگر اظهارات زیادی درباره بازار ارز و طلا داشت. به عنوان نمونه در تیرماه گفت: «دلالان به دنبال ایجاد فضای روانی در بازار ارز هستند و نوسانات روزهای اخیر نرخ ارز به دلیل شوک روانی بوده و چند روز دیگر به حالت اولیه باز می‌گردد.»

سرقت یا تسویه حساب با نماینده
فارغ از خبر سرقت پول هنگفت از خانه کبیری باید دانست سرقت دومین موضوعی است که به ذهن خطور می‌کند و در ابتدا این سوال پرسیده می‌شود که یک نماینده از چه راهی توان کسب مبلغ بالای پول به‌صورت ریال و یورو را داشته است. در همین راستا روز گذشته یک حقوقدان گفت: به طور کلی خرید و فروش ارز خارج از چرخه بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز ممنوع و متعلق به تولیدکننده و صادرکننده است که برای این منظور هم افراد باید در سامانه ثبت نام کرده و ارز نیمایی دریافت کنند؛ به همین دلیل هم باید مبدأ و منشأ ارز سرقت شده از خانه نماینده مجلس مشخص شود. نعمت احمدی در خصوص نماینده‌ای که این میزان ارز از منزلش سرقت شده است، گفت: این نماینده یا ارز را از چهارراه استانبول خریده که قاچاق است یا ارز از صادراتی به دست آمده و شرکتی دارد که علاوه براینکه باید بپرسیم آیا نماینده مجلس می‌تواند کار اقتصادی انجام دهد؛ مهمتر این است که چرا ارز خود را به سامانه نیما نداده است. به راحتی می‌توانیم متوجه شویم چگونه به دست آمده و مبدا و منشاء آن چیست؟ وی افزود: خانه نمایندگان مجلس از امنیت بالایی برخوردار است و باید دید آیا اصل سرقت درست است یا تسویه حسابی بین این آقای نماینده و دیگرانی بوده که در تخلفات احتمالی وی شریک هستند.

تکاپو برای اعلام دارایی نمایندگان
موضوع دزدی از خانه کبیری سبب شد تا روز گذشته نمایندکان برای اجرای قانون میزان دارایی بهارستان نشینان به تکاپو بیفتند چنانکه علیرضا سلیمی، نماینده محلات در مجلس عملیاتی شدن اعلام دارایی مسئولان را موجب جلوگیری از رانت‌های اقتصادی و اطلاعاتی خواند و گفت: «هیأت‌رئیسه مجلس بکوشد نمایندگان هرچه سریع‌تر اموال خود را در سامانه ثبت کنند. پیش از این با ارسال نامه‌ای به هیأت رئیسه مجلس از آنها خواسته‌ایم اقداماتی از سوی هیأت رئیسه برنامه‌ریزی شود که همه نمایندگان بتوانند سریع‌تر اموال خود را در این سامانه ثبت کنند».

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.