ارتباط با ما در

دکتر اصغر کیهان‌نیا روانشناس در گفت و گو با جامعه ایرانی:

باید انقلاب آموزشی و فرهنگی رخ دهد

کیهان‌نیا عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: متاسفانه در مدارس کشور به دلیل کمبود بودجه متخصصین و مشاورین اصلحی را انتخاب نمی‌کنند و معمولا از کسانی استفاده می‌کنند که فقط یک دوره تربیتی را گذراندند.

منتشر شده

جامعه ایرانی –  دکتر اصغر کیهان‌نیا روانشناس گفت: معمولا ۳۰ درصد از دانش آموزان دچار انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری و سوء‌مصرف مواد و بیماری‌های روانی هستند.

طبق استانداردهای جهانی ۱.۵ میلیون نفر از دانش‌آموزان کشور به طور جدی نیاز به خدمات روان‌شناختی دارند.بر اساس طبقه بندی سازمان بهداشت جهانی به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر باید یک فوق تخصص وجود داشته باشد که بر اساس جمعیت ۱۵ میلیون نفری دانش آموزان کشور باید ۱۵۰ نفر فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان باشد که متاسفانه تعداد فوق تخصص‌های روانپزشکی کودک و نوجوان کل کشور هم به این تعداد نمی‌رسد. طبق گفته محمد حاتمی معاون امور کمیسیون‌ها و نظارت حرفه‌ای سازمان نظام روان‌شناسی کشور درحالی که ۱۲۴ هزار مدرسه در سراسرکشور فعال است، تعداد مشاوران مدارس تنها به ۲۵ هزار نفر می‌رسد که مسلما با یک حساب سرانگشتی در می‌یابیم که این تعداد ۲۰ درصد از دانش آموزان سراسر کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد که عملا منطقی نیست چراکه این ۲۵ هزار نفر هم اکثرا متخصص و یا فوق تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان نیستند و تنها دوره های تربیتی و آموزشی را طی کردند. دکتر اصغر کیهان‌نیا روانشناس در گفت و گو با جامعه ایرانی گفت:مشکلات روان‌شناختی دانش آموزان باید از دوزاویه بررسی شود.اولین زاویه اینکه باید بررسی کرد دانش آموزان با آمدن سایت‌های مجازی و شبکه های اجتماعی بیشترین آسیب را به دلیل عدم شناخت اخبار درست خواهند دید.درعین حال بد آموزی‌های بازی‌های کامپیوتری نیز آسیب‌های روحی زیادی به کودکان وارد می‌کند.

معمولا ۳۰ درصد از دانش آموزان دچار انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری و سوء‌مصرف مواد و بیماری‌های روانی هستند

این روانشناس اضافه کرد:از طرف دیگر وقتی اقتصاد در کشور حرف اول را می‌زند پدر و مادر چند شغله می‌شوند و وقت کافی برای بر طرف کردن نیازهای روحی کودکان خود را ندارند.علاوه بر این نیازها نوجوانی از مهمترین مراحل رشد و تکامل انسان می باشد که ویژگی‌های رشدی این مرحله می تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری و سوء‌مصرف مواد و بیماری‌های روانی باشد که معمولا ۳۰ درصد از دانش آموزان دچار این مشکلات هستند.

وی گفت:دومین زاویه ای که باید بررسی شود تاثیرات محیط و خانواده بر روی دانش آموزان است معمولا خانواده‌هایی که فقط به دنبال فرستادن فرزندانشان به کلاس های مختلف هستند از برخورد آسیب زای خود خبر ندارند و همین موضوع باعث میشود که دانش آموزان از خانواده خود دور شوند و یا محیط مدرسه و برخورد مدیران و معلمین نیز اثرات متفاوتی روی دانش‌آموزان می‌گذارد.

به دلیل کمبود بودجه مدارس مشاورین اصلحی را انتخاب نمی‌کنند

کیهان نیا مطرح کرد:مجموعه اتفاقاتی که برای نوجوانان به وجود می‌آید نیاز به مشاورین آگاه و حرفه‌ای و خبره دارد تا آنان را راهنمایی کنند.متاسفانه در مدارس کشور به دلیل کمبود کادر و بودجه متخصصین و مشاورین اصلحی را انتخاب نمی‌کنند و معمولا از کسانی استفاده می‌کنند که فقط یک دوره تربیتی را گذراندند.مسئولین آموزش و پرورش حتما برای اینکه نسل آینده خوبی تربیت شود باید توجه بیشتری به این مسائل داشته باشند.

باید انقلاب آموزشی و فرهنگی رخ دهد

این متخصص روانشناسی در پایان با تاکید بر تغییر رویکرد آموزشی نظام آموزش و پرورش کشور گفت:باید انقلاب آموزشی و فرهنگی رخ دهد برای اینکه فرزندان کشور اگر در دوره کودکی و نوجوانی عصیان گر،ستیزه جو و تمرد کننده تربیت شوند در بزرگی مانند فنر جمع شده و وقتی میدان پیدا کنند یک دفعه منفجر خواهند شد.

جهت ثبت دیدگاه کلیک کنید

دیدگاه ثبت کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ادامه مطالعه

 

از دست ندهید

Copyright © 2018 JamehIrani. تمامی حقوق این پایگاه مطابق قانون متعلق به جامعه ایرانی است. استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.